Referendum o braku u tolerantnoj Istri je pao. Među građanima, koji su izašli na referendum, njih 31,50 posto, prevladao je glas protiv diskriminacije i homofobije. Čak 58 posto žitelja Istre u nedjelju je glasalo 'protiv', jer očito smatraju da je definicija braka kao životne zajednice između žene i muškarca već uređena obiteljskim zakonom te da je inzistiranje da ta definicija braka dobije mjesto i u Ustavu više ideološko pitanje koje ide u prilog konzervativnih i desno orijentiranih domaćih političkih opcija
Crkva je bila velika potpora u sakupljanju potpisa za bračni referendum inicijative U ime obitelji. Zanimljivo je da je na stranicama Porečke biskupije objavljeno da je u nedjelju, 1. prosinca, porečki i pulski biskup mons. Dražen Kutleša krstio u Svetvinčentu, rodnoj župi blaženog Miroslava Bulešića malog Antu Abrahama, sedmo dijete u obitelji, uz napomenu kako je dijete rođeno 'na dan kada je započelo sakupljanje potpisa za raspisivanje referenduma o braku, a kršteno na dan održavanja tog referenduma'.
Stranke desnice u Istri također su se jako upregnule potaknuti građane da izađu na referendum i zaokruže 'za'. Naime, istarski čelnici HDZ-a i HSP AS-a silno su se trudili uputiti jasne poruke glasačima 'što je društveno prihvatljivo, a što ne' učestalim konferencijama za medije i priopćenjima uoči referenduma, koji, eto, u Istri ipak nije dobio potporu, premda se u vladajućem IDS-u uopće nisu ni potrudili angažirati u tom pogledu. Mladi IDS-a tako su na dan bračnog referenduma imali u Puli svoju tradicionalnu akciju 'No AIDS, yes IDS'.
No zato su IDS-ovi čelnici posve otvoreno 'stavili do znanja' da u tolerantnoj i multikulturalnoj Istri skupljanje potpisa za referendum o promjeni Ustavnog zakona koji se tiče prava nacionalnih manjina ne odobravaju. U Stožeru za obranu hrvatskog Vukovara podigli su silnu medijsku prašinu jer gradovi Poreč i Rovinj nisu dopustili korištenje javnih površina za postavljanje štandova za potpisivanje peticije za referendum o izmjeni članka 12. Stavak 1. Zakona o pravima nacionalnih manjina, a Pula je vješto izbjegla direktno odbijanje zatraživši dopunu zahtjeva stožeraša.
Iako u Stožeru tvrde kako su razočarani Istrom, koja se nije pokazala demokratskom i dozvolila narodu da potpisivanjem na javnim gradskim površinama podrži peticiju za referendum o dvojezičnosti, peticija se i u Istri nesmetano potpisivala, s tim da je Stožeru 'iskrsnulo' kao alternativno rješenje za postavljanje štandova - prostori ispred sakralnih objekata diljem istarskih gradova i općina.
Kancelar Biskupije porečke i pulske Sergije Jelenić izjavio nam je da biskupija nije slala nikakve upute župnicima u vezi prikupljanja potpisa u Istri te da je, kao i u drugim biskupijama, svakom župniku odluka prepuštena po vlastitoj pastoralnoj prosudbi. Kako smo pak dobili informacije s terena, potpisi podrške naročito su se dobro skupljali nakon misa.
No informaciju koliko je skupljeno potpisa u Istri u Stožeru za sada još ne objavljuju, jer se svi potpisi prebrojavaju i provjeravaju, no poručili su kako smatraju da su u Hrvatskoj sakupili više nego dovoljan broj potpisa za referendum. Ako je to točno, pred Istrom i Hrvatskom novi je izazov.
Traženim izmjenama zakona, koje se zapravo tiču svih nacionalnih manjina u Hrvatskoj pa tako i talijanske, ubuduće bi nacionalne manjine ostvarivale pravo na dvojezičnost samo tamo gdje su u većini, odnosno ako su zastupljene preko 50 posto, što je za talijansku manjinu u Istri korak unazad spram već dosegnute razine suživota i manjinskih prava. S obzirom na to da među pripadnicima talijanske nacionalne manjine ima prilično puno vjernika, ostaje pitanje na koje iz Biskupije nije jučer odgovoreno, je li za Crkvu podrška dijela istarskog klera ovom novom referendumskom zahtjevu možda kontraproduktivna?