UŠTEDA NA GORIVU

Brodari počinju ugrađivati jedra na tankere, ali ovakva jedra još niste vidjeli

04.09.2018 u 11:18

Bionic
Reading

Čak i ako ne pratite novosti, redoviti posjet benzinskim postajama vjerojatno vam je otkrio da cijene nafte posljednjih mjeseci ponovno nezaustavljivo rastu. znate li što troši više goriva od vašeg automobila? Golemi transportni brodovi

Proizvođači brodova i brodarske kompanije itekako prate kretanja cijene energenata, a želja da smanje troškove, i pritom umanje vlastitu stopu emisije CO2, natjerala ih je da se ponovno vrate kroćenju vjetra jedrima.

Samo što ovakva jedra još niste vidjeli. Za razliku od onih kakve koriste jedrenjaci, rotirajuća jedra rade na principu Magnusovog učinka.

Ovaj fizikalni fenomen može se primijetiti kod rotirajućih objekata, kada zbog aerodinamičkog otpora dolazi do bržeg protoka zraka s jedne strane i razlike u tlakovima. Objekt iz ovog razloga nastavlja kretanje u smjeru nižeg tlaka.

Najbolje primjere Magnusovog učinka moguće je vidjeti u nogometu, kad se prilikom snažnih felšanih udaraca čini kao da su igrači ‘potukli zakone fizike’.

Izvor: Screenshot

Rotirajuća jedra rade na istom principu, samo što ova 30-metarska čuda snižavaju potrošnju broda za 10-ak posto.

Najveći brodar na svijetu, danski Maersk, već koristi rotirajuća jedra na svojim tankerima, a kompanija ih planira instalirati na desetke svojih brodova. WSJ piše kako Maersk godišnje na gorivo troši 3 milijarde dolara, pa bi se ušteda od deset posto, čak i na dijelu flote od 164 tankera, itekako osjetila.

Rotirajuća jedra i nisu tako jeftina za instalaciju. Ipak, cijena od 2 milijuna eura po sustavu vrlo brzo se vrati kroz uštede u transportu.

Kad bismo bar mogli ovu tehnologiju primijeniti na automobile, a da im pritom značajno ne nagrdimo dizajn.

Izvor: Screenshot
  • +7
Brodovi Hrvatske ratne mornarice Izvor: Pixsell / Autor: Petar Glebov/PIXSELL