Kako produžiti domet električnog automobila zimi, povećati udobnost i sačuvati vijek trajanja baterije? Donosimo vam savjete najboljih stručnjaka - iskusnog korisnika i inženjera koji u Škoda Autu razvija električni pogon
Pad temperatura uvijek je veći izazov za rad osobnog automobila. I mnogi ljudi vjeruju da je to dvostruko točno za električne automobile. Međutim, iskustvo je pokazalo da to ne mora biti slučaj.
'Moje se navike zimi bitno ne mijenjaju. Samo pokušavam držati automobil priključen na AC punjač preko noći, koji zatim daje energiju za funkciju predgrijanja unutrašnjosti i bateriju', kaže Oliver Manicke, voditelj baterijskih sustava razvoj u Škoda Autu, na podcastu Explore Škoda.
Dugogodišnji vlasnik Škode Enyaq, Domhnall Dods, koji živi blizu Edinburgha u Škotskoj, slaže se. 'Ako vam se ne sviđa vrijeme u Škotskoj, samo pričekajte nekoliko minuta', komentira u šali promjenjivost tamošnjeg vremena. I potvrđuje da njegovi hirovi ne utječu na način na koji koristi automobil. 'Auto punim na prilazu svoje kuće i zimi uvijek koristim predgrijač', potvrđuje.
Odgovarajuća uporaba predgrijanja bateije tradicionalni je savjet za povećanje dosega električnog automobila zimi i povećanje udobnosti putnika. Međutim, pravilna uporaba ove funkcije također je važna. 'Tijekom tjedna imam predviđeno predgrijanje, a vikendom ga uključujem po potrebi, ovisno o tome koliko se vozim. Za petominutni put do supermarketa ne treba vam predgrijanje i učinkovitije je bez toga', kaže Manicke, dodajući da će u budućnosti značajke umjetne inteligencije učiniti automobile još korisnijim korisnicima u tom pogledu.
No, postoje i drugi savjeti koji će dovesti do učinkovitog korištenja električnog automobila zimi. Oliver Manicke zna kako i zašto se ponaša baterija električnog automobila pa donosi praktične savjete inženjera koji se temelje na prirodi unutarnjih procesa u bateriji.
Držite bateriju napunjenu do najmanje 20 – 40 posto
Savjet inženjera Škode je da se zimi malo pomakne tradicionalna vrijednost minimalne napunjenosti baterije. Uobičajeni savjet je da ne dopustite da razina napunjenosti padne ispod 20 posto, ali zimi ovu vrijednost možete povećati na 40 posto prije putovanja. 'Riječ je o vrijednosti koja, s obzirom na kemijske procese u bateriji, osigurava da automobil ima dovoljno energije čak i za brzu vožnju autocestom bez prethodnog zagrijavanja', objašnjava Manicke. Pritom bi standardni maksimum trebao biti 80 posto napunjenosti, a bateriju je preporučljivo napuniti do 100 posto samo prije duljeg putovanja.
Isplanirajte duže putovanje
Manicke preporuča planiranje duljih ruta, posebice do nepoznatih mjesta, bilo putem mobilne ili web aplikacije, bilo izravno u automobilu. 'Prilikom izračuna rute auto radi s prosječnom potrošnjom iz prethodnih dana, tako da zimi može uzeti u obzir eventualne veće potrebe za punjenjem', napominje.
Auto kao dio kućanstva
I Oliver Manicke i kupac Domhnall Dods slažu se da je korisno imati električni automobil kao dio energetskog rješenja vašeg kućanstva. Zimi je, kažu, dvostruko povoljnije. 'U mnogim zemljama dobavljači energije voljni su sniziti cijenu ako znaju da koristite električni automobil koji možete puniti, primjerice, kada postoji višak energije', kaže Manicke. Dakle, saznajte kako to funkcionira u vašem slučaju i koje su vam mogućnosti.
Savjeti iskusnog korisnika
Domhnall Dods vozi električni Enyaq od 2021. A 2024. je zamijenio svoju izvornu verziju s iskoristivom baterijom od 58 kWh za noviju od 77 kWh. 'To mi daje samopouzdanje, ali na cesti obično ja moram prvi stati, a ne auto', spominje svoje navike.
Grijani volan i sjedala su odlični
'Stvarno lijepa stvar je grijani upravljač. A moj sin se ne može zasititi grijanih sjedala', kaže Dods o značajkama udobnosti. Međutim, dodaje još jedno zapažanje: 'Moj prvi Enyaq imao je Lounge interijer s platnenim presvlakama, sada imam Suite s kožom, i čini se hladnijim.' Dakle, on jasno daje do znanja da oprema automobila ima utjecaja na njegovu upotrebljivost zimi i da je dobro to uzeti u obzir. Na primjer, sustav grijanja s toplinskom pumpom će proširiti domet.
Pokušavam ne naprezati akumulator od 12V
Iako električni automobili imaju visokonaponsku pogonsku bateriju, oni također koriste konvencionalni akumulator od 12 V za napajanje sustava u vozilu. Posebno je osjetljiv zimi pa Dods savjetuje da ga ne naprežete: 'Akumulator se može isprazniti pogotovo čestim 'buđenjem' automobila putem aplikacije. S vremenom sam naučio ne gledati u njega prečesto i to štedi akumulator,' kaže korisnik SUV-a Enyaq.
Prebacujem grijanje na ručno
Zbog dometa, Dods kaže da se ne mora ograničavati u smislu toplinske udobnosti sa svojim Enyaqom. Ipak, ima jedan savjet. 'Dobio sam ga od drugih korisnika i sam sam ga testirao u praksi, provjeravajući to', kaže on. 'Prebacivanje grijanja s automatskog na ručni način rada produžit će domet. Navikao sam na temperature oko 20°C i rad ventilatora u prvoj brzini, a domet se osjeti', objašnjava. 'Ali ja se definitivno nikad ne smrzavam, kad se želim zagrijati, to i činim', dodaje.