premijera

Ferrari predstavio SF-24 Formula 1 bolid: Estetski različit, ali tehnički usavršen pretendent za naslov

14.02.2024 u 02:17

Bionic
Reading

SF-24 je treći bolid nove 'ground effect generacije' Formule 1, ali prekida tradiciju u posljednje dvije godine, počevši od samog izgleda. Dizajneri su imali za cilj omogućiti automobil koji je lak za vožnju i koji reagira predvidljivo, s pozitivnim osjećajem iz posljednjih nekoliko utrka

Ferrari je jučer uživo pred malobrojnim uzvanicima predstavio SF-24, dok je ostatak svijeta ovaj uvijek dobro popraćen 'festival automobilizma' gledao online. To je 70. bolid koji je legendarna talijanska tvrtka napravila za sudjelovanje u Svjetskom prvenstvu Formule 1.

Što se imena tiče, bolid Scuderije Ferrari za nadolazeću F1 sezonu zvat će se SF-24. Momčad stoga nastavlja tradiciju posljednjih godina koja je obuhvatila gotovo cijelu hibridnu eru Formule 1. SF je naravno oznaka za Scuderia Ferrari, nakon čega slijedi broj tekuće godine.

Ferrari SF-24 Izvor: Promo fotografije / Autor: Scuderia Ferrari

Ova je formula prvi put korištena na SF15-T iz 2015., drugoj hibridnoj sezoni, a jedina iznimka od tada bila je 2022., kada je ime F1-75 proslavilo 75. rođendan talijanske tvrtke iz Maranella.

Prezentaciji na stazi Fiorano nazočili su predsjednik John Elkann, izvršni direktor Benedetto Vigna i potpredsjednik Piero Ferrari, zajedno s predstavnicima partnera, kao i članovi tima, počevši od šefa tima Freda Vasseura i vozača Charlesa Leclerca i Carlosa Sainza jr.. Najprometnija sezona ikad, s čak 24 utrke, počinje sljedeći tjedan u Bahreinu s jedinim predsezonskim trodnevnim testom od 21. do 23. veljače u Bahreinu, a nova sezona započet će na istoj stazi 2. ožujka Velikom nagradom Bahreina.

Koncept F1 bolida za 2024.

SF-24 je treći bolid nove 'ground effect generacije' Formule 1, ali prekida tradiciju u posljednje dvije godine, počevši od samog izgleda. Dizajnerska grupa, koju je vodio Enrico Cardile, imala je za cilj dati Charlesu i Carlosu automobil koji je lak za vožnju i koji reagira predvidljivo, s pozitivnim osjećajem koji su vozači imali u kokpitu tijekom posljednjih nekoliko utrka prošle sezone kao početne točke. Cilj je omogućiti im da maksimalno iskoriste potencijal pogonske jedinice, u kombinaciji s njihovom nedvojbenom vještinom za upravljačem.

Ferrari SF-24 Formula 1 bolid Izvor: Promo fotografije / Autor: Scuderia Ferrari

Boje i detalji

Na prvi pogled, automobil je estetski vrlo različit od svojih prethodnika, a to vrijedi i za boju. Nakon pozitivnog prijema u Las Vegasu prošlog studenog, bijela se vraća zajedno sa žutom (uvijek Ferrarijevom drugom bojom), što je očita poveznica s Modenom, ali i naklon drugoj glavnoj trkaćoj aktivnosti marke Maranello osim Formule 1, naravno riječ je svjetskom prvenstvu auomobila u izdržljivosti (WEC). Podsjetimo se samo spektakularne pobjede Ferrarija na prošlogodišnjoj utrci 24 sata Le Mansa.

Kao što je bio slučaj prošle godine, SF-24 i WEC 499P dijele istu nijansu crvene, i ove godine s mat završnicom na bolidu Formule 1. Nije prvi put da Ferrarijev bolid Formule 1 ima žutu boju, iako žute uzdužne pruge nisu viđene još od 1968., dok je ove godine po prvi put uparena s bijelom. Stoga je manje crne boje na automobilu nego prijašnjih godina, sada je ograničena na pod, rubne ploče, dio Halo zaštitnog okvira i druga mala područja. Kotači su crvene boje s dvostrukom bijelom i žutom prugom, te se boje također pojavljuju na trkaćim brojevima – 16 i 55 – koji nastavljaju koristiti službeni font marke Maranello, Ferrari Sans, ovaj put u kurzivu.

Buđenje sjedišta Ferrarija u Maranellu Izvor: Promo fotografije / Autor: Scuderia Ferrari

Tehničke specifikacije SF-24 bolida

Šasija automobila je iz kompozitnog saća od ugljičnih vlakana, s Halo zaštitom kokpita. Mjenjač je Ferrarijev uzdužni s 8 brzina (plus hod unatrag). Stražnji diferencijal je s hidrauličnim upravljanjem, a pogon naravno na stražnja dva kotača. Što se kočnica tiče riječ je o Brembo dobavljaču s ventiliranim karbonskim diskovima sprijeda i straga s elektronički kontroliranim stražnjim kočnicama. Prednji ovjes je tipa Push-rod, a stražnji tipa Pull-rod. Težina bolida s rashladnom tekućinom, uljem i vozačem je 798 kg. Kotači su 18-colni, a 'karoserija' i sjedalo od ugljičnih vlakana.

Pogonska jedinica 066/12 je V6 motor pod 90° obujma 1600 cm³, maksimalni broj okretaja 15.000 u minuti, s jednom turbinom i 4 ventila po cilindru, s direktnim ubrizgavanjem goriva pod max 500 bara i maksimalnim protokom od 100 kg/h.

ERS, odnosno hibridni sustav povrata energije s elektromotornim generatorima koristi Litij-ionske baterije minimalne težine 20 kg. Maksimalni kapacitet baterije iznosi 4 MJ. Maksimalna snaga kinetičkog MGU-K sustava je 120 kW (163 KS) s max. 50.000 okr./min., dok toplinski MGU-H ima maksimalni broj okretaja od 125.000 u minuti. Naravno, Ferrari ne navodi i ukupnu snagu cijelog pogonskog sustava.

Ferrari je najlegendarnija momčad Formule 1 u povijesti

Koliko je ovo značajna momčad ovoga sporta govori i jedan kuriozitet vezan uz Scuderiu Ferrari. Naime, Ferrari je jedina momčad Formule 1 koja je sudjelovala u svakom od svjetskih prvenstava najbržih bolida današnjice od premijerne 1950. godine. Riječ je o sudjelovanju na ukupno 1076 utrka Formule 1, odnosno 1073 startova u samoj utrci.

Pobijedili su na 242 utrke, osvojivši 15 vozačkih i 16 konstruktorskih naslova svjetskih prvaka. Ipak, zadnji puta su osvojili naslov vozačkog svjetskog prvaka još davne 2007. godine s Kimijem Räikkönenom za volanom, odnosno 2008. godine u konstruktorskom poretku.

Naravno, pažnja svjetske javnosti na momčad 'Propetog konjića' (tal. il Cavallino Rampante) posebno je usredotočena nedavnom objavom da i statistički najuspješniji vozač u povijesti Formule1 Lewis Hamilton, sedmerostruki svjetski prvak, prelazi iz Mercedesa u Ferrari od sezone 2025.

Devet vozačkih prvaka Formule 1 vozilo je za Scuderiu Ferrari, osvojivši ukupno petnaest vozačkih prvenstava: Alberto Ascari (ITA - 1952., 1953.), Juan Manuel Fangio (ARG – 1956.), Mike Hawthorn (UK – 1958.), Phil Hill (SAD – 1961.), John Surtees (UK – 1964.), Niki Lauda (AUT – 1975., 1977.), Jody Scheckter (JAR – 1979.), Michael Schumacher (NJE – 2000., 2001., 2002., 2003., 2004.) i Kimi Räikkönen (FIN – 2007.).

Prvi kilometri

SF-24 će se po prvi put voziti na stazi za potrebe snimanja, fotografije, marketinga i komunikacije, ali naravno tih prvih nekoliko kilometara daje timu priliku da provede shakedown i omogući vozačima da steknu početnu ideju o tome kako automobil se ponaša na stazi, nakon procjene na simulatoru posljednjih tjedana.

  • +6
Ferrari SF-24 Formula 1 bolid Izvor: Promo fotografije / Autor: Ferrari

Enrico Cardile, tehnički direktor šasije, je rekao: 'S modelom SF-24 htjeli smo stvoriti potpuno novu platformu i zapravo je svaki dio automobila redizajniran, čak i ako je naše polazište bio smjer razvoja koji smo usvojili prošle godine i koji je vidio pravimo iskorak u konkurentskom smislu u završnom dijelu sezone. Uzeli smo u obzir ono što su nam rekli vozači i pretvorili te ideje u inženjersku stvarnost, s ciljem da im damo automobil koji je lakši za vožnju i stoga lakše izvući maksimum iz njega i pogurati ga do njegovih granica. Nismo si postavili nikakva ograničenja dizajna osim isporuke snažnog i poštenog trkaćeg automobila, koji na trkaćoj stazi može reproducirati ono što smo vidjeli u zračnom tunelu.'

Enrico Gualtieri, tehnički direktor pogonske jedinice, je rekao: 'Iako je razvoj pogonske jedinice zamrznut propisima, to ne znači da 2024. neće predstavljati zanimljive izazove. Uhvatit ćemo se u koštac s više utrka nego u bilo kojoj drugoj godini prvenstva i to će od nas zahtijevati bržu reakciju, s manje sati dostupnih na testnoj platformi. Kako bismo se pripremili za to, pregledali smo sve procese koji se odnose na motor - pripremu, odjavljivanje i upravljanje - kako bismo maksimalno povećali performanse. Nadalje, vrlo smo blisko surađivali s našim partnerima kako bismo dodatno optimizirali postupke koji se odnose na pouzdanost: na primjer, na stazi, zahvaljujući redovitom praćenju tekućina u bolidu, Shell može stalno provjeravati zdravstveno stanje pogonske jedinice.'