SF-24 je treći bolid nove 'ground effect generacije' Formule 1, ali prekida tradiciju u posljednje dvije godine, počevši od samog izgleda. Dizajneri su imali za cilj omogućiti automobil koji je lak za vožnju i koji reagira predvidljivo, s pozitivnim osjećajem iz posljednjih nekoliko utrka
Ferrari je jučer uživo pred malobrojnim uzvanicima predstavio SF-24, dok je ostatak svijeta ovaj uvijek dobro popraćen 'festival automobilizma' gledao online. To je 70. bolid koji je legendarna talijanska tvrtka napravila za sudjelovanje u Svjetskom prvenstvu Formule 1.
Što se imena tiče, bolid Scuderije Ferrari za nadolazeću F1 sezonu zvat će se SF-24. Momčad stoga nastavlja tradiciju posljednjih godina koja je obuhvatila gotovo cijelu hibridnu eru Formule 1. SF je naravno oznaka za Scuderia Ferrari, nakon čega slijedi broj tekuće godine.
Ova je formula prvi put korištena na SF15-T iz 2015., drugoj hibridnoj sezoni, a jedina iznimka od tada bila je 2022., kada je ime F1-75 proslavilo 75. rođendan talijanske tvrtke iz Maranella.
Prezentaciji na stazi Fiorano nazočili su predsjednik John Elkann, izvršni direktor Benedetto Vigna i potpredsjednik Piero Ferrari, zajedno s predstavnicima partnera, kao i članovi tima, počevši od šefa tima Freda Vasseura i vozača Charlesa Leclerca i Carlosa Sainza jr.. Najprometnija sezona ikad, s čak 24 utrke, počinje sljedeći tjedan u Bahreinu s jedinim predsezonskim trodnevnim testom od 21. do 23. veljače u Bahreinu, a nova sezona započet će na istoj stazi 2. ožujka Velikom nagradom Bahreina.
Koncept F1 bolida za 2024.
SF-24 je treći bolid nove 'ground effect generacije' Formule 1, ali prekida tradiciju u posljednje dvije godine, počevši od samog izgleda. Dizajnerska grupa, koju je vodio Enrico Cardile, imala je za cilj dati Charlesu i Carlosu automobil koji je lak za vožnju i koji reagira predvidljivo, s pozitivnim osjećajem koji su vozači imali u kokpitu tijekom posljednjih nekoliko utrka prošle sezone kao početne točke. Cilj je omogućiti im da maksimalno iskoriste potencijal pogonske jedinice, u kombinaciji s njihovom nedvojbenom vještinom za upravljačem.
Boje i detalji
Na prvi pogled, automobil je estetski vrlo različit od svojih prethodnika, a to vrijedi i za boju. Nakon pozitivnog prijema u Las Vegasu prošlog studenog, bijela se vraća zajedno sa žutom (uvijek Ferrarijevom drugom bojom), što je očita poveznica s Modenom, ali i naklon drugoj glavnoj trkaćoj aktivnosti marke Maranello osim Formule 1, naravno riječ je svjetskom prvenstvu auomobila u izdržljivosti (WEC). Podsjetimo se samo spektakularne pobjede Ferrarija na prošlogodišnjoj utrci 24 sata Le Mansa.
Kao što je bio slučaj prošle godine, SF-24 i WEC 499P dijele istu nijansu crvene, i ove godine s mat završnicom na bolidu Formule 1. Nije prvi put da Ferrarijev bolid Formule 1 ima žutu boju, iako žute uzdužne pruge nisu viđene još od 1968., dok je ove godine po prvi put uparena s bijelom. Stoga je manje crne boje na automobilu nego prijašnjih godina, sada je ograničena na pod, rubne ploče, dio Halo zaštitnog okvira i druga mala područja. Kotači su crvene boje s dvostrukom bijelom i žutom prugom, te se boje također pojavljuju na trkaćim brojevima – 16 i 55 – koji nastavljaju koristiti službeni font marke Maranello, Ferrari Sans, ovaj put u kurzivu.
Tehničke specifikacije SF-24 bolida
Šasija automobila je iz kompozitnog saća od ugljičnih vlakana, s Halo zaštitom kokpita. Mjenjač je Ferrarijev uzdužni s 8 brzina (plus hod unatrag). Stražnji diferencijal je s hidrauličnim upravljanjem, a pogon naravno na stražnja dva kotača. Što se kočnica tiče riječ je o Brembo dobavljaču s ventiliranim karbonskim diskovima sprijeda i straga s elektronički kontroliranim stražnjim kočnicama. Prednji ovjes je tipa Push-rod, a stražnji tipa Pull-rod. Težina bolida s rashladnom tekućinom, uljem i vozačem je 798 kg. Kotači su 18-colni, a 'karoserija' i sjedalo od ugljičnih vlakana.
Pogonska jedinica 066/12 je V6 motor pod 90° obujma 1600 cm³, maksimalni broj okretaja 15.000 u minuti, s jednom turbinom i 4 ventila po cilindru, s direktnim ubrizgavanjem goriva pod max 500 bara i maksimalnim protokom od 100 kg/h.
ERS, odnosno hibridni sustav povrata energije s elektromotornim generatorima koristi Litij-ionske baterije minimalne težine 20 kg. Maksimalni kapacitet baterije iznosi 4 MJ. Maksimalna snaga kinetičkog MGU-K sustava je 120 kW (163 KS) s max. 50.000 okr./min., dok toplinski MGU-H ima maksimalni broj okretaja od 125.000 u minuti. Naravno, Ferrari ne navodi i ukupnu snagu cijelog pogonskog sustava.
Ferrari je najlegendarnija momčad Formule 1 u povijesti
Koliko je ovo značajna momčad ovoga sporta govori i jedan kuriozitet vezan uz Scuderiu Ferrari. Naime, Ferrari je jedina momčad Formule 1 koja je sudjelovala u svakom od svjetskih prvenstava najbržih bolida današnjice od premijerne 1950. godine. Riječ je o sudjelovanju na ukupno 1076 utrka Formule 1, odnosno 1073 startova u samoj utrci.
Pobijedili su na 242 utrke, osvojivši 15 vozačkih i 16 konstruktorskih naslova svjetskih prvaka. Ipak, zadnji puta su osvojili naslov vozačkog svjetskog prvaka još davne 2007. godine s Kimijem Räikkönenom za volanom, odnosno 2008. godine u konstruktorskom poretku.
Naravno, pažnja svjetske javnosti na momčad 'Propetog konjića' (tal. il Cavallino Rampante) posebno je usredotočena nedavnom objavom da i statistički najuspješniji vozač u povijesti Formule1 Lewis Hamilton, sedmerostruki svjetski prvak, prelazi iz Mercedesa u Ferrari od sezone 2025.
Devet vozačkih prvaka Formule 1 vozilo je za Scuderiu Ferrari, osvojivši ukupno petnaest vozačkih prvenstava: Alberto Ascari (ITA - 1952., 1953.), Juan Manuel Fangio (ARG – 1956.), Mike Hawthorn (UK – 1958.), Phil Hill (SAD – 1961.), John Surtees (UK – 1964.), Niki Lauda (AUT – 1975., 1977.), Jody Scheckter (JAR – 1979.), Michael Schumacher (NJE – 2000., 2001., 2002., 2003., 2004.) i Kimi Räikkönen (FIN – 2007.).
Prvi kilometri
SF-24 će se po prvi put voziti na stazi za potrebe snimanja, fotografije, marketinga i komunikacije, ali naravno tih prvih nekoliko kilometara daje timu priliku da provede shakedown i omogući vozačima da steknu početnu ideju o tome kako automobil se ponaša na stazi, nakon procjene na simulatoru posljednjih tjedana.
Enrico Cardile, tehnički direktor šasije, je rekao: 'S modelom SF-24 htjeli smo stvoriti potpuno novu platformu i zapravo je svaki dio automobila redizajniran, čak i ako je naše polazište bio smjer razvoja koji smo usvojili prošle godine i koji je vidio pravimo iskorak u konkurentskom smislu u završnom dijelu sezone. Uzeli smo u obzir ono što su nam rekli vozači i pretvorili te ideje u inženjersku stvarnost, s ciljem da im damo automobil koji je lakši za vožnju i stoga lakše izvući maksimum iz njega i pogurati ga do njegovih granica. Nismo si postavili nikakva ograničenja dizajna osim isporuke snažnog i poštenog trkaćeg automobila, koji na trkaćoj stazi može reproducirati ono što smo vidjeli u zračnom tunelu.'
Enrico Gualtieri, tehnički direktor pogonske jedinice, je rekao: 'Iako je razvoj pogonske jedinice zamrznut propisima, to ne znači da 2024. neće predstavljati zanimljive izazove. Uhvatit ćemo se u koštac s više utrka nego u bilo kojoj drugoj godini prvenstva i to će od nas zahtijevati bržu reakciju, s manje sati dostupnih na testnoj platformi. Kako bismo se pripremili za to, pregledali smo sve procese koji se odnose na motor - pripremu, odjavljivanje i upravljanje - kako bismo maksimalno povećali performanse. Nadalje, vrlo smo blisko surađivali s našim partnerima kako bismo dodatno optimizirali postupke koji se odnose na pouzdanost: na primjer, na stazi, zahvaljujući redovitom praćenju tekućina u bolidu, Shell može stalno provjeravati zdravstveno stanje pogonske jedinice.'