24 sata le mansa 2023.

Cjelodnevni oktanski spektakl: Povijesna 10. pobjeda Ferrarija za 100. rođendan legendarne utrke

14.06.2023 u 15:39

Bionic
Reading

Pobjednički Ferrari 499P se pokazao brzim i pouzdanim u svom prvom sudjelovanju, a svakako se isto može reći i za njegove vozače Alessandra Pier Guidija, Jamesa Calada i Antonija Giovinazzija

Za svoj povratak u glavnu klasu utrka izdržljivosti, Ferrari je u nedjelju ostvario nevjerojatno nezaboravnu pobjedu na stogodišnjicu legendarne utrke 24 sata Le Mansa.

Pobjednički niz Toyota Gazoo Racinga na 24 sata Le Mansa prekinut je nakon epske cjelodnevne borbe za povijesnu pobjedu u stotom izdanju legendarne francuske utrke.

Nakon pet uzastopnih pobjeda u Le Mansu, svjetski prvaci prihvatili su se izazova rekordnog Hypercar grida od 16 automobila u kojem su sudjelovali trkaći bolidi Hypercar kategorije Cadillaca, Ferrarija, Peugeota i Porschea. Rekordna brojka od 325.000 gledatelja koji su svjedočili iznimno tijesnom natjecanju s dramom i uzbuđenjem do samog kraja.

Povijesna 10. pobjeda Ferrarija za stoti rođendan legendarne utrke Izvor: Promo fotografije / Autor: Ferrari

Ferrari je pobijedio u stotom izdanju utrke 24 sata Le Mansa s 499P koji je vozio Alessandro Pier Guidi, koji je dijelio bolid broj 51 s Jamesom Caladom i Antoniom Giovinazzijem, odvozivši 342 kruga francuske staze. Proizvođač iz Maranella ostvario je povijesni rezultat na povratku u najvišu klasu nakon pola stoljeća, s timom Ferrari – AF Corse koji je trijumfirao u najpoznatijoj svjetskoj utrci izdržljivosti.

Ključne brojke 100. izdanja 24 sata Le Mansa

Pogledajte najznačajnije brojke iz stote utrke 24 sata Le Mansa, gdje je počast odnio Ferrari AF Corse #51 Ferrari 499P kojeg su vozili Alessandro Pier Guidi, James Calado i Antonio Giovinazzi.

10 Sa svojim trijumfom na stotoj utrci 24 sata Le Mansa, Ferrari AF Corse sada može brojati 10 pobjeda na francuskom klasiku izdržljivosti. Talijanska marka treća je na ljestvici proizvođača, iza Porschea (19 pobjeda) i Audija (13 pobjeda).

4569,40 Broj kilometara koje je prešao pobjednički Ferrari 499P, pri prosječnoj brzini od 194,1 km/h. To je jednako 342 kruga, 38 manje nego 2022.

3:26,984 Najbrži krug utrke. Postigao ga je Antonio Fuocco u Ferrari AF Corse #50 Ferrari 499P, u 306. krugu.

35 Ovo je broj promjena vodećeg u ukupnom plasmanu tijekom utrke. Broj 8 Toyota GR010 Hybrid, broj 50 i # 51 Ferrari 499P, broj 2 Cadillac V-Series.R, broj 94 Peugeot 9X8 i # 5, # 75 i # 38 Porsche 963 svi su se izmjenjivali u vodstvu.

347,8 km/h Ovo je bila najveća najveća brzina zabilježena na ovogodišnjoj utrci. Opet, to je postigao Ferrari AF Corse #50 Ferrari 499P. Zabilježio ga je u 279. krugu Miguel Molina.

Ovo su najveće najveće brzine zabilježene u drugim klasama:

  • LMP2: 324,9 km/h za #28 JOTA Oreca 07-Gibson i #48 Idec Sport
  • LMGTE Am: 309,1 km/h Richard Mille AF Corse #83 Ferrari 488 GTE Evo
  • Inovativni automobil: 312,7 km/h Hendrick Motorsports #24Chevrolet Camaro ZL1

22 Broj automobila koji su bili prisiljeni prijevremeno se povući iz utrke. U 2022. osam automobila nije završilo, u usporedbi s 15 u 2021., 10 u 2020., 11 u 2019. i 16 u 2018.

325.000 Broj gledatelja prisutnih na stazi, što znači rekordnu posjećenost za ovu stotu utrku.

Sljedeća 24 sata Le Mansa održat će se 15. i 16. lipnja 2024. Bit će to 92. po redu utrka i trebala bi sadržavati neviđeni grid automobila u WEC natjecanju u izdržljivosti.

Na 'kockastoj' zastavi Antonio Fuoco, Miguel Molina i Nicklas Nielsen završili su peti u 499P broj 50, zbog kašnjenja tijekom noći zbog popravaka koji su izbacili posadu iz natjecanja za pobjedničko postolje, unatoč izvrsnoj izvedbi u kojoj su se popeli nekoliko mjesta unatrag u poretku.

Ferrari 499P je startao s prva dva mjesta na gridu s Hypercar brojevima 50, odnosno 51, zahvaljujući vremenu objavljenom tijekom Hyperpolea kada je Fuoco osvojio pole. Ovo je bila deseta ukupna pobjeda Prancing Horsea na 24 sata Le Mansa, uz one prikupljene 1949., 1954., 1958. i 1960.-1965. Ferrarijeva povijest u Le Mansu sada se sastoji od 39 pobjeda, uključujući 29 pobjeda u klasi.

Pobjednički Ferrari 499P se pokazao brzim i pouzdanim u svom prvom sudjelovanju, a svakako se isto može reći i za njegove vozače Alessandra Pier Guidija, Jamesa Calada i Antonija Giovinazzija.

Po tradiciji, crkvena zvona zazvonila su u Maranellu, povijesnom domu sjedišta Ferrarija, da bi označila pobjedu #51 499P Hypercar u Le Mansu. Nakon 24 sata žestokih borbi, talijanska marka trijumfirala je nad Toyotom, Cadillacom, Peugeotom, Glickenhausom, Vanwallom i Porscheom. Pogledajte najzanimljivije dijelove Centenary utrke 24 sata Le mansa 2023. u ovom videu.

Full Race Highlights I 2023 24 Hours of Le Mans I FIA WEC Izvor: Promo fotografije / Autor: FIA World Endurance Championship

Panika u redovima Ferrarija

Vozači su u subotu bili suočeni s lošim vremenskim uvjetima dok su inženjeri u garaži neprestano usavršavali pobjedničku strategiju. Cijeli tim je bio u panici 25 minuta od ciljne zastave nadajući se da će se 499P ponovno pokrenuti tijekom stajanja u boksu nakon ranijih problema.

James Calado: 'Bilo je jako stresno. Imali smo sreće. Kad vidite da auto ne pali, to nije dobar osjećaj.' Alessandro Pier Guidi: 'Imamo proceduru za ponovno pokretanje automobila i resetiranje cijelog sustava. Morate pritisnuti dvije tipke istovremeno. Morao sam to učiniti dvaput. Drugi put je bilo lakše, znao sam kako to učiniti.'

Ferrari AF Corse izveo je pravi majstorski potez na 24 Hours Centenary osvajanjem Hyperpolea (prvog mjesta u kvalifikacijama) i pobjedom. 499P konačno je stigao do najviše stepenice na postolju u četvrtoj utrci FIA Svjetskog prvenstva u izdržljivosti 2023. Calado: 'Naši izgledi za završetak bili su mali, ali uspjeli smo. Nismo imali problema tijekom zaustavljanja u boksu, nema mehaničkih problema. Izgleda dobro za nastavak našeg programa u FIA WEC-u. Moći ćemo povećati performanse razini sa svim ovim podacima za analizu.'

  • +42
24 sata Le Mansa 2023. Izvor: Promo fotografije / Autor: Ferrari

Trio Pier Guidi, Calado i Antonio Giovinazzi održavao je brz ritam tijekom cijele utrke, što je kulminiralo pobjedom za povijest. Antonio Giovinazzi: 'Pokazali smo da imamo brz automobil na prethodnim utrkama s pole positionom u Sebringu i kvalifikacijama u Spa-Francorchampsu. Moramo steći iskustvo kao što je to Toyota učinila, posebno u pogledu trošenja guma. To nije najviše težak aspekt Le Mansa i mislim da nam je to pomoglo da imamo bolji ritam. Više smo se brinuli o pouzdanosti nego o performansama i mogućnosti izdržati na tako velikoj udaljenosti.'

Rezultati 24 sata Le Mansa za 2023.

  1. Hypercar br.51 Ferrari – AF Corse (Calado/Giovinazzi/Guidi) Ferrari 499P 342 kruga vrijeme 24:00:18.099
  2. Hypercar 8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa) Toyota GR010 Hybrid +1:21.793
  3. Hypercar 2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) Cadillac V-Series.R  +1 krug
  4. Hypercar 3 Cadillac Racing (Bourdais/Dixon/van der Zande) Cadillac V-Series.R  +2 kruga
  5. Hypercar 50 Ferrari – AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) Ferrari 499P +5 krugova
  6. Hypercar 708  Glickenhaus Racing (Briscoe/Dumas/Pla) Glickenhaus 007 LMH +7 krugova
  7. Hypercar 709  Glickenhaus Racing (Berthon/Gutiérrez/Mailleux) Glickenhaus 007 LMH +9 krugova
  8. Hypercar 93 Peugeot TotalEnergies (di Resta/Jensen/Vergne) Peugeot 9X8 +12 krugova
  9. LMP2 34 Inter Europol Competition (Costa/Scherer/Śmiechowski) Oreca 07 +14 krugova
  10. LMP2 41 Team WRT (Andrade/Delétraz/Kubica) Oreca 07 +14 krugova

Bivši vozač Alfa Romea u Svjetskom prvenstvu Formule 1 osvojio je 24 sata Le Mansa u svom drugom nastupu. Giovinazzi: 'Osvojiti Le Mans s Ferrarijem bilo je posebno. Prvi put smo izašli na stazu s automobilom u srpnju prošle godine, a manje od godinu dana kasnije, pobjeđujemo na 24 sata Le Mansa. Već smo tijekom kvalifikacija mogli reći da su stvari krenule. Postaviti dva automobila u prvi red, s tim da su svi crveni, bilo je fantastično. Nismo očekivali da ćemo izdržati 24 sata, ali svi su odradili nevjerojatan posao. Hvala cijelom timu i Ferrariju. Nakon 50 godina, vratili smo se i pobijedili. Tako smo ponosni.'

S ovim rezultatom u četvrtoj rundi FIA Svjetskog prvenstva u izdržljivosti 2023., Ferrari ostaje drugi u klasifikaciji proizvođača, zaostajući za Toyotom sada samo 18 bodova.

Prvo postolje Cadillac Racinga

Cadillac je osvojio izvrsno treće mjesto na svom povratku na 24 sata Le Mansa. Američkom bi proizvođaču ova izvedba trebala poslužiti kao odskočna daska za veći uspjeh 2024. godine.

Čista utrka, redovita zaustavljanja u boksovima i solidna pouzdanost doveli su broj 2 Cadillac V-Series.R, koji su vozili Earl Bamber, Alex Lynn i Richard Westbrook, do obećavajućeg trećeg mjesta na 24 sata Le Mansa. Američki hiperautomobil čak je nekoliko krugova vodio na stazi.

Sestrinski automobil broj 3 završio je tik ispred pobjedničkog postolja nakon snažnije vožnje za Sébastiena Bourdaisa, Rengera Van der Zandea i Scotta Dixona. Bourdais je gurnut u vrtnju na zavoju Raccordement by Motul nakon nesporazuma sa sporijim automobilom. Tehnički prekršaj rezultirao je i jednominutnom kaznom. #311 koji je prijavio Action Express Racing imao je traumatičniju utrku. U prvom krugu, automobil je pretrpio štetu kada je izletio na Daytona Chicane na Mulsanne Straight ravnini. Izvanredan rad ekipe u boksu ubrzo je vratio automobil na stazu. Kod kockaste zastave bila je 17. mjesto u ukupnom poretku.

Jači u 2024.

'Ne mogu biti ponosnija na sva tri Cadillaca koja su prošla kroz cilj, što mislim da je veliki podvig na ovoj utrci, posebno s obzirom na sve što se dogodilo', rekla je voditeljica programa utrka sportskih automobila General Motorsa Laura Wontrop Klauser, koja je također slavila Pobjeda u LMGTE Am klasi s Chevrolet Corvette C8.R #33.

'Ovo je najprometniji Le Mans kojeg se sjećam u posljednjih nekoliko godina i uspjeli smo imati tako jaku završnicu. Jedva čekamo da se vratimo sljedeće godine i napravimo tu najvišu stepenicu.' Bamber je dodao: "Mislim da možemo izvući nekoliko dobrih lekcija kako bismo ga podesili i vratili se i postigli naš krajnji cilj.'

Cadillac će ciljati najvišu stepenicu kada se postavi na grid utrke 24 sata Le Mansa 2024. (15.-16. lipnja). Međutim, američki proizvođač automobila vjerojatno će se suočiti s još žešćom konkurencijom budući da će 92. vožnja klasika izdržljivosti privući najveće polje koje je ova disciplina ikada upoznala. U međuvremenu, tim će ponovno nastojati zabljesnuti u tri preostale runde sezone 2023 FIA Svjetskog prvenstva u izdržljivosti.

LMP2 kategorija

Poljski tim Inter Europol Competition nadvladao je ozljedu stopala Fabia Scherera i ostvario dragocjenu pobjedu u klasi LMP2 na utrci 24 sata Le Mansa 2023. Neočekivan, ali zaslužen uspjeh.

Vozači utrka mogu biti sposobni za nadljudske napore kada je pobjeda u 24 sata Le Mansa na redu. U izdanju Centenary, 27-godišnji Fabio Scherer to je dokazao za volanom #34 Oreca 07-Gibsona koji je prijavio Inter Europol Competition. Corvette Racing #33 Chevrolet Corvette C8.R mu je prešao preko stopala tijekom točenja goriva u ranoj fazi utrke!

'Nakon 50 minuta mislio sam da je moja utrka gotova jer je jako boljelo,' rekao je Scherer nakon trećeg nastupa na francuskom klasiku izdržljivosti. 'Ali, nekako, s puno leda i puno tretmana, mogao sam se utrkivati ili, barem, tada je proradio adrenalin. Nakon toga, bio sam u toku i jednostavno je funkcioniralo. Sada počinjem osjećati svoju nogu sve više i više, ali to nije važno jer, da bih osvojio Le Mans, nije me briga ako ne mogu otići odavde!'

Po prvi put ikada na utrci 24 sata Le Mansa, poljska državna himna odsvirana je tijekom ceremonije podija kako bi se pozdravila pobjeda Inter Europol Competition momčadi. Jakub Smiechowski također je postao prvi poljski vozač koji je pobijedio u najvećoj svjetskoj utrci izdržljivosti.

'Nevjerojatno je danas čuti poljsku himnu na podiju', rekao je na konferenciji za novinare nakon utrke. 'Oduzelo mi je dah. To je stvarno nešto posebno. Sanjao sam to, ali sam mislio da je taj san prevelik. Još uvijek je nevjerojatno. Ovo je jednostavno nevjerojatan dan za cijeli tim. Kad smo započeli projekt izdržljivosti, htjeli smo biti na Le Mansu. Ostvarili smo taj san da budemo na Le Mansu i uvijek sam mislio da će to biti to. Ali ove godine smo od početka bili jako konkurentni i mislio sam da bismo se možda mogli boriti za postolje... ili možda ne. U 24 sata, nikad ne znate što će se dogoditi. Danas je auto cijelu utrku vozio besprijekorno. Sva je mehanika također bila besprijekorna. Jednostavno sam bez riječi.'

Ponovno je bilo teško imenovati favorita u vrlo konkurentnoj klasi LMP2. Inter Europol je, međutim, vodio besprijekornu utrku za svoju prvu WEC pobjedu u najvećem od svih. 'Iako smo osvojili podij u Spau, mislio sam da je Le Mans prevelik za nas,' priznao je Albert Costa. 'Onda kad sam napravio prve krugove, auto je bio dobar i rekao sam sebi: ‘Ovo je dobar osjećaj, mogu razmišljati na veliko’, ali ne ovako veliko! Da mi je ponuđeno postolje, potpisao bih to! Ali dogodilo se. Nemam riječi, ali nevjerojatno je!' Španjolac, u vrućoj formi od početka sezone, ispunio je životni san natječući se na 24 sata Le Mansa. 'Od mladosti sam uvijek pratio ovu veliku utrku i bio sam kao 'Wow! Jednog dana moram biti tamo, moram to učiniti.’ Tako sam naporno radio. Prva godina, prvi pokušaj i pobjeđujemo! Ne mogu reći ništa više nego da je nevjerojatno!'

Ova pobjeda dovodi Inter Europol do drugog mjesta u poretku za FIA Endurance Trophy za LMP2 timove, sa samo četiri boda zaostatka za vodećim timom WRT u klasi.