ALPSKI MAJSTOR

[FOTO] 'Half-track Fox' ponovno u pogonu: jednokratni VW T1 s gusjenicama obnovljen nakon 60 godina

27.05.2022 u 08:55

Bionic
Reading

VWCV Classic Vehicles obnovio je ono što je u inženjerskom smislu vjerojatno najneobičniji T1 ikada. Ima četiri osovine – dvije su opremljene pogonom na gusjenice i dva upravljaju vozilom pomoću dvostrukih guma

VWCV Classic Vehicles je upravo završio s vraćanjem jedinstvenog 60 godina starog vozila u prvobitno stanje: 'Half-track Fox'! Ovaj T1 proizveden je u tvornici u Hannoveru u svibnju 1962., a zatim poslan svom kupcu u Austriju. Nakon kratkog razdoblja života kao normalan T1, on je tu transformiran u rukama domišljatog bečkog Volkswagen mehaničara u alpskog stručnjaka: Kurt Kretzner pretvorio je Bulli u T1 s četiri osovine – dvije su opremljene pogonom na gusjenice i dvije upravljaju vozilom pomoću dvostrukih guma. I tako je stvorio ono što je vjerojatno najsposobniji za off-road Bulli koji se ikad može vidjeti na planinskim obroncima ovoga svijeta.

Povijesni izvori govore da je bio strastveni skijaš. Napomenuo je da je u planinskim predjelima Austrije nedostajalo kombija s visokim standardom terenskih sposobnosti. One koje je bilo lako voziti, a koje su se mogle popeti na najvišu alpsku livadu. 'Idealni pomoćnik za sve: čuvare planinarskih koliba, lovce, šumare, liječnike, inženjere za održavanje ski-liftova, TV i radio jarbola, cjevovoda i slično', kako je kasnije Kretzner napisao u prodajnoj literaturi za Half-track Fox.

'U početku sam pogledao okolo, ali nisam mogao pronaći vozilo o kojem sam sanjao. Stoga sam ga odlučio sam izgraditi.' Baš kao što je Ferry Porsche jednom rekao i učinio, tako je učinio i Kurt Kretzner. Izumitelj je proveo više od četiri godine u projektiranju i izgradnji svog alpinista. Dvije 'Lisice', čini se, izgrađene su u razdoblju do 1968. godine, ali kada je došlo do trećeg, proizvodnja je tada prestala. Međutim, ono što je preživjelo je barem jedan primjerak Half-track Fox-a.

Tehničke karakterisitke

Ono što je bečki mehaničar ugradio ispod narančasto obojene Bullijeve karoserije bila je, sprijeda, upravljana dvostruka osovina s dvostrukim 14-colnim gumama s grubim profilom i, straga, još jedna dvostruka osovina s gusjeničnim pogonom. Gusjenice su montirane na 13-colne kotače i konstrukciju vlastitog dizajna od aluminijskih elemenata s gumenim blokovima debljine dva centimetra kako bi poštedjeli asfalt.

Kao rezultat upravljanja s dvostrukom prednjom osovinom, krug okretanja bio je manji od 10 m – tako da se gotovo mogao okretati unutar vlastitog opsega. Svaki kotač bio je opremljen kočnicom. Automatski diferencijal s ograničenim proklizavanjem osigurao je ravnomjerno raspoređen pogon prema naprijed čak i po dubokom snijegu. T1 je svoju snagu za to crpio iz svog standardnog ravnog motora od 25 kW / 34 KS s obujmom od 1192 cm³. Half-track Fox dosegao je najveću brzinu od 35 km/h i tako je bio tek nešto sporiji od pripadnika životinjskog carstva po kojem je dobio ime.

Kurt Kretzner želio je napraviti gusjenično vozilo kojim bi bilo vrlo lako upravljati. Upravo iz tog razloga mehaničar se nije odlučio za upravljanje preko gusjenica na svakoj osovini kao što je to na buldožeru, već za polugusjenično rješenje (s gusjenicama samo na pogonskim osovinama) i gotovo standardno, iako udvostručeno mehanizam za upravljanje prednjim kotačima. I tako je izumitelj promovirao Half-track Fox: 'Novi, idealni, laki za vožnju Half-track Fox koji vam omogućuje sigurno i udobno savladavanje svim teškim terenima. Snijeg, pijesak, kamenito tlo, planinske livade, potočići i šume sve se može proći ovim vozilom.'

VW T1 'Half-track Fox'
  • VW T1 'Half-track Fox'
  • VW T1 'Half-track Fox'
  • VW T1 'Half-track Fox'
  • VW T1 'Half-track Fox'
  • VW T1 'Half-track Fox'
    +22
VW T1 'Half-track Fox' iz 1962. Izvor: Promo fotografije / Autor: VWCV Classic Vehicles

Rijedak gost

Tijekom godina, Half-track Fox rijetko se viđao. Godine 1985. T1 se posljednji put pojavio u Beču, prije nego što ga je početkom 1990-ih kupio Porsche muzej u Gmündu. U nekom trenutku, Half-track Fox je tada prešao u posjed 'Bullikartei e.V.' - društva zaljubljenika prve Bullijeve generacije. Godine 2005. započeli su prvi pokušaj restauracije posebnog vozila Alpine. S obzirom da su članovi društva rasprostranjeni po cijeloj zemlji, nažalost iz logističkih razloga nije bilo moguće dovršiti restauraciju.

Krajem 2018. godine, Half-track Fox je došao u kolekciju VWCV klasičnih vozila. Cilj: ponovno pokrenuti Half-track Fox. Pod njihovim vodećim načelom 'Erinnern. Erleben. Erhalten.' (Zapamti - Doživi - Sačuvaj), stručnjaci za klasična vozila su stoga započeli mukotrpan proces obnove. Karoserija stara 60 godina je, kao što je slučaj sa svim tvorničkim restauracijama u Hannoveru, uklonjena je boja, popravljena, katodno premazana i prelakirana u uglavnom originalnu narančastu nijansu. Mat narančastu, zapravo. Davnašnja namjera da se Half-track Fox odmah prepozna na selu.

Tim VWCV Classic Vehicles također je vratio mehaniku u novo stanje. Interijer također. Tim je tamo mogao dati slobodu svojoj kreativnosti, jer nije bilo opterećujućih specifikacija. Drvene komponente od bukve i bora individualno su prilagođene prostoru unutar Half-track Foxa, a ugrađeni su praktični držači alata. U veljači 2022. konačno je došlo vrijeme - Half-track Fox ponovno je utro svoj put kroz snijeg.

I učinio je to, doista, s neobično dobrom sposobnošću uzbrdo: nakon opsežne obnove četveroosovinskog T1, tim VWCV Classic Vehicles veća je vjerojatnost da će vozač 'kapitulirati' na strmim usponima nego Half-track Fox.