Proizvođači automobila danas se suočavaju s brojnim poteškoćama. Pandemija koja je u tijeku, nedostatak čipova i rat u Ukrajini ometaju njihovo poslovanje. Škoda odgovara na ove izazove i aktivno traži učinkovita rješenja
Protekle dvije godine bile su veliki izazov za proizvodnju automobila. Pandemija koronavirusa u kombinaciji s drugim poremećajima prouzročila je logističke poteškoće i zastoje u opskrbi, osobito u poluvodičkim komponentama, koji traju do danas. Škoda je poduzela niz mjera koje joj sada pomažu stabilizirati proizvodnju i isporučiti automobile kupcima čak i u ovim teškim vremenima.
'Ove godine vidimo poboljšanje ponude čipova, a izgledi za 2023. su još optimističniji', kaže Karsten Schnake, član uprave Škode zadužen za nabavu. Stabilizacija opskrbe dijelovima omogućuje kompletiranje automobila koji su bili dospjeli za isporuku. Proizvođač stoga neprestano dovršava i isporučuje ove automobile što je brže moguće.
Novi pristup industriji poluvodiča
Uz dovršetak nedovršenih automobila, Škoda se također fokusira na novi koncept partnerstva s proizvođačima poluvodiča kako bi se izbjegli slični problemi u budućnosti. Prema Schnakeu, automobilske tvrtke jednostavno trebaju početi drugačije pristupati industriji čipova. 'Pandemija je samo ubrzala potrebu za promjenom, ali promjena bi ipak došla jer će potražnja za čipovima u automobilskoj industriji rasti vrlo brzo u budućnosti kako se industrija transformira', objašnjava Schnake.
Novi strateški projekt pod nazivom COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security), koji Karsten Schnake vodi kao iskusni krizni menadžer, namjerava pomoći Volkswagen Grupi da situaciju s poluvodičima stavi pod kontrolu, dok istovremeno ostaje član uprave Škode.
U sklopu COMPASS-a, interdisciplinarni timovi sastavljeni od predstavnika robnih marki Grupe rade na poboljšanju sigurnosti opskrbe poluvodičkim komponentama. Međutim, prema Schnakeu, to uključuje više od kratkoročnih ili dugoročnih zaliha čipova i odgovora na bilo koje druge neočekivane prijetnje. 'Radi se o ponovnom promišljanju načina na koji proizvođači automobila pristupaju industriji poluvodiča. Danas automobilsko tržište čini oko 10 posto ukupne potražnje za poluvodičima, ali s pojavom elektromobilnosti, povezivosti i automatizacije vožnje, ta će potražnja značajno rasti', objašnjava Schnake. Automobilske tvrtke stoga žele postati atraktivni partneri za proizvođače poluvodiča. 'Budućnost možemo osigurati samo suradnjom. Malo je vjerojatno da ćemo sami proizvoditi čips, ali s druge strane imamo svoje specifične zahtjeve', kaže Schnake.
Ove godine poboljšanje ponude čipova, a izgledi za 2023. su još optimističniji
Između ostalog, Volkswagen grupa je počela raditi na mogućnosti dizajniranja vlastitih čipova koje bi potom proizvodile partnerske tvrtke za svoje brendove. 'U automobilima postoje stotine ili čak tisuće čipova, ali često su vrlo jednostavni s prilično specifičnom funkcijom. Tražimo način da zamijenimo mnoge od ovih specifičnih čipova univerzalnijim rješenjem koje možemo nabaviti u većim količinama', kaže Schnake, nagovještavajući mogući novi smjer za Volkswagen Grupu i Škodu. Veći volumen i manja raznolikost potrebnih čipova učinili bi automobilske tvrtke privlačnije kupcima. 'U bliskom smo kontaktu s proizvođačima čipova i tražimo partnerstvo s njima koje će nam dati dugoročna jamstva', dodaje Schnake.
Ali čipovi nisu jedina glavobolja s kojom se proizvođači automobila moraju nositi. Zbog događaja proteklih godina i mjeseci, hitno se radi na zalihama sirovina i energije. Škoda pokušava biti fleksibilnija u svim aspektima, a ne samo kada je u pitanju nabava komponenti. 'Moramo se pripremiti za povećanje potražnje za softverskim inženjerima, bez kojih ne možemo', dodaje Schnake, sugerirajući da će se morati nositi i s ljudskim izazovima.
Brzi odgovor na rat
Nepotrebno je reći da su srednjoročne poteškoće koje su gore navedene trenutno zasjenjene ratom u Ukrajini. Kao odgovor na rat, Volkswagen grupa je zaustavila proizvodnju vozila u Rusiji i izvoz automobila u Rusiju. Kako su tamošnje tvornice prvenstveno proizvodile za rusko tržište, ovaj potez ne utječe na opskrbu Škoda vozila kupaca u Europi.
Ipak, rat utječe na proizvodnju i isporuke kupcima, budući da europski proizvođači automobila imaju mnogo kooperanata koji se nalaze u Ukrajini. Kao i mnogi drugi, Škoda od ukrajinskih dobavljača kupuje kabelske snopove koji su neophodni za proizvodnju nekoliko modela. To je utjecalo na Enyaq iV električni SUV, na primjer, kojem su nedostajali najvažniji kabelski svežnjevi. Za razliku od čipova koji nedostaju, u nedostatku kabelskog svežnja ne mogu se proizvesti čak ni nekompletna vozila. Međutim, Škoda već nastavlja proizvodnju Enyaq iV-a. Oko 1000 Enyaq iV-a tjedno može se proizvesti sada kada je proizvodnja nastavljena, a kapacitet će se postupno povećavati tijekom razdoblja od dva mjeseca. 'Biti uz naše partnere u Ukrajini izuzetno je važno za nas. Iz tog razloga sa svakim od njih radimo na pronalaženju najprikladnijeg rješenja', kaže Karsten Schnake.
Prijenos opreme i djelatnika organiziran je u samo pet tjedana
Jedan primjer takvog rješenja je privremeno umnožavanje PEKM-ove proizvodnje kabelskog svežnja. Tvrtka, koja je morala obustaviti proizvodnju na početku invazije, sada je nastavila s radom, pokušavajući osigurati maksimalnu sigurnost za svoje zaposlenike. Istovremeno, PEKM je u suradnji sa Škodom pokrenuo i dio proizvodnje kabelskog svežnja u Mladoj Boleslavi. Do sada je iz Lavova došlo 35 zaposlenika za proizvodnju kabela u češkoj tvornici. 'Prijenos opreme i djelatnika organiziran je u samo pet tjedana. I pomažemo našim novim kolegama da se smjeste u svoj privremeni novi dom', kaže Schnake.
'Svi naši partneri ostaju u Ukrajini i fokusiraju se na to da mogu funkcionirati u vlastitom okruženju. U isto vrijeme dupliciraju proizvodnju u drugim europskim regijama i sjevernoj Africi kako bi osigurali isporuke i zadovoljili kupce. Za sve njih, međutim, potpuni povratak u Ukrajinu, skori i siguran, ostaje prioritet', naglašava Schnake.