u POČAST VELIKANU

Gottlieb Daimler: Na današnji dan je prije 125 godina umro vizionar novog doba mobilnosti

06.03.2025 u 16:37

Bionic
Reading

Kao vizionar, inženjer i osnivač tvrtke Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), Gottlieb Daimler je bio čvrsto uvjeren da inovativna tehnologija može promijeniti živote ljudi na bolje. Da je ovaj kozmopolitski pionir mobilnosti danas živ, na isti bi način tražio rješenja za sutra

Automobilski pionir i osnivač tvrtke Gottlieb Daimler preminuo je u Cannstattu u Njemačkoj prije 125 godina, 6. ožujka 1900., u dobi od samo 65 godina. Danas grupacija Mercedes-Benz odaje počast njegovim izvanrednim postignućima za tvrtku i razvoj moderne mobilnosti.

'Novi oblik pogona za mobilnost na kopnu, moru i u zraku: kao vizionar, inženjer i osnivač tvrtke, Gottlieb Daimler je bio čvrsto uvjeren da inovativna tehnologija može promijeniti živote ljudi na bolje. Da je ovaj kozmopolitski pionir mobilnosti danas živ, na isti bi način tražio rješenja za sutra. Mi u Mercedes-Benz Heritage ponosni smo na Daimlerovu ostavštinu i oživljavamo je kroz naš rad.' rekao je Marcus Breitschwerdt, izvršni direktor Mercedes-Benz Heritage GmbH.

Od oružara do automobilskog pionira

Gottlieb Daimler je rođen u Schorndorfu (Njemačka) 17. ožujka 1834. u obitelji pekara, a nakon završetka škole školovao se za oružara. Talentirani mladi obrtnik privukao je pažnju Ferdinanda Steinbeisa, glavnog promicatelja industrijalizacije Württemberga. Upravo je on financirao Daimlerov studij stipendijama, ali i boravke u inozemstvu. Mladić je snažno iskoristio priliku, postao inženjer i svoje inovativne ideje pretvorio u nove proizvode. 'Uspjeh dolazi samo kada vizije postanu djela', tako je Daimler opisao svoj osobni pristup.

Nakon što je obnašao nekoliko rukovodećih pozicija u strojarskoj industriji, Gottlieb Daimler se 1882. nastanio u Cannstattu i kupio vilu u ulici Taubenheimstrasse. Stakleniku u velikom vrtu dodao je dogradnju od opeke kako bi stvorio radionicu - postala je jezgra njegove vlastite start-up tvrtke s ciljem 'poremećaja" u modernom smislu riječi.

Tu je on, zajedno sa svojim dugogodišnjim suputnikom i kolegom Wilhelmom Maybachom, razvio četverotaktni motor velike brzine kao univerzalni pogonski sustav. Jednocilindrična jedinica zamijenila je tradicionalne pogonske sustave. Korišten je između ostalog u cestovnim i željezničkim vozilima, brodovima i zračnim brodovima. Kompaktan i snažan, motor je omogućio potpuno novu razinu mobilnosti.

Prvi 'motocikl' u povijesti

Daimler i Maybach postigli su prekretnicu 1885. godine: testirali su četverotaktni motor velike brzine s unutarnjim izgaranjem u javnosti s Reitwagenom na dva kotača, ili 'jahaćim automobilom'. Bilo je to prvo cestovno vozilo na svijetu s ovakvim pogonskim sustavom, a ujedno i prvi 'motocikl' u povijesti. Daimler je prijavio patent za izum (DRP 36423 od 29. kolovoza 1885.).

Kako bi obilježio '140 godina Reitwagena', Mercedes-Benz Classic stavlja u akciju autentičnu repliku motocikla s drvenim okvirom i Daimlerovim jednocilindričnim motorom: na klasičnom automobilu otvorenog tipa susret Classics & Coffee u Muzeju Mercedes-Benza 31. kolovoza 2025., poseban događaj na temu 'Motocikli'.

Gottlieb Daimler
  • Gottlieb Daimler
  • Gottlieb Daimler
  • Gottlieb Daimler
  • Gottlieb Daimler
  • Gottlieb Daimler
    +4
Gottlieb Daimler: vizionar novog doba mobilnosti Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Daimlerova vizija postaje stvarnost

Nakon automobila 'za jahanje', napredak je bio brz: Daimlerova motorna kočija, prvi automobil s četiri kotača u povijesti, debitirala je sredinom 1886. godine. Neposredno prije toga, u siječnju, Carl Benz patentirao je svoj automobil na tri kotača. Dva automobilska pionira Benz i Daimler radili su neovisno i bez osobnog susreta. Godine 1886. Gottlieb Daimler je također predstavio svoj motorni čamac, nakon čega je 1888. uslijedio prvi motorni let na svijetu s zračnom lađom dr. Friedricha Hermanna Wölferta, koju je pokretao Daimlerov motor. Gottlieb Daimlerova vizija mobilnosti na kopnu, moru i u zraku tako je postala stvarnost.

Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) osnovan je 1890. To je bila jedna od kompanija prethodnica današnje Mercedes-Benz grupe. Godine 1893. kozmopolit Gottlieb Daimler predstavio je modificiranu verziju 'automobila s čeličnim kotačima' na Svjetskom sajmu u Chicagu, prvog javno predstavljenog i operativnog automobila u Sjevernoj Americi.

U godinama koje su uslijedile, nastavio je promicati korištenje svog izuma, a time i individualnu mobilnost u Francuskoj i Engleskoj, između ostalih zemalja – i naravno također u Njemačkoj. Daimler je uvijek iznova morao svladavati otpore – od ranog skepticizma prema automobilima u Njemačkoj do teških sporova s ​​dioničarima DMG-a. U konačnici, prevladao je svojim vizionarskim duhom. Ali ti su izazovi uzeli danak Daimlerovom zdravlju. Od 1880-ih nadalje patio je od problema sa srcem, od kojih je pionir automobilizma umro relativno mlad.