Potpuno električni automobil, koji je proglašen vozilom godine, ima sjajne karakteristike
Potpuno električni automobil Jaguar I-PACE 4. ožujka ove godine u Ženevi je proglašen automobilom godine u Europi za 2019. godinu prema uglednoj organizaciji CotY (Car of the Year), koja datira još iz 1964. godine. Iako nije nužno da model automobila koji se nađe u konkurenciji za tu prestižnu nagradu bude izrađen u Europi, pravilo je da je on prisutan na tržištu u barem pet europskih zemalja te da se prodaje u očekivanoj količini od minimalno 5000 komada. Naravno, i da je proizveden 12 mjeseci prije nagrade. Članovi žirija su automobilski novinari iz zemalja Europe, a broj sudaca iz pojedine zemlje ovisi o veličini pojedinog tržišta te automobilske industrije u toj zemlji. Nema kategorija pobjednika. Nominirani automobili ocjenjuju se po sljedećim parametrima: dizajn, udobnost, sigurnost, ekonomičnost, upravljivost, performanse, funkcionalnost, zahtjevi po pitanju okoliša, zadovoljstvo vozača te cijena. Tehničke inovacije i vrijednost za novac su isto tako važni faktori u odlučivanju o pobjedniku.
U najužem izboru je sedam modela automobila, svaki sudac u konačnom odabiru ima po 25 bodova koje mora raspodijeliti finalistima, a najmanje pet modela mora dobiti dio bodova, i najviše 10 za pojedini model, te nema zajedničkih najviših ocjena. Nissan Leaf je 2010. bio prvi potpuno električni automobil godine, a od plug-in hibrida tu su još bili Toyota Prius 2005. te Chevrolet Volt/Opel Ampera 2012. I da, ovogodišnji izbor automobila godine doživio je neobičan presedan; čak dva su automobila imala su po 250 bodova – Jaguar I-PACE te Alpine A110. No na kraju je pobijedio automobil koji je imao više najviših ocjena - 18 prema 16.
No vratimo se na sam početak života modela I-PACE. Ovaj električni SUV dizajnirao je Ian Callum, škotski dizajner, direktor dizajnerskog odjela Jaguar Land Rovera. I-PACE je predstavljen javnosti kao konceptna verzija 2016. na autosalonu u Los Angelesu, a serijska proizvodnja počela je 2018. u pogonima Magna Steyra u austrijskom Grazu.
Novi, potpuno električni Jaguar I-PACE čini vožnju električnog vozila (EV) uzbudljivijom, pristupačnijom i praktičnijom nego prije zahvaljujući jedinstvenom dizajnu i napretku u tehnologiji baterija i javnim mrežama za punjenje. S najmodernijom litij-ionskom baterijom od 90 kWh, koja obuhvaća 432 ćelije u snopu, a odabrana je zbog visoke gustoće energije i superiornog upravljanja toplinom, I-PACE isporučuje domet od 470 km (WLTP ciklus).
Vlasnici će moći napuniti bateriju od 0 do 80 posto od praznog za samo 40 minuta pomoću istosmjernog punjača (100 kW) ili dopuniti dodatnih 100 km za samo 15 minuta. Alternativno, kućno punjenje s izmjeničnom strujom putem zidne utičnice (7kW) odvest će I-PACE od praznog do 80 posto za nešto više od deset sati, što ga čini idealnim za punjenje preko noći.
Kombinacija pogona na sva četiri kotača, dva motora po 200 KS (150 kW) ili ukupno 400 KS (290 kW) i 696 Nm najvećeg okretnog momenta osigurava to da Jaguar I-PACE s nultom emisijom isporučuje električne performanse u svakom smislu. Trenutačna isporuka okretnog momenta svojstvena jednom EV-u daje novoj Jaguarovoj izvedbi SUV-a impresivno ubrzanje iz mirovanja, ubrzavajući 0-100 km/h za samo 4,8 sekundi.
Dva sinkronizirana elektromotora s trajnim magnetima dizajnirana u Jaguaru pogone prednju i stražnju osovinu. Svaki motor se koncentrično uklapa oko kompaktnog, jednofaznog epicikličkog mjenjača i diferencijala, omogućujući trenutnu i preciznu raspodjelu okretnog momenta na sva četiri kotača jer I-PACE kontinuirano prilagođava ravnotežu prednjeg i stražnjeg pogona u skladu s uvjetima na cesti.
Zamišljen kao EV visokih performansi od samog početka, I-PACE pruža dobru voznu dinamiku, svakodnevnu upotrebljivost i udobnost, s jedinstvenom ravnotežom vožnje, profinjenosti i kontrole. Jaguar je postavio bateriju što je niže moguće između osovina, pružajući raspodjelu težine 50:50 i nizak centar gravitacije, optimizirajući mirnoću i smanjujući uvijanje. Ove inherentne prednosti povezane su s laganom te krutom aluminijskom arhitekturom EV-a koja pruža torzijsku krutost od 36 kNm/stupanj.
Napredna dvostruka poprečna ramena ovjesa sprijeda i stražnji ovjes Integral Link pružaju odličnu udobnost pri vožnji i bočnu krutost potrebnu za dinamičnu vožnju, osiguravajući izvrsno upravljanje, trakciju i brzi odziv upravljačkog sklopa.
Opcijski zračni ovjes s Adaptive Dynamicsom i kontinuiranim promjenjivim prigušenjem također daju I-PACE-u pravu sportsku agilnost i ravnotežu. Inženjeri Jaguara zamijenili su konvencionalni vakuumski kočioni servo električnim pojačalom kočnica. To kočionom sustavu daje veću fleksibilnost prilikom miješanja regenerativnog i tradicionalnog mehaničkog kočenja, pružajući dosljedan i precizan osjećaj pedale u svim okolnostima.
Jaguar je projektirao I-PACE da radi u toplim i hladnim klimatskim uvjetima, radeći na temperaturama do -40°C, što je 10°C niže od konvencionalnih EV-ova. Niski otpor ćelija, izolacija baterije i napredni sustav upravljanja toplinom rade u skladu kako bi se osiguralo to da I-PACE funkcionira u svim uvjetima.
U umjerenim temperaturama baterija koristi hladnjak kako bi se povećala energetska učinkovitost. Rashladna jedinica povezana s glavnim klimatizacijskim sustavom vozila aktivira se samo na višim temperaturama kako bi kontrolirala temperature stanica i povećala raspoloživu snagu.
U hladnim uvjetima toplinska crpka pomaže u održavanju optimalnih radnih uvjeta za ćelije i unutrašnjost. To je daleko učinkovitije od konvencionalnih grijača jer koristi energiju izvana i toplinu koja se troši iz pretvarača i energetske elektronike za zagrijavanje kabine, umjesto da se oslanja isključivo na energiju iz baterije i može povećati domet za gotovo 50 km - čak i u zimskim uvjetima.
Cijena u Hrvatskoj iznosi od 615.000 kuna naviše.
Tehničke specifikacije:
- Karoserija: SUV s petero vrata
- Dimenzije: (dxšxv) 4682 x 2011 x 1565 mm
- Međuosovinski razmak: 2990 mm
- Težina: 2133 kg
- Pogon: na sva četiri kotača
- El. motori: 2 x 200 KS (jedan po osovini)
- Maksimalna brzina: 200 km/h, elektronski ograničena
- Ubrzanje: 0-100 km/h za 4,8 sekundi
- Kapacitet baterije: 90 kWh
- Domet s punom baterijom: 480 km (WLTP)