FCA i PSA će imati godišnju prodaju od 8,7 milijuna vozila i generirati operativnu dobit veću od 11 milijardi eura uz prihod od gotovo 170 milijardi eura
Predsjednik francuskog proizvođača PSA Carlos Tavares i predsjednik uprave FCA Mike Manley potpisali su 18. prosinca 2019. sporazum o spajanju na neotkrivenom mjestu. Kako smo već pisali u nekoliko navrata Fiat Chrysler Automobiles i PSA grupa planiraju se spojiti u najvećem spajanju tvrtki u autoindustriji još od Daimlerove nesretne kupnje Chryslera 1998. godine.
Spajanje će pomoći dvama proizvođačima automobila platiti skupa ulaganja u nove tehnologije koje transformiraju industriju, stvarajući četvrtog po veličini na svijetu proizvođača automobila s tržišnom vrijednošću od oko 47 milijardi dolara (42,4 milijardi eura). Mnogima su detalji ovog megaspajanja prilična nepoznanica, pa smo pokušali napraviti kratko pojašnjenje ključnih detalja ovog sporazuma. Evo što je zasad poznato.
- Rukovodstvo
Predsjednik FCA John Elkann (43) imat će istu ulogu u novoj megatvrtki za početni petogodišnji mandat. John Philip Jacob Elkann (rođen 1976.) je američko-talijanski industrijalac, bio je izabrani nasljednik svoga djeda Giannija Agnellija, predsjeda i upravlja proizvođačem automobila Fiat Chrysler Automobiles ( marke: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Fiat, Fiat Professional, Lancia, Maserati, Mopar i Ram), što je prije predstavljalo 4,4 posto talijanskog BDP-a. Predsjednik je i izvršni direktor Exor-a, holdinga koji kontrolira obitelj Agnelli, koji također posjeduje Partner Re i drži kontrolni udio u Ferrariju, CNH Industrialu i nogometnom klubu Juventus F.C. U srpnju 2018. imenovan je predsjednikom Ferrarija nakon što je Sergio Marchionne iznenada preminuo.
CEO, odnosno izvršni direktor PSA grupe, portugalski poslovni čovjek Carlos Tavares (61) biti će isto tako izvršni direktor udružene grupe, također za početni petogodišnji mandat. Izvještaji kažu da će izvršni direktor FCA Mike Manley (55) preuzeti ulogu COO-a (Chief Operating Officer) glavnog operativnog direktora.
Nova grupa imat će sjedište u Nizozemskoj, s burzovnim izlistanjima u Parizu, Milanu i New Yorku. Tvrtka će imati 11 članova upravnog odbora, uključujući Tavaresa i pet nominiranih od strane PSA, a pet članova FCA, uključujući predstavnike radnika iz svakog od njih.
Tvrtke nisu rekle što će se dogoditi kad Tavares ode. Dva izvora bliska PSA-u kazala su Reutersu prošli tjedan da francuski dioničari traže uvjeravanja da će zadržati brojčanu prednost u boardu nove tvrtke.
- Uštede na troškovima
FCA i PSA će imati godišnju prodaju od 8,7 milijuna vozila i generirati operativnu (ponavljajuću) dobit veću od 11 milijardi eura (12,1 milijarda dolara) uz prihod od gotovo 170 milijardi eura, na temelju agregiranih rezultata u 2018. godini. Poslovni prihodi slični su prihodima tvrtke prije kamata i poreza (EBIT), a nazivaju se i operativnom dobiti ili ponavljajućom dobiti. Velika razlika između operativnog dohotka i EBIT-a je u tome što EBIT uključuje bilo koji neposlovni prihod koji društvo ostvari. Nakon dovršetka spajanja očekuje se da će generirati 3,7 milijardi eura u godišnjoj sinergiji počevši od pete godine. Kompanije su priopćile kako očekuju da će do četvrte godine postići 80 posto sinergije.
Tvrtke očekuju da će ostvariti oko 40 posto uštede od troškova povezanih s proizvodima, 40 posto od kupovine i 20 posto iz drugih područja, poput marketinga, IT-a i logistike, naveli su u izjavi.
- Budućnost tvornica
Tvrtke imaju potencijalni proizvodni kapacitet od 14 milijuna vozila, prema prognozama analitičke tvrtke koja se bavi automobilskom industrijom, LMC Automotive. Oni još uvijek moraju precizno reći kako planiraju riješiti taj potencijalni višak kapaciteta, ali rekli su da niti jedno postrojenje neće biti zatvoreno.
Analitičar NordLB-a (Norddeutsche Landesbank) Frank Schwope kaže da će proizvođači automobila morati razmotriti o zatvaranju tvornica. 'Udružena grupa morati će ostvariti ogromne uštede i vjerojatno također zatvoriti postrojenja, čak i ako je izbor riječi predsjednika uprave drugačiji.'
Sindikati su upozorili da će se oduprijeti gubitku radnih mjesta. Ministri financija i Francuske i Italije pozdravili su sporazum, ali su također istakli da će pomno pratiti bilo kakav utjecaj na radna mjesta u svojim zemljama.
- Brendovi
Grupa će imati 14 marki. Carlos Tavares je u studenom rekao da nema trenutnih planova za ukidanje bilo koje marke, ali je priznao da će upravljanje portfeljem biti dio 'izazova' s kojim će se suočiti on i njegov voditeljski tim.
- Platforme vozila
Više od dvije trećine proizvodnje bit će koncentrirano na dvije platforme. Izvori Automotive News Europe kažu da će 3 milijuna vozila godišnje biti izrađeno na PSA-ovoj kompaktnoj/srednje velikoj platformi EMP2, a 2,6 milijuna na maloj PSP-ovoj CMP platformi (Common Modular Platform).
EMP2 (Efficient Modular Platform 2) platforma pokriva gornji dio kompaktnog segmenta do modela srednje veličine. Koristi se za modele kao što su Peugeot 3008 i 5008, Citroën C5 Aircross i Opel Grandland, a svi navedeni su SUV ili crossover modeli. Model 508 srednje veličine je prvi putnički automobil koji je koristio ovu platformu. EMP2 može primiti benzinske i dizelske pogonske sklopove, kao i benzinske plug-in hibride. PSA kaže kako EMP2 također može poduprijeti buduće potpuno električne modele na baterije.
CMP platforma pokriva male automobile i donji dio kompaktnog segmenta. Koriste ga nove generacije Peugeota 208 i 2008, Opel/Vauxhall Corsa i DS 3 Crossback. Omogućuje benzinsku, dizelsku ili potpuno električni pogonski sklop.
Tipični američka vozila, pickupovi RAM i veći modeli Jeepa i dalje će upotrebljavati FCA platforme.
- Vlasništvo
Exor će postati najveći investitor novog proizvođača automobila, s udjelom od nešto više od 14 posto. Exor je holding tvrtke Agnelli koja kontrolira FCA s 29,2 posto udjela. Obitelj Peugeot imat će 6 posto udjela, kao i investicijska banka francuske vlade Bpifrance. Kineski Dongfeng Motor imat će 4,5 posto nakon što je smanjio svoj 12,2 postotni udio u PSA prodajom 30,7 milijuna dionica PSA potezom koji bi mogao pomoći glatkom američkom odobrenju.
- Regulatorne prepreke
PSA i FCA očekuju da će se ugovor zaključiti u narednih 12 do 15 mjeseci. Morati će pridobiti regulatore u SAD-u i Europi. 'Ovo je očito ogromna konsolidacija sektora koja će zasigurno zahtijevati značajan napor u osiguravanju konkurencije (odobrenja) u raznim jurisdikcijama, a posebno u Europskoj uniji', rekao je Jonathan Branton, voditelj tržišnog natjecanja za tvrtku DWF koja se bavi globalnim pravni poslovima.
Financijski analitičari, tvrtka Bernstein kaže da će PSA-FCA imati dominantan udio u malim automobilima s malom maržom u Italiji i ogromnim udjelom u profitabilnim lakim komercijalnim vozilima, tako da će regulatorni organi EU pomno nadgledati ovo spajanje.