Int. St. Moritz Automobile Week

Pogledajte ove starodobne ljepotane: Mercedes-Benz Classic predstavlja izuzetne klasike

08.09.2023 u 12:58

Bionic
Reading

'Međunarodni tjedan automobila u St. Moritzu' nudi brojne vrhunce s velikim izborom povijesnih vozila. Održat će se od 8. do 17. rujna 2023. Već 1929. i 1930. u St. Moritzu su se održavali Tjedni automobila i Mercedes-Benz je već oduševljavao posjetitelje poznatog alpskog ljetovališta

Tjedni automobila u St. Moritzu (Švicarska) 1929. i 1930. već su uključivali utrku Kilometerrennen , Concours d’Elegance i, kao vrhunac, Bernina Gran Turismo. Kilomètre Lancé 2023. održat će se prema povijesnom modelu, ali na drugoj lokaciji: na 1,8 kilometara dugoj pisti zračne luke Engadin, 1707 metara nadmorske visine. Ovo je mjesto gdje vozači mogu pokazati ubrzanje i brzinu svojih klasika. Hoće li doista ići do granica performansi svojih automobila ovisi naravno o njima, no postava vozila je svakako spektakularna.

Na Motorsport Rendezvousu izložena su ekskluzivna vozila iz povijesti automobilističkih utrka, uz bok modernim luksuznim vozilima. Bernina Gran Turismo održava se od 2014. godine, kao brdski uspon za klasična motorna sportska vozila iz predratnog i poslijeratnog razdoblja do 1990. godine. U sklopu aktualnog Međunarodnog automobilskog tjedna u St. Moritzu, održava se na zatvorenom dijelu originalne staze: postoji više od 50 zavoja i 450 m nadmorske visine koje treba prijeći tijekom 5,7 km od La Rösa do vrha prijevoja.

Pobjeda 1929. za Mercedes-Benz Nürburg 460 Special Sports Cabriolet 'St. Moritz' (W 08)

Mercedes-Benz je već sudjelovao na prvom Automobilskom tjednu u St. Moritzu 1929. godine s impresivnim vozilom: na temelju plemenitog Nürburga 460 (W 08) predstavljenog 1928. godine, tvrtka je razvila četverosjed 'Special Sports Cabriolet' s kratkim međuosovinskim razmakom i uspješno predstavio na Concours d'Elegance u to vrijeme. Postigao je 'najbolju ocjenu od svih automobila među najpoznatijim međunarodnim markama koje su tamo predstavljene', prema originalnoj brošuri.

ISAW 2022 "The European festival for historic mobility, racing & luxury events in the Swiss Alps…" Izvor: Promo fotografije / Autor: Internationale St. Moritzer Automobilewochen

Nakon ovog uspjeha, ova verzija Nürburg 460 Cabriolet C dobila je ime 'St. Moritz'. U brošuri je automobil opisan na sljedeći način: 'Sa svojim velikim umjetničkim žarom u vanjskim linijama, izuzetno skladnim izborom boja, dostojanstvenim, ali izvanredno elegantnim dizajnom interijera, ovaj je kabriolet brzo postao izrazito prestižan automobil među istinski pronicljivim, iskusnim vozačima.' Mercedes-Benz Nürburg 460 bio je prvo vozilo marke s osmerocilindričnim motorom.

Bernd Mayländer: Ambasador marke Mercedes-Benz Classic

Bernd Mayländer redovito vozi ispred f1 bolida u Formuli 1. Bivši vozač utrka (rođen 29. svibnja 1971. u Waiblingenu, Njemačka) službeni je vozač sigurnosnih automobila Formule 1 koje osiguravaju Mercedes-AMG i Aston Martin od 2000. godine. Mayländer se počeo utrkivati 1990., isprva se natječući u Porsche Club Sportu, Porsche Carrera Cupu (ukupna pobjeda 1994.), Porsche Supercup i utrke izdržljivosti.

Vozeći za tim Persson Motorsport, počevši od 1995. godine, isprva je sudjelovao u njemačkom prvenstvu touring automobila (DTM) i Međunarodnom prvenstvu touring automobila (ITC). Od 1997. vozio je Mercedes-Benz CLK-GTR u FIA GT prvenstvu. Godine 1997. Mayländer je pobijedio na utrci u Spielbergu zajedno s Klausom Ludwigom i Berndom Schneiderom.

Godine 2000. osvojio je prvo mjesto u 24-satnoj utrci Nürburgringa u Porscheu 996 GT3. Godine 2001. osvojio je posljednju utrku DTM sezone na staroj stazi za Veliku nagradu Hockenheima, vozeći Mercedes-Benz AMG CLK DTM. Bernd Mayländer natjecao se u svojoj posljednjoj DTM sezoni 2004. godine, kao član Rosbergove ekipe vozeći Mercedes-Benz C-klasu DTM.

Mercedes-Benz Classic automobili na Međunarodnom tjednu automobila u St. Moritzu 2023.

Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29), 1938.

540 K Streamliner razvijen je 1937./38. u posebnom odjelu za konstrukciju automobila tvornice Mercedes-Benz u Sindelfingenu. Iz današnje perspektive, vozilo bi se opisalo kao coupé u stilu Gran Turisma. No, u skladu s konvencijama 1930-ih, stilisti oblik karoserije nazivaju aerodinamična limuzina ili jednostavno Streamliner.

Na temelju šasije serijskog automobila 540 K, vozilo je izgrađeno za brzo postizanje vrlo velikih brzina i njihovo održavanje na većim udaljenostima sa svojim snažnim motorom s kompresorom. Zahvaljujući laganom aluminijskom kućištu razvijenom u zračnom tunelu, ovaj je unikat bio model učinkovitosti u svojoj klasi performansi. Uz laganu konstrukciju i sofisticiranu aerodinamiku, izvanredan dizajn eksterijera i interijera, dostojanstvena završna obrada i velikodušna unutarnja udobnost učinili su 540 K Streamliner apsolutno jedinstvenim vozilom. U to vrijeme nastao je s potencijalom sudjelovanja u dugoj turneji Berlin-Rim planiranoj za jesen 1938., koja je prvotno odgođena za 1939. i na kraju potpuno otkazana zbog početka Drugog svjetskog rata.

Od sredine 1938. Streamliner je koristila njemačka podružnica proizvođača guma Dunlop kako bi gume za velike brzine za brza vozila podvrgla teškim svakodnevnim ispitivanjima. Poslije rata stavljena je u skladište. Mercedes-Benz Classic je 2014. godine pomno obnovio vozilo u izvorno stanje u sklopu vrlo zahtjevmog i razrađenog projekts obnove. Naknadno izmjeren koeficijent otpora bio je Cd = 0,36. Ovo je izvrsna vrijednost za automobil iz 1930-ih.

Tehnički podaci Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29)

  • Godina proizvodnje: 1938.
  • Cilindri: 8/redni
  • Zapremnina: 5401 cm³
  • Snaga: 85 kW (115 KS), s kompresorom 132 kW (180 KS)
  • Najveća brzina: 185 km/h

Mercedes-Benz 300 SL trkaći sportski automobil (W 194), 1952.

Mercedes-Benz je ponovno ušao u automobilističke utrke 1952. s modelom 300 SL (W 194). Ograničeni resursi u početku su bili protiv razvoja trkaćeg automobila za Formulu 1 1952. jer su novi propisi već bili najavljeni za sezonu 1954. Osovine, prijenos i motor novog trkaćeg automobila razvijeni su iz komponenti reprezentativnog vozila Mercedes-Benz 300 (W 186). Potpuno nova značajka je izuzetno lagan, ali vrlo torzijski čvrst cjevasti okvir, koji je okružen aerodinamičnim tijelom od lake legure. Kao rezultat izdignutog cjevastog okvira oko vrata, trkaći je automobil bio opremljen karakterističnim vratima u obliku galebovih krila, koja su se na šarkama zakačila na krov.

Godine 1952., 300 SL bio je uspješan od samog početka: među njegovim glavnim trkaćim pobjedama bile su pobjeda jedan-dva-tri na Velikoj nagradi Berna (Švicarska), spektakularne završnice jedan-dva na 24 sata Le Mansa (Francuska) i na Carrera Panamericana u Meksiku kao i prva četiri mjesta na jubilarnoj Velikoj nagradi Nürburgringa. Pobjednički automobil Le Mansa iz 1952. pripada privatnom kolekcionaru.

Tehnički podaci trkaćeg sportskog automobila Mercedes-Benz 300 SL (W 194)

  • Godina proizvodnje: 1952.
  • Cilindri: 6/redni
  • Zapremnina: 2996 cm³
  • Snaga: 125 kW (170 KS) pri 5200 okr./min.
  • Najveća brzina: 240 km/h

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), 1955.

U veljači 1954., sportski automobil serije 300 SL (W 198) proslavio je svoju svjetsku premijeru na Međunarodnom sajmu automobila u New Yorku. Coupé je nazvan 'Gullwing' ili 'Papillon' (leptir) zbog svojih prepoznatljivih krovnih vrata, koja su podsjećala na galebova krila. No, rješenje nije samo po sebi estetski cilj, već tehnički nužno. To je bilo zato što je cjevasti zaštitni kavez bio tako visoko na pragovima da konvencionalni dizajni vrata jednostavno nisu bili mogući. Sportski automobil visokih performansi temeljio se na legendarnom trkaćem sportskom automobilu 300 SL (W 194) iz sezone 1952. Poboljšani W 198 bio je prvi osobni automobil serijske proizvodnje u svijetu s četverotaktnim motorom i izravnim ubrizgavanjem benzina.

Sa snagom motora od 158 kW (215 KS) – dobrih 25 posto više od trkaće verzije motora s rasplinjačem iz 1952. – i maksimalnom brzinom do 250 km/h, W 198 je bio u vrhu serijskog sporta automobila u svoje vrijeme, što ga je i predodredilo za utrke. Trostruka pobjeda u klasi s 300 SL 'Gullwing' na Mille Miglia 1955. Johna Coopera Fitcha i suvozača Kurta Gessla je legendarna. Od 1954. do 1957. proizvedeno je ukupno 1400 primjeraka 300 SL Coupéa, od kojih 29 s aluminijskom karoserijom.

Tehnički podaci Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198)

  • Godina proizvodnje: 1955.
  • Cilindri: 6/redni
  • Zapremnina: 2996 cm³
  • Snaga: 158 kW (215 KS) pri 5.800 o/min
  • Najveća brzina: do 250 km/h

Mercedes-Benz 280 SL 'Pagoda' (W 113), 1968.

Mercedes-Benz je predstavio novi 230 SL (W 113) na Ženevskom sajmu automobila 1963. godine. Dizajniran je kao udoban dvosjed za touring automobil visokih performansi i zamijenio je i 190 SL (W 121) i 300 SL Roadster (W 198). Vanjski izgled karakteriziraju čiste, ravne linije i SL prednji dio s velikom središnjom Mercedesovom zvijezdom. Opcijski tvrdi krov sa svojim visokim prozorima i konkavnim oblikom krova poduprtim uskim stupovima podsjećao je na azijske hramove, što je W 113 brzo zaradilo nadimak 'Pagoda'. Podni sklop temeljio se na limuzinama Mercedes-Benz 'Tailfin' serije 111, prvim osobnim automobilima na svijetu sa sigurnosnom karoserijom.

Ova generacija SL-a također je imala koristi od odgovarajućeg istraživanja. Ovjes preuzet iz Mercedes-Benz 220 SE limuzine usklađen je sa zahtjevima novog, sportskog modela. Ovjes je bio čvrst, a ujedno neuobičajeno udoban za tadašnji sportski automobil. Godine 1967. Mercedes-Benz 250 SL zamijenio je 230 SL.

Promjene su se uglavnom odnosile na motor i kočioni sustav. Uz tri poznate varijante karoserije (roadster sa sklopivim mekim krovom, coupé s uklonjivim tvrdim krovom i coupé s uklonjivim tvrdim krovom i roadster mekanim krovom), 250 SL je također bio dostupan kao coupé sa stražnjom klupom. Mercedes-Benz 280 SL s 2,8-litrenim motorom i snagom od 125 kW (170 KS), predstavljen 1968., bio je posljednja verzija ovog SL-a. Od 1963. do 1971. proizvedeno je ukupno 48.912 SL-ova serije W 113.

Tehnički podaci Mercedes-Benz 280 SL 'Pagoda' (W 113)

  • Godina proizvodnje: 1968.
  • Cilindri: 6/redni
  • Zapremnina: 2778 cm³
  • Snaga: 125 kW (170 KS)
  • Najveća brzina: 200 km/h

Sauber-Mercedes C 9 Group C trkaći sportski automobil, 1989.

Kasne 1980-e obilježene su povratkom Mercedes-Benza na trkaće staze: trkaći automobili grupe C prvi su nosili trokraku zvijezdu. Sauber Mercedes C 9s, uglavnom u tamnoplavoj boji od 1987., također je prošao vizualnu promjenu za sezonu 1989.: od sada su obojeni u srebrnu boju kako bi se jasno identificirali kao Mercedes-Benz srebrne strijele.

Samo 1989. novi trkaći automobili su pobijedili u osam od devet utrka. Jedna od njih bila je 24-satna utrka Le Mansa 10. i 11. lipnja 1989.: vozači Mercedes-Benza Jochen Mass/Manuel Reuter/Stanley Dickens i Mauro Baldi/Kenny Acheson/Gianfranco Brancatelli uletjeli su u cilj na pozicijama jedan-dva u dvije C 9 srebrne strijele – 37 godina nakon izvanrednog uspjeha s prvim srebrnim strijelama poslijeratne ere, trkaćim automobilom Mercedes-Benz 300 SL (W 194).

Na kraju sezone, Jean-Louis Schlesser, vozeći C 9, osvojio je naslov vozača u Svjetskom prvenstvu sportskih automobila. U St. Moritzu Mercedes-Benz Classic predstavlja originalni drugoplasirani C 9 sa startnim brojem 61

Tehnički podaci Sauber-Mercedes C 9 grupe C trkaćeg sportskog automobila

  • Primjena: 1987. do 1990.
  • Cilindri: V8
  • Zapremnina: 4973 cm³
  • Snaga: 530 kW (720 KS) pri 7000 okr./min.
  • Najveća brzina: 400 km/h