Uz savršenu ravnotežu između funkcionalnosti i dizajna, oni oplemenjuju i definiraju karakter svakog Mercedes-Benz automobila. Stoljećima su kotači karakterizirali naše ulične krajolike, a ističu individualnost svojih vlasnika na poseban način
Kao što prekrasan par ručno rađenih cipela upotpunjuju svaki outfit, kotači automobila su ono što utječe na estetiku njegovog izgleda. Uz savršenu ravnotežu između funkcionalnosti i dizajna, oni oplemenjuju i definiraju karakter svakog Mercedes-Benz automobila.
Stoljećima su kotači karakterizirali naše ulične krajolike – od kola do automobila – a ove četiri 'noge' ističu individualnost svojih vlasnika na poseban način. Od bezvremenskih klasika i ikona stila kao što je 'Barockrad' ( ili barokni kotač) legendarnog Mercedes-Benz C 111 iz 1969. do modernih aero kotača sa skulpturalnim izgledom, oni su često izraz njihovog duha vremena i utječu na umjetnost, kulturu i dizajn.
Danas kupci mogu birati između široke ponude kotača. U skladu s tradicijom, mnogi dizajni slijede sveobuhvatne Mercedesove teme. Jedan primjer je ravni dizajn, koji se u raznim oblicima može naći na automobilima Mercedes-Benz, Mercedes-AMG i Mercedes-Maybach.
Kotači s križnim kracima u različitim konfiguracijama jednako su dio asortimana kao i filigranski modeli s više krakova. Jednostruke, dvostruke ili trostruke žbice obogaćuju program. Različite boje i polirane površine daju dodatne naglaske. Uglačane površine kovanih kotača u seriji modela Mercedes-Maybach predstavljaju vrhunac.
Prvi Mercedes pokrenuo je svijet na kotačima s drvenim žbicama
Izumitelj automobila također je bio ispred svog vremena kada je riječ o izboru kotača. Carl Benz je izgradio svoj patentirani automobil 1886. godine na kotačima s žbicama od fine metalne žice. Oni su dominirali mnogo desetljeća. Sastojao se od nekoliko dijelova i kombinirao je čvrsto pričvršćene drvene žbice s čeličnim rubom.
Prvi Mercedesov model vozio je od pobjede do pobjede na tjednu utrka 1901. u Nici na kotačima s po dvanaest drvenih žbica. Ovaj Mercedes 35 PS ne samo da je ušao u povijest kao senzacionalan sportski automobil, već je i naširoko poznat kao prvi moderni automobil na svijetu.
Filigranski žičani kotači bili su popularni u utrkama 1920-ih i 1930-ih
Lagani, ali robusni kotači sa žičanim žicama brzo su postali popularni za sportske automobile. Bili su oko 50 posto lakši od svojih robusnih drvenih parnjaka. Za utrke i događaje obaranja rekorda često su bili opremljeni poklopcima od čeličnog lima ili aluminija. Ovi 'disk kotači' (Scheibenräder) uzrokovali su manje turbulencije zraka i stoga donijeli značajne aerodinamičke prednosti. Jedan istaknuti primjer je 'Blitzen' Benz s 200 KS.
Godine 1911. bio je to najbrži stroj ikada napravljen, s najvećom brzinom od 228 km/h. Čak niti zrakoplovi ni lokomotive nisu mogli držati korak s njim. Blitzen Benz je postao svjetski simbol rekordnih postignuća i legenda koja i dan danas ima utjecaj – čak i u umjetnosti. Godine 1944., primjerice, časopis 'Esquire' objavio je seriju ilustracija utrka njujorškog umjetnika Petera Helcka. Među ostalim, prikazivao je tadašnjeg vozača rekordera Barneya Oldfielda za volanom Blitzen Benza.
Poklopci u boji i perforirani ukrasni prstenovi: Ikone procvata 1950-ih i rock'n'rolla 1960-ih
Izvan cvatućeg sektora motorsporta, diskovi od čeličnog lima sve su se češće koristili. Mogao bi se proizvoditi mnogo učinkovitije, i to u velikim količinama. Pionirska limuzina 170 iz 1931. bila je prva koja se vozila na ovim kotačima. Dizajn je okrunjen malim poklopcima s finim ukrasnim linijama, a u svakom središtu ponosno je sjedila Mercedesova zvijezda.
Različite boje u rasponu od duboke crne do boje karoserije, kao i kromirani ukrasni prstenovi omogućili su ispunjavanje individualnih želja kupaca. Poput vlastite obuće, kupci su se mogli izraziti izborom kotača. Mercedes-Benz je dodatno doradio dizajn početkom 1950-ih. Uz poklopce, perforirani ukrasni prstenovi dodani su kao novi element dizajna.
Ova svjetlucava kromirana profinjenost proslavila je svoju premijeru 1954. s Mercedesom 'Ponton' Type 220 (W 180) i veleposlaničkim Mercedes-Benz Type 300 b (W 186 III) limuzinom, takozvanim 'Adenauer Mercedesom'. Kako su se 1960-e zakotrljale, moćni Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100) također se vozio na ovim kotačima od čeličnog lima. Ova kultna limuzina smatrana je najboljim automobilom svog vremena i nije bila popularna samo među državnim čelnicima – glazbenici kao što su John Lennon i Elvis Presley također su vozili 600 Pullman.
Legendarni 300 SL 'Gullwing' Coupé, s druge strane, nije se vozio na kotačima od čistog čeličnog lima. Bio je to prvi Mercedes-Benz model s kompozitnim kotačima. Disk kotača bio je od čelika, a rub od aluminija. Umjesto kotača s pet vijaka, postojala je opcija središnje brave s velikom krilnom maticom kakva se koristi u automobilskim utrkama. Svojim ikoničnim dizajnom, 300 SL je osvojio srca ljudi i kinematografe. Njegovi brojni slavni vlasnici bili su holivudske zvijezde Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Tony Curtis i Clark Gable.
SL je postao automobil iz snova za tvornicu snova. Pojavio se u nekoliko filmova tijekom mnogih desetljeća. Primjeri su filmovi 'On the Beach' iz 1959. s Gregoryjem Peckom , 'The Betsy' iz 1978. s Laurenceom Olivierom i Robertom Duvallom, 'The Rookie' iz 1990. s Clintom Eastwoodom, Charliejem Sheenom i Raulom Juliom, 'Batman & Robin' iz 1997. s Arnoldom Schwarzeneggerom i Georgeom Clooneyjem te 'Zeleni stršljen' iz 2011. sa Sethom Rogenom i Christophom Waltzom. Pop umjetnik Andy Warhol uzdigao je 300 SL Gullwing na Olimp umjetnosti 1980-ih svojom serijom 'Automobili'. Ovaj sportski automobil ikona je dizajna i danas uživa kultni status.
'Barokni kotači” u legendarnom dizajnu s više krakova pokretali su buntovne 1970-e
Još jedan kultni i još uvijek popularan umjetnički motiv je još jedno 'galebovo krilo': legendarni Mercedes-Benz C 111 iz 1969. Sa svojom super-sportskom siluetom i kovanim aluminijskim kotačima s više krakova, ikona je dizajna 1970-ih. Dizajn kotača odavao je izgled visokih performansi u suvremenom kontekstu.
Od milja poznat kao 'barokni kotači', dizajn s više kraka karakterizirao je stil mnogih serija modela 1970-ih i 1980-ih - na primjer modeli 280 S do 300 SEL S klase, 'Strich‑Acht' limuzine, modeli SL i SLC i serije modela S klase 116.
Aluminijski kotači s punom površinom mobilizirali su divlje 1980-e
U 1980-ima Mercedes-Benz je razvio minimalističke aluminijske naplatke s 15 rupa i osam rupa. Njihov dizajn usvojio je jasan dizajnerski jezik s glatkim izgledom. Kotači pune površine korišteni su u svim serijama modela, uključujući 190 E 2.3 16, najdinamičniji Mercedes-Benz u to vrijeme.
'Baby Benz', kako su ga od milja zvali, ubrzo je postao još jedno kultno vozilo. Jedan od njih danas se može vidjeti u muzeju Mercedes-Benz: 190 E 2.3 koji vozi glumac Nicolas Cage. Još jedan istaknuti primjer kotača s 15 rupa je 500 SEL saloon (126 serija modela), koji je Michael Jackson također imao u svojoj floti. Kotači s 15 i osam rupa vječni su klasici. Njihov dizajn pune površine kasnije je uvijek iznova reinterpretiran u trenutnim monoblok kotačima iz AMG-a i Maybacha.
Nova raznolikost dizajna kotača od 1990-ih nadalje
Od 1990-ih nadalje pojavila se nova raznolikost dizajna kotača. Apsolutni vrhunac iz ovog razdoblja je 'EVO II' kotač na 190 E 2.5 16 limuzini visokih performansi. I danas uživa kultni status jer je došao izravno iz motorsporta i zamijenio prethodne male kotače s više rupa. Dizajn se temelji na zvijezdi sa šest moćnih krakova. Otvori za zrak za hlađenje omogućuju pogled na velikodušno dimenzioniran kočioni sustav. Forma i funkcija ovdje su spojeni do savršenstva.
Tokareni visoki sjaj i visoki kontrast: aerodinamički optimizirani kotači za električne modele
Novi izazovi i trendovi u dizajnu kotača proizlaze iz modela s isključivo električnim pogonom. Oni zahtijevaju kotače koji su aerodinamički optimizirani za učinkovitost i domet, kao i da izgledaju izvrsno. Formalni sukob ciljeva između aerodinamički potrebnih zatvorenih površina – što se naziva 'aeroskins' – i sportskih, elegantnih dizajna s maksimalnim učinkom veličine riješen je tehnologijom tokarenja visokog sjaja.
Srebrne žbice i akcenti kao i crne površine koriste se u međuigri visokog kontrasta. Aero kotači s plastičnim umetcima optimizirane težine također su po prvi put dostupni u cijeloj Mercedes-Benz električnoj ponudi. Kotači, koji sadrže elemente s vrućim utisnutim uzorcima srebrnih zvijezda na crnoj pozadini, imaju posebno upečatljiv izgled.
Trenutni aerodinamički vrhunac je kotač od 20 cola za EQS SUV. Sa zvjezdastim aerodinamičnim pokrovom od plastike, savršeno je usklađen s bokovima guma za SUV vozila, koje su također aerodinamički optimizirane. Ovaj je kotač dobar primjer uspješne interakcije između funkcije i izgleda.
Pogled u budućnost: Vision EQXX, Vision One Eleven i Vision AVTR
Kako će izgledati kotač budućnosti? Izložbeni automobili i konceptna vozila daju prvi uvid u ono što dolazi. Operativno konceptno vozilo Vision EQXX vozi se na laganim kotačima od kovanog magnezija u poluprozirnom dizajnu s dvostrukim kracima s ružičasto-zlatnim detaljima.
Do sada se magnezij koristio samo za kotače u motorsportu. Zajedno s gumama, koje imaju nizak otpor kotrljanja i poboljšanu aerodinamičku geometriju, kotači povećavaju domet. Rekord modela EQXX od više od 1200 kilometara s jednim punjenjem baterije također je ostvaren zahvaljujući tome.
S modelom Vision One-Eleven, Mercedes Benz je predstavio studiju sportskog automobila koja kombinira vrlo dinamičan dizajnerski jezik s inovativnom tehnologijom potpuno električnog pogona. Dizajn kotača Vision One-Eleven ima visoko strukturirane elemente koji podsjećaju na namote električnih motora - jasna referenca na moderan, potpuno električni pogon. Kotači čine živopisan kontrast ikonično smanjenom i glatkom obliku karoserije vozila, koji podsjeća na skulpturalno umjetničko djelo.
Bilo da se radi o performansama ili statusu, kotač će i u budućnosti biti sredstvo izražavanja sofisticiranosti i kulture. 'Kotači s mjehurićima' (Bubble Wheels) Mercedes-Benz Vision AVTR-a pružaju futuristički izgled. Kao inspiracija za njihov dizajn poslužio je film 'Avatar'. Gazišta i osvijetljene žbice stapaju se u potpuno novu vrstu skulpture kotača. Zahvaljujući gotovo sferičnom obliku, kotači omogućuju nove vozne pokrete i mali krug okretanja.
To je zato što minimiziraju kontaktnu površinu guma s tlom. Sva četiri kotača mogu zasebno mijenjati smjer. Drugim riječima, mogu se pomicati naprijed, natrag pa čak i dijagonalno – iznimno funkcionalno i vizualno savršeno.