Ovo je prvi kineski proizvođaču komercijalnih vozila koji je zaokružio cijelu svoju liniju vozila s pogonom na električnu energiju. 2024. godine su bili prvi globalni brend komercijalnih vozila s pogonom na električnu energiju koji je prodao 300.000 vozila
Prošli tjedan smo bili na hrvatskoj premijeri nove marke vozila koja dolazi iz Kine, a riječ je o marki Farizon. Iako kod nas još uvijek nepoznat, Farizon Auto, je u svojoj domovini vodeći brend električnih komercijalnih vozila unutar Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle Grupe.
Ono što je važno za istaknuti je to da se radi o prvom kineskom proizvođaču komercijalnih vozila koji je zaokružio cijelu svoju liniju vozila s pogonom na električnu energiju. I ne samo to, već su prošle 2024. godine objavili da će biti prvi globalni brend komercijalnih vozila s pogonom na električnu energiju koji će doseći 300.000 prodanih vozila.
Na hrvatskoj premijeri smo tako mogli zasad vidjeti njihova dva modela potpuno električnih kombija: manji V6E i veći SV.
Model V6E
V6E je N1 električno komercijalno furgon vozilo, idealno za gradske isporuke. U kabini V6E se nalaze sjedala za dvije osobe. Kad je riječ o vanjskim dimenzijama, one su sljedeće: duljina 4855 mm, širina 1730 mm, visina 1985 mm, međuosovinski razmak 3100 mm.
Unutarnje dimenzije teretnog prostora su: duljina 2800 mm x širina 1730 mm x visina 1320 mm. Prostor za teret je volumena 6 m³. Teretni prostor standardno dolazi s aluminijskim protukliznim podom, uz potpunu zaštitu bočnih strana i unutarnji krov vozila. Treba reći i kako se stražnja vrata otvaraju do 270°.
Što se težine vozila tiče, bruto težina je 2715 kg, a nosivost 1070 kg. Gume na V6E su dimenzija 195/70R15 LT 12PR.
V6E pokreće električni motor s trajnim magnetima i sinhronim radom nazivne snage 50 kW (68 KS) i vršne snage od 100 kW (136 KS). Maksimalna brzina je 110 km/h, a pogon je na stražnjim kotačima.
Prednji ovjes je tipa McPherson , dok je straga neovisan ovjes s lisnatim oprugama. Za kočenje brinu sprijeda diskovi, a straga bubanj. Ručna kočnica je mehanička. Od sustava sigurnosti V6E ima ESC, ABS, EBD, TCS, HBB, HBA, HHC i HDC.
Vozilo koristi napredne CATL LFP (litij-željezo-fosfat) baterije kapaciteta 42 kWh, koje nude dug životni ciklus i najdulje jamstvo na tržištu od 300.000 km ili 6 godina, uz mogućnost produženja za dodatne 2 godine. WLTP kombinirani doseg iznosi 195 km, a WLTP gradski doseg 265 km, čime zadovoljava potrebe širokog dijapazona korisnika.
U unutrašnjosti putničke kabine sve je podređeno funkcionalnosti vozila i udobnost vozača sa standardnom opremom koja uključuje: grijano i ventilirano vozačevo sjedalo; grijani upravljač; 10,1-inčni središnji zaslon na dodir s kamerom za vožnju unatrag; povezivanje s pametnim telefonom za prijenos podataka na veliki zaslon.
Maloprodajna cijena vozila, bez PDV-a, počinje od 27.990 eura.
Model SV
Farizon SV je N1 kombi dostupan u širokom rasponu opcija za teretni prostor i baterije, s najboljim pokazateljima neto nosivosti, postignutim upotrebom napredne tehnologije. Ovo je potpuno novi model visoke kvalitete, dizajniran specifično za zahtjevno EU tržište. Direktor dizajna bio je Hervé Robert Bertrand, koji je prethodno obnašao funkciju direktora dizajna za Renault Trucks i Mack Trucks unutar Volvo Grupe.
Model SV je dostupan u 6 varijanti s dimenzijama L1-L3 and H1-H3, s vanjskom duljinom od 5–6 m. Brojne opcije konfiguracije omogućuju SV-u teretni prostor od 6,7 m³ do 13 m³, s prosječnim povećanjem od 1 m³ po svakoj novoj konfiguraciji.
Treba reći kako je bruto težina vozila 3500 kg, što znači da ga se može voziti i s B-kategorijom. Nosivost varira od 1480 kg za najmanji model od 6,7 m³ do 1070 kg za najveći model od 13 m³, što je iznimno u usporedbi s konkurencijom na tržištu.
Težina vozila smanjena je korištenjem najnovijih varijanti naprednih baterija (LFP i NCM) i platforme s električnim upravljanjem. Ovakva platforma zamjenjuje tradicionalne hidrauličke i mehaničke sustave (kao što su upravljanje, kočenje i smanjenje brzine) s električnim žicama.
Ovim rješenjem se značajno smanjuje broj pokretnih dijelova i težina, poboljšava preciznost i povećava učinkovitost goriva. Učinkovitost potrošnje električne energije znači barem 15 posto nižu potrošnju kWh na 100 km. Treba reći kako SV ima pogon na prednjim kotačima.
Farizon SV dolazi s mogućnošću izbora baterija pet različitih kapaciteta: 49 kWh, 66 kWh, 67 kWh, 83 kWh i 106 kWh. Ove opcije zadovoljavaju potrebe korisnika za udobnom vožnjom po gradu, kao i mogućnostima međugradske vožnje. WLTP kombinirani doseg varira od 200 do 359 km, a WLTP gradski doseg od 262 do 551 km, ovisno o kapacitetu baterije.
Unutrašnjost vozila je premium kvalitete, s brojnim prostorima za pohranu unutar kabine. Oprema uključuje kožna sjedala s grijanjem i ventilacijom, grijani upravljač i instrument ploču s 7” zaslonom. Središnja konzola sadrži 12,3” LCD pametan zaslon visoke rezolucije (1920 x 720) koji podržava multimedijski prikaz, Bluetooth, povezivanje s pametnim telefonom, brzo podešavanje funkcija vozila i AVM panoramski algoritam koji može spajati četiri video feeda.
Farizon SV postavlja novi sigurnosni standard s Euro NCAP Platinum ocjenom, iznimnim rezultatom za EU e-LCV tržište.
Jamstvo na SV iznosi 5 godina ili 200.000 km, a jamstvo na bateriju iznosi 8 godina ili 200.000 km.
Maloprodajna cijena vozila s teretnim prostorom od 6,9 m³, bez PDV-a, počinje od 39.999 eura.
Flotne ponude i ukupni trošak vlasništva (TCO)
Za modele V6E i SV, ponude za flotne korisnike su vrlo povoljne. Zajedno sa značajkama kao što su baterije dugog životnog ciklusa, najbolji jamstveni uvjeti, impresivni podaci o nosivosti i niska potrošnja energije na 100 km, ovi modeli korisnicima pružaju najniži TCO na tržištu, kao i značajne uštede u transportu.