brake-by-wire

Bosch testirao novi sustav kočenja po žici: Prvi puta po javnim cestama i to čak 3300 km

04.03.2025 u 09:18

Bionic
Reading

Neobična testna vožnja se osim na višednevnoj i velikoj udaljenosti odvijala kroz različite klimatske zone do Arktičkog kruga. To podrazumijeva i one u ekstremnim zimskim uvjetima

Današnji automobili postaju sve složeniji, a mi se iskreno nadamo i da će biti sve sigurniji. Drugim riječima, nadamo se da će nas složeni uglavnom elektronički sustavi izbaviti iz nenadanih i neželjenih situacija u vožnji za koje smo krivi mi sami vozači. Osim toga, proizvođači automobila nastoje eliminirati skupe mehaničke dijelove zamijenjujući ih elektroničkim sustavima, poput na primjer vratila koja povezuju kolo upravljača s letvom volana koja povezuje dva prednja kotača. Ili na primjer mehaničke veze ručice mjenjača i mjenjačke kutije.

Jedan od takvih sustava su kočnice, odnosno 'brake-by-wire' ili kočenje po žici sustavi. I nije to ništa novog, no njemačka multinacionalka Bosch je nedavno obznanila svoja testna iskustva svog novog hidrauličkog sustava kočenja po žici po prvi puta na javnim cestama. I da, kao testno vozilo su koristili potpuno električnu Nissan Ariyu.

Sve do Arktičkog kruga

Dakle, ta neobična testna vožnja se osim toga odvijala u duljini od 3300 km kroz različite klimatske zone do Arktičkog kruga. To podrazumijeva i one u ekstremnim zimskim uvjetima, a cijela ruta je trajala šest dana.

Ono što izdvaja brake-by-wire sustav Boscha je rješenje koje potpuno eliminira mehaničku vezu između papučice kočnice i kočionog sustava. Zahtjev vozača za kočenjem prenosi se u sustav kočenja putem žice isključivo kao električni signal preko redundantnih signalnih linija. Inače, prema Hrvatskoj enciklopediji, 'redundancija ili zalihost (lat. redundantia: preobilje) je višak obavijesti u komunikaciji radi sigurnijega prenošenja obavijesti, sprječavanja nesporazuma i boljega nadzora nad prenošenjem obavijesti.'

Za ovaj temeljno novi pristup, Bosch nudi robusno i učinkovito rješenje s dva neovisna hidraulička kočiona aktuatora – kočionim aktuatorom pomoću žice i ESP-a. Današnji kočioni sustavi, poput integrirane servo kočnice iz Boscha, još uvijek osiguravaju potrebnu redundanciju u slučaju kvara putem mehaničke veze s papučicom kočnice. Ovo spajanje putem ulazne šipke na papučicu kočnice eliminirano je u novom Boschovom rješenju kočenja pomoću žice.

Kao vodeća tvrtka u sustavima kočenja i upravljanja, Bosch radi na inovativnim rješenjima putem žice za obje domene vozila – uključujući ovaj sustav hidraulične kočnice putem žice, čije se lansiranje na tržište planira od jeseni 2025. Osim hidrauličkog rješenja, Bosch također razvija i čisto elektromehanički sustav. Tvrtka je već primila narudžbe od raznih proizvođača vozila i očekuje da će do 2030. godine više od 5,5 milijuna vozila u cijelom svijetu biti opremljeno sustavom kočenja putem žice.

Prednosti Bosch brake-by-wire sustava

Prije svega, riječ je o novoj slobodi u montaži, jer zbog izostanka mehaničkog povezivanja, više nema potrebe montirati komponente kočionog sustava na vatrozid vozila. Umjesto toga, komponente se sada mogu ugraditi tamo gdje je to optimalno u smislu sigurnosti pri sudaru, NVH (buka, vibracije i grubost) i proizvodnje.

Fleksibilnost u odabiru mjesta za ugradnju kočionih aktuatora (pokretača) pomaže u izbjegavanju potrebe za različitim varijantama za vozila s volanom na desnoj i lijevoj strani. By-wire tehnologija omogućuje nove koncepte papučica sa znatno kraćim hodom papučice kočnice kako bi se stvorio prostor za novi dizajn interijera. Rješenje hidrauličke kočnice putem žice iz Boscha temelji se na dokazanoj tehnologiji kočionog sustava i kombinacija je aktuatora kočnice pomoću žice i ESP-a.

Njegov tanak dizajn štedi prostor za ugradnju i smanjuje težinu kočionog sustava. Budući da su i aktuator kočnice pomoću žice i ESP-a dodijeljeni različitim kanalima redundantnog električnog sustava, svaki od njih može neovisno izgraditi potreban kočioni tlak na sva četiri kotača u slučaju kvara. Stoga je ovo Boschevo rješenje također prikladno za visoko automatizirana vozila, zadovoljavajući zaštitu kočionog sustava potrebnu iz sigurnosnih razloga.

Bosch sustav kočenja po žici
  • Bosch sustav kočenja po žici
  • Bosch sustav kočenja po žici
  • Bosch sustav kočenja po žici
  • Bosch sustav kočenja po žici
  • Bosch sustav kočenja po žici
    +7
Bosch brake-by-wire sustav kočenja na testu Izvor: Promo fotografije / Autor: Bosch

Uspješan test na velikoj udaljenosti daje vrijedne podatke za daljnji razvoj

Sustav brake-by-wire razvija se u Boschevom razvojnom centru u Abstattu blizu Heilbronna u Njemačkoj. Putovanje na velike udaljenosti vodilo je razvojni tim od jugozapada Njemačke preko Hamburga, Kopenhagena i Stockholma i kratkog skretanja do Arktičkog kruga do cilja u Boschevom zimskom ispitnom centru Vaitoudden u Arjeplogu, u sjevernoj Švedskoj. Bosch je posebno podnio zahtjev i dobio odobrenje za korištenje javnih cesta za testno vozilo u nekoliko zemalja, na temelju opsežnog koncepta sigurnosti.

'Cijeli tim je radio na ovom događaju s nevjerojatnom motivacijom i jako je ponosan na ovo postignuće. Naš hidraulički sustav kočnica pomoću žice savršeno je radio na putovanju. S našim prvim testom na velikim udaljenostima, impresivno smo pokazali da pravi sustav kočnice pomoću žice možemo sigurno i uspješno prenijeti s testne staze na cestu', objašnjava Hagen Kuckert, voditelj projekta za aktuator kočnice pomoću žice u Boschu u Abstattu.

'Izveli smo tisuće operacija kočenja tijekom putovanja, bili smo u mogućnosti dobiti važne uvide i podatke o ponašanju kočionog sustava u raznim prometnim situacijama i usporediti ih s našim prethodnim simulacijama. Sve je to uključeno u daljnji razvojni rad za daljnju optimizaciju našeg hidrauličkog sustava kočnica.'