S pojavom električnih vozila moglo bi se pomisliti da je buka koju stvaraju automobili na izmaku. Ipak, 80 posto buke automobila stvara njegov kontakt s cestom, a loši uvjeti na cesti eksponencijalno povećavaju zagađenje bukom unutar i izvan vozila
Za Thomasa Antoinea, stručnjaka za tehnologiju buke i vibracija u Grupi Renault od 2018. godine, činjenice su jasne: zagađenje bukom veliki je društveni i ekološki problem koji je odlučio smanjiti svojim radom i stručnošću. Brojke govore same za sebe: prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, 20 milijuna Europljana žali se na buku, a 8 milijuna loše spava. Dok Ademe, Francuska agencija za ekološku tranziciju, ukazuje na društvenu cijenu buke na cestama u Francuskoj, procijenjenu na 80 milijardi eura godišnje u 2021.
U borbi protiv buke u vozilu (osobito buke s ceste i zraka), proizvođači automobila sve se više oslanjaju na tehnologiju koja se široko koristi u audio slušalicama: poništavanje buke. Ovo poništavanje buke aktiviraju zvučni senzori postavljeni oko vozila, koji slušaju cestu i otkrivaju varijacije u buci s ceste. Kada se to poveća, senzori ubrizgavaju zvučni val u kabinu koji ujednačava zvučni spektar u vozilu, poništavajući buku koju čuju putnici i čineći putovanje u vozilu mnogo ugodnijim. Proizvođač poput Renault Grupe mogao bi to ostaviti na tome, ali kultura inovacije tvrtke tjera njene inženjere da idu još dalje.
'Program Apache dokaz je naše inventivnosti. Problem buke u okolišu nije samo pitanje koji automobil, koje gume? Radi se o tome kako automobil komunicira s okolinom.' kaže Thomas Antoine, stručni voditelj Tehnologija buke i vibracija u Grupi Renault.
Program Apache ili kako mapirati stanje na cesti
Dok je proučavao senzore za poništavanje buke, Thomas Antoine se zapitao ne bi li bilo moguće signale koje oni generiraju koristiti na drugačiji način. Rodila se ideja za program Apache. Apache, akronim za Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy Efficiency (Ocjenjivanje akustičkih karakteristika i energetske učinkovitosti kolnika), je kućište koje analizira cestu, poput igle gramofona, kako bi proizvelo karte akustičkog stanja cestovne mreže. Ti se podaci zatim prikupljaju kako bi se dobila vrlo precizna analiza gdje je cesta u posebno lošem stanju i stoga bučna. 'To je tehnologija koja ne samo da poboljšava akustiku unutar naših vozila, već također omogućuje lokalnim vlastima donošenje točnijih odluka o njihovim proračuni za popravak cesta, tako da je to zapravo dobitna situacija za sve,' objašnjava Thomas Antoine.
Za izradu sveobuhvatnijih karata, Thomas je pozvao Fadilu Hrird, studenticu geomatike koja je radila na studiji i koja se pridružila Grupi Renault kao dio svog magistarskog programa na Sveučilištu Cergy u Francuskoj. Fadila koristi poseban program za izradu karata s različitim slojevima informacija, kao što je blizina osjetljivih lokacija (škole, bolnice, domovi za umirovljenike itd.) kako bi odredila razinu utjecaja koju cesta može imati na lokalno stanovništvo.
'Dobivamo ogromnu količinu podataka od ovih senzora, ali onda je pitanje njihove transformacije u korisne informacije. Da bi te karte bile u korelaciji s korištenjem cesta, moramo znati koliko se često ceste koriste, i tu je naše partnerstvo s Bruitparifom je vrlo zgodno.' rekla je Fadila Hrird.
Partnerstvo s BruitParifom, ključno za pružanje kompletne usluge
Od samog početka projekta, Thomas Antoine je shvatio da bi ova detaljna analiza stanja na cestama mogla biti dragocjena pomoć gradovima i zajednicama kojima je strategija popravka cesta veliki izazov i značajan dio njihovog proračuna. To će im omogućiti vrlo precizno ciljanje dionica ceste koje treba popraviti. Ali da bi ova analiza bila potpuna, nedostajao je jedan bitan element: korištenje ceste. Ovi su podaci ključni u određivanju brzine kojom cesta propada i u kojoj mjeri stvara zagađenje bukom.
Tako je Thomas Antoine kontaktirao Bruitparif, Opservatorij za buku za regiju Île de France, koji je slučajno tražio više informacija o akustičkom stanju cesta. Bruitparif se brzo pridružio projektu, osiguravši potrebne podatke i omogućivši program testiranja u području Saint-Quentin en Yvelines. Bio je to uspjeh, a program je sada proširen na cijelu regiju Île de France, s tridesetak vozila opremljenih kućištem Apache koja prolaze cestama regije. Za projekt se sada zainteresiralo nekoliko gradova u Francuskoj i inozemstvu. Program Apache je inovacija koju je patentirala Grupa Renault i koju je Francusko nacionalno vijeće za buku dodijelilo Zlatnim decibelom, prvi put da je ovo dodijeljeno nekom proizvođaču automobila od... Renaultovog Vel Satisa 2001. godine.
Povezanost buke i potrošnje energije - ključni podatak
Dubinske analize Thomasa i Fadile potvrdile su da postoji izravna veza između buke i emisije CO2 ili dometa za električna vozila. Program Apache može precizno izračunati troškove i uštede okoliša povezane s popravcima cesta, pa čak i za koliko dana se troškovi popravaka cesta kompenziraju padom emisija. Bruitparif je izračunao da 1 euro uložen u ceste predstavlja 17 do 20 eura uštede na društvenoj cijeni buke. Evo i konkretan primjer; obnova pariške obilaznice, najprometnije ceste u Europi, podijelila bi razine buke za oko četiri i postala ugljično neutralan projekt u roku od 3,5 godine uz uštedu od 16.000 tona CO2 godišnje.
Za Thomasa Antoinea ovaj je projekt i izvor ponosa i stvarna promjena u njegovoj profesiji. Zanimanje za netradicionalna područja automobilske industrije, moguće je stvoriti nove lance vrijednosti za Grupu Renault. Što se tiče Fadile Hrird, koja predstavlja novu generaciju inženjera koji su shvatili da se tehnologijom mogu konkretno riješiti problemi vezani uz okoliš, ona se sada veseli novim aplikacijama umjetne inteligencije za obradu sve veće količine podataka, što će činiti projekte kao što je Apache još relevantniji.