Zadivljujući 2,5-litreni motor povezan je s brzim sedmerostupanjskim DSG mjenjačem s dvostrukom spojkom. Ova kombinacija osigurava ubrzanje do 100 km/h za samo 4,2 s i ograničenu najveću brzinu od 250 km/h. Brojke od kojih će se vozač prilično naježiti za volanom
Prošle su četiri i pol godine otkako je Cupra Formentor prikazan kao konceptni model Formentor na Autosalonu u Ženevi u ožujku 2019. godine. U međuvremenu je ovaj crossover (CUV) naglašenih sportskih linija u serijskoj izvedbi, koji je svoju svjetsku premijeru imao u ožujku 2021., postao pravi mamac za sve one koji vole lijepi dizajn i posebice sportsku vožnju.
Ako vas je zaintrigiralo ime modela ovog posebnog CUV-a treba samo podsjetiti kako je Formentor ime dobio po najljepšem i najdivljijem rtu na španjolskom otoku Mallorci, na Balearima. Formentor je uistinu pravo utjelovljenje zadivljujućih atributa tog mjesta, od bočnih izbočina koje ističu dinamičnost i osjećaj pokreta, za čiju su inspiraciju poslužile stijene na rtu koje je isklesao vjetar do ekskluzivne nove palete dubokih i zagasitih boja.
Mi smo u Autozoni vozili Formentor u dvije verzije; Formentor 1.4 e-Hybrid DSG VZ s plug-in hibridnim pogonom ukupne izlazne snage od 180 kW (245 KS), a nakon toga i Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive s benzinskim turbomotorom od 190 KS (140 kW) i 7-brzinskim DSG automatskim mjenjačem te pogonom na sva četiri kotača.
No prethodno iskustvo s testirane dvije verzije Formentora nas nije dovoljno pripremilo za ono što je tek uslijedilo u obliku čudovišnog Formentor modela s oznakom 2.5 TSI DSG 4Drive VZ5, koji smo imali na jednotjednom testu. Inače, VZ modeli imaju ocu dvoslovnu oznaku izvedenu iz španjolske riječi 'veloz', što znači 'brz'.
Ukratko, Cupra Formentor VZ5 nudi vrhunski izraz performansi motora s unutarnjim izgaranjem. Kombinira napredno podvozje koje se može podešavati s načinima vožnje i DCC Slider, progresivnim upravljanjem, mjenjačem s brzim mijenjanjem stupnjeva prijenosa i jamstvom pogona na sve kotače.
Formentorov peterocilindrični 2,5-litreni TSI motor koji isporučuje 390 KS (287 kW) i 480 Nm okretnog momenta, omogućuje vam povećano uzbuđenje za upravljačem. Svakako treba reći da ovaj crossover SUV visokih performansi integrira tehnologiju razdjelnika zakretnog momenta (Torque Splitter) za povećanje agilnosti. Smješten na stražnjim kotačima, sustav je elektrohidraulički kontroliran s dvije neovisne spojke i omogućuje neovisnu kontrolu okretnog momenta na svakom stražnjem kotaču. To znači da može prebacivati snagu između stražnjih lijevih i stražnjih desnih kotača tijekom skretanja, dajući Formentoru VZ5 još veću spretnost kada vožnja postane fokusiranija.
Sustav podvozja Formentora VZ5 omogućio je inženjerima da uključe novi Drift Mode. Kada ste izvan javne autoceste, crossover SUV visokih performansi može pokazati svoj karakter istinski zabavnog automobila. U ovom načinu rada, ESC je potpuno isključen i korištenjem tehnologije Torque Splitter, puna snaga može se usmjeriti na jedan stražnji kotač, pomažući guranju automobila u zavoju kao da je u pirueti. Drift Mode je dizajniran za čisti užitak i zabavu, a to je posebno zajamčeno kada se tehnologija koristi na ledenoj stazi.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Formentor je bio prvi Cuprin model dizajniran upravo za ovu marku sportskih performansnih modela koja se osamostalila 2018. godine. Njegov vrlo lijepi dizajn potpisuje Alejandro Mesonero – Romanos, koji je trenutno zaposlen kao šef dizajna Alfa Romea.
Karoserija podsjeća na robusno terensko vozilo, ali dizajn Formentora koristi estetsku tehniku kako bi olakšao siluetu vozila. No, za razliku od ojačane, grube završne obrade tradicionalnog SUV-a, vozilo spaja atribute za sve terene, kompaktnošću i sportskom suštinom hatchbacka, ali u obliku coupéa.
Dizajnerski gledano, Formentor VZ5 svojim vanjskim izgledom pobuđuje još više emocija, karakternih je linija i vidi se da je na njegovom isklesanom izgledu provedeno mnogo promišljanja i vremena. Dinamične proporcije pojačane vizualnim naglaskom stavljenim prema stražnjem dijelu automobila koji stavlja naglasak na duljinu poklopca motora ostaju, privlačeći pogled na CUPRA značku bakrene boje sprijeda na crnoj rešetki s novim Sport Black Matt kodiranim bojama okvira. Još niže nalazi se novodizajnirana rešetka odbojnika.
Ispod prednjih svjetala s Cupra potpisom nalaze se dva usisnika zraka koji naglašavaju agresivnije lice vozila. VZ5 ima izvrsna serijska Matrix LED prednja svjetla promjenjivom raspodjelom svjetla. Dnevna svjetla su s automatskom kontrolom i automatskom 'Coming and Leaving Home' funkcijom. Bočni prednji spliter od karbonskih vlakana preusmjerava zrak u međuhladnjake, poboljšavajući hlađenje.
Bočni oblik crossover coupea visokih performansi naglašava snagu ispod poklopca motora i ukupnu dinamičnost vozila uz dodatak proširenih lukova kotača, sa širim tragovima kotača.
Elegantan, ali snažan dizajn nastavlja se i na stražnjoj strani. Formentor VZ5 je nedvojbeno automobil visokih performansi, a stražnji difuzor od karbonskih vlakana specifičan za VZ5 i dijagonalne četverostruke blago ovalne ispušne cijevi s bakrenim ukrasima naglašavaju njegovu osobnost. Konačno, Formentor VZ5 nosi natpis CUPRA u crnom kromu, kao i novi ekskluzivni logo VZ5, također u crnom kromu.
Kad je riječ o njegovoj strukturi, Formentor održava odnos između pogonskog sklopa i podvozja kako bi pružio dinamičan pogon. Kao model, Formentor nudi na izbor benzinski TSI, dizelski TDI i plug-in hibridni pogonski sklop, kao i pogon na prednje kotače ili na sve kotače (4Drive). Polazište koje omogućuje jednostavnu integraciju različitih tehnologija kako bi se ponudilo najkompromisnije iskustvo omogućeno je korištenjem provjerene MQB Evo arhitekture Volkswagen grupe.
Svako vozilo visokih performansi treba podvozje koje može pružiti jednako dinamičko iskustvo. Formentor VZ5 postiže ovaj cilj besprijekornom integracijom naprednih tehnologija podvozja koje pomažu izgraditi iskustvo kao nijedno drugo. Polazna točka je usavršavanje osnovnih sastojaka.
Crossover SUV visokih performansi ima multilink straga i MacPherson amortizere sprijeda. Ali VZ5 je 10 mm niži od Formentora VZ 310 KS, što mu pomaže da se spusti na cestu, čineći ga još dinamičnijim. Cuprini inženjeri integrirali su niz tehnologija koje naglašavaju karakter vozila, pružaju intuitivno, privlačno i pristupačno iskustvo, ali s dodatnom dozom energije.
Adaptive Chassis Control (DCC) s 15 razina prilagodbe prigušenja kontinuirano osigurava najbolju postavku za svaki kotač ovisno o uvjetima vožnje i načinu vožnje koji odabere vozač. No Formentor VZ5 učvršćuje svoju smirenost zahvaljujući sustavu pogona na sve kotače 4Drive, koji je dizajniran da upotpuni osjećaj vožnje.
Naš Formentor VZ5 je sljedećih dimenzija: duljina 4468 mm (4446 standardna izvedba Formentora, 4450 mm 4Drive i e-Hybrid), širina 1852 mm (s otvorenim retrovizorima 1992 mm), visina od 1505 mm (1520 standardna izvedba Formentora, 1511 mm 4Drive, 1510 mm e-Hybrid), međuosovinski razmak 2681 mm (2679 standardna izvedba Formentora, 2680 mm e-Hybrid i 4Drive). Prednji trag kotača je 1587 mm (1583 standardna izvedba Formentora, 1585 mm 4Drive i e-Hybrid), a stražnji 1561 mm (1555 standardna izvedba Formentora, 1559 mm 4Drive i e-Hybrid). Krug okretanja je jednak za sve modele: 11,4 m.
Njegov kapacitet prtljažnika je 410 litara (kada se preklope naslon stražnjih sjedala volumen raste do 1475 l), što je nešto manje od modela s benzinskim i dizelskim motorom s pogonom na prednja dva kotača koji imaju volumen od 450 l, ali više od e-Hybrid modela kojemu je prljažnik volumena 345 l. Razlika u modelima je i u volumenu spremnika goriva, pa tako e-Hybrid ima spremnik od 40 l, 4Drive 55 l, a ostale verzije 50 l.
Što se težine VZ5 tiče vozilo je teško 1685 kg, a pri tome treba reći da se radi rasponu težine praznog vozila s 90 posto napunjenim spremnikom i s vozačem (75 kg). Isto tako, Cupra ne pruža o VZ5 nikakve podatke o mogućnosti vuče prikolice, pa se pretpostavlja da ovaj izrazito sportski automobil i nije namijenjen za tu svrhu. To nam se čini i logično, s obzirom na karakter vozila.
Kad govorimo o njegovim kotačima, naš je testni model imao ekskluzivne 20-colne 'Supreme Black/Copper' naplatke (8,5J x 20″) lakometalne legure boje bakra s crnom osnovom dizajnirane isključivo za ovaj model zajedno s 18-colnim kočnicama s Akebono čeljustima u bakru, pa VZ5 odiše naglašenom dinamikom. Za maksimalnu kontrolu kočenja brinu se posebne šestreoklipne Akebono kočione čeljusti (375 mm x 36 mm).
Tu su i pripadajuće izrazito sportske GoodYear Eagle f1 Super Sport gume dimenzija 255/35R20 97Y, koje sjajno leže na cesti i koje će vas svojim izrazito niskim bočnim presjekom sigurno voditi kroz čaroliju driftanja. Naravno, ukoliko ste fan ovog načina sportske vožnje.
Treba reći kako je Formentor VZ5 dostupan u ponoćno crnoj, Magnetic Tech Matt (kao naš testni model) i Petrol Blue Matt boji.
Unutrašnjost
Iznutra, kabina Formentora VZ5 pruža pojačan osjećaj sportskog duha s jedinstvenim izgledom marke Cupra. Putnici su učahureni visokokvalitetnim materijalima, s brušenim tamnim aluminijem i bakrenim detaljima koji kabinu čine modernom i suvremenom.
Naš VZ5 ima boju unutrašnjosti Black Soul, a boju kontrolne ploče Dark Brushed. Što se sjedala tiče, VZ5 ima sjajna doplatna CUP Bucket kožna crna sjedala (dostupna i u benzin plavoj) postavljena nisko u kabini povećavaju prostor i pružaju ergonomičniji položaj sjedenja na sportski način. Tu uključuje i Zimski paket s grijanjem prednjih sjedala te zračne jastuke sprijeda sa zračnom zavjesom.
Vozačev odnos s interijerom miješa taktilnost i povratnu informaciju upravljača s modernošću prilagodljivog digitalnog kokpita i središnjeg 12-inčnog infotainment zaslona osjetljivog na dodir koji pruža funkcionalnost i povezanost svim putnicima i smanjuje broj tipki.
CUPRA Formentor VZ5 BAT – ograničeno izdanje
Formentor VZ5 je ovih dana objavio informaciju kako je uveo i ograničeno izdanje VZ5 BAT. Njime dodaje tamniji ton svom progresivnom karakteru. To će izdanje biti dostupno u samo 500 primjeraka, a ovaj najnoviji dodatak liniji modela integrirat će niz vanjskih i unutarnjih obilježja radi poboljšanja emocionalnosti crossover SUV-a visokih performansi.
'Ograničeno izdanje modela CUPRA Formentor VZ5 BAT izvanredno je vozilo iznimnih performansi. Njegov je dizajn izražajan i provokativan te predstavlja nastavak evolucije vozila s unutarnjim izgaranjem marke.' rekao je Sven Schuwirth, operativni direktor marke CUPRA. 'To je vozilo koje razbija percepcije svojim obogaćenim izgledom crno u crnom. Njegovi vanjski dodaci dodatno naglašavaju njegov moćan i sportski izgled, dok tamnija unutrašnjost stvara još emotivnije iskustvo vožnje.'
Formentor VZ5 BAT integrira niz crnih dodataka vanjskog dizajna. Od sjajnih crnih krovnih nosača, rešetke i okvira, obloga i 20-colnih aluminijskih kotača do poklopaca vanjskih zrcala od ugljičnih vlakana i crnih ispušnih cijevi cerakote, novi elementi povećavaju odlučan karakter crossover SUV-a visokih performansi. Novi izgled utjelovljuje tamni kromirani logotip marke CUPRA (sprijeda i straga) te natpis CUPRA na stražnjem dijelu vozila.
U putničkoj se kabini modela Formentor VZ5 BAT nastavlja pojačani osjećaj sportskog karaktera zahvaljujući tamnijem tonu. Od trenutka kada vozač uhvati kolo upravljača i zauzme svoje mjesto u serijskim CUP sportskim sjedalima, detalji od crnog kromiranog okvira oko ventilacijskih otvora i središnje konzole naglašavaju osobnost vozila, čineći je još očitijom.
Cupra Formentor VZ5 je najjača verzija benzinskog motora za automobilske entuzijaste, opremljen legendarnim 5-cilindričnim 2,5-litrenim TSI motorom koji isporučuje 390 KS (287 kW) i 480 Nm okretnog momenta.
Formentor VZ5 BAT ograničen je na 500 primjeraka što ga čini tamnijom, najekskluzivnijom verzijom linije modela.
Rekli smo već, Formentor VZ5 je vrhunac performansi s motorom s unutarnjim izgaranjem, a to je usklađeno s njegovom odlučnošću da ponudi najviše razine povezivosti i digitalizacije.Integrirajući najnaprednija rješenja za infotainment i povezivost, VZ5 dopušta korisnicima da svoje digitalne živote prenesu u vozilo, ali ih nikada ne odvraća od užitka vožnje. Jer, Formentor je prije svega automobil za vozača.
Unutar kabine digitalni kokpit od 10,25 inča utjelovljuje pristup digitalizaciji. Sustav pruža veću funkcionalnost, omogućujući vozačima pregled niza informacija, od klasičnih analognih brojčanika do karata u boji i navigacije.
Potpuno prilagodljiv, TFT zaslon od 1280 x 480 piksela pruža specifičan CUPRA View mod, stavljajući informacije uključujući broj okretaja motora, okretni moment, snagu, turbo pritisak i G-ubrzanje dajući veću jasnoću i stvarajući emotivniji, fokusiraniji zaslon. Svjetlosni indikator mjenjača je vidljiv kada se stupnjevi prijenosa mijenjaju u ručnom načinu rada.
Grupa je proširena 12” infotainment sustavom izgrađenim na MIB3 platformi. Uključuje kapacitivni zaslon od 1560 x 700 piksela, 3D online navigaciju i nove metode interakcije, s prirodnim prepoznavanjem glasa i kontrolom gestama.
Sustav kombinira Wireless Full Link sustav što ga čini kompatibilnim s Apple CarPlay i Android Auto. Dakle, želite li unijeti svoju listu kontakata, glazbu, podcaste ili sustave za mapiranje u automobil, svi su dostupni i može im se pristupiti na kontroliran, intuitivan i siguran način.
Kapacitivna tehnologija dodira poboljšava interakciju, čineći korištenje sustava osjetljivim i preciznim. Klizači na dodir doprinose jednostavnosti korištenja, omogućujući kontrolu Climatronica kao i kontrolu glasnoće.
Prepoznavanje glasa nedvojbeno je jedan od najprirodnijih načina interakcije s uređajima, pogotovo jer se sve više navikavamo na kućne pomoćnike iz svijeta potrošačke elektronike.
Sustav se može koristiti za upravljanje Climatronicom, pronalaženje informacija o navigaciji ili pretraživanje glazbe na sigurniji i lakši način. Jednostavno izgovorite riječi za buđenje 'Hola, Hola' i sustav je spreman za interakciju. Putnici koriste prirodni jezik i naredbe, unose ispravke i pozivaju se na prethodne naredbe.
Veza s vanjskim svijetom postaje sve važnija. CUPRA Connect donosi online usluge izravno u vozilo zahvaljujući ugrađenoj SIM kartici. Kupci mogu pristupiti aplikacijama za preuzimanje, online radiju i ekosustavu funkcionalnosti koji se širi, što znači da će sustav uvijek biti ažuran.
A kada su korisnici udaljeni od svog vozila, mogu pristupiti informacijama o vozilu uključujući podatke o vožnji, informacije o parkiranju, status vozila i postaviti upozorenja o brzini pomoću aplikacije CUPRA Connect.
Ugrađeni SIM također donosi poboljšanu sigurnost u vozilo jer korisnici imaju koristi od usluge eCall. Ako se dogodi nesreća, vozilo može izravno kontaktirati hitne službe ručno ili automatski. A ako se dogodi najgore, vozilo može prenijeti važne podatke, uključujući položaj automobila, vrstu motora i broj putnika, što im olakšava pružanje pomoći.
A kako bi bili sigurni da se veze nikada ne gube, Formentor uključuje Qi standardno protokolno induktivno punjenje za mobilne uređaje (Connectivity Box), kao i četiri USB-C priključka (dva sprijeda, dva straga) i Bluetooth povezivost tako nikad nisi bez veze.
Mi smo imali u testnom VZ5 i paket CUPRA Full Link, koji zanimljivo spada u doplatnu opremu, ali je cijena navedena kao 0 eura. Osim toga, naš VZ5 je imao izvrsni doplatni audio BEATS Sound sustav: BeatsAudio 9 premium zvučnika s jednim subwooferboxom, pojačalo snage 340 W i Surround tehnologiju. Kao i doplatni električni panoramski krov.
Sigurnost i sustavi pomoći
Skup sigurnosnih i praktičnih tehnologija čini Formentor VZ5 jednim od najsigurnijih i najprikladnijih vozila u segmentu. Istaknute značajke uključuju Prediktivni prilagodljivi tempomat (ACC), Travel Assist, Side and Exit Assist i Emergency Assist.
Sustav Predictive ACC može pozicionirati vozilo na temelju rute i GPS podataka dostavljenih iz navigacijskog sustava, omogućujući mu da ispravi brzinu ovisno o rasporedu ceste ispred – zavojima, kružnim tokovima, križanjima, ograničenjima brzine i naseljenim područjima. A pomoću ulaza s prednje postavljene kamere i prepoznavanja prometnih znakova, može prilagoditi brzinu vozila kada se ograničenja promijene.
Značajka Travel Assist koristi informacije iz ACC-a i Lane Assista kako bi aktivno zadržala vozilo u središtu trake i prilagodila brzinu tijeku prometa – u cijelom rasponu brzine.
Tehnologija Side and Exit Assist detektira ono što vaše oči ne mogu s detekcijom mrtvog kuta i dodaje upozorenje pri izlasku kada ste parkirani i želite napustiti vozilo, dajući akustičnu i vizualnu upozorenje ako se netko ili nešto približava.
Jedan od najvećih dodataka je uvođenje Emergency Assista, koji osigurava da vozač ostane usredotočen na vožnju i da ga vizualna i zvučna upozorenja ne ometaju. Ako nema reakcije vozača, sustav može pokrenuti udarce pri kočenju, ako nema promjene vozilo se može potpuno zaustaviti i aktivirati svjetla upozorenja. Nakon što je parkiran, CUPRA Formentor VZ5 može izravno kontaktirati hitne službe pomoću sustava eCall.
Mješavina tehnologija stvara nevjerojatnu razinu sigurnosti, ali su integrirane na način koji donosi praktičnost bez oduzimanja osjećaja kontrole vozaču. Važan faktor u Cupri, čak i onom s duhom performansi VZ5, vozilu koje nastoji postaviti potrebe vozača kao središnji prioritet.
Ovome dodajte integraciju sedam zračnih jastuka, uključujući standardni prednji središnji zračni jastuk i rezultat je crossover SUV visokih performansi koji može zadovoljiti dinamičke potrebe ne samo marke već i entuzijasta, istovremeno pružajući sigurnosne standarde koje zahtijeva tržište.
Inače, Euro NCAP, program procjene sigurnosti vozila koji podržava EU, ocijenio je Formentor s najvišom ocjenom - 5 zvjezdica. U okviru procjene provode se sudarni testovi i provjera sigurnosnih tehnologija. Formentor pruža izvanrednu zaštitu od udara i opremljen je robusnim sustavima za izbjegavanje sudara, zbog čega je i zaslužio peticu.
Pogonski sklop 2.5 TSI DSG 4Drive
Čuveni peterocilindrični TSI motor s turbopunjačem ispod poklopca motora Formentora VZ5 pršti performansama. Kultni agregat (iz Audija RS3) kombinira izravno ubrizgavanje i turbo punjenje kako bi postigao najveću izlaznu snagu od 390 KS (287 kW) između 5700 i 7000 okr./min., dok je najveći okretni moment od 480 Nm dostupan između 2250 i 5700 okr./min.
Redni motor s pet cilindara koristi prednosti aluminijskog bloka motora, integrira sustav podizanja ventila na ispušnoj strani i koristi ubrizgavanje goriva od 250 bara za maksimiziranje mješavine zraka i goriva, što mu pomaže u postizanju zapanjujućih performansi.
Poseban slijed paljenja motora od 1-2-4-5-3 i neobičan broj cilindara stvaraju vrlo poseban ritam i jedinstven zvuk motora, pomažući dati Formentoru VZ5 prirodnom zvuku čemu uvelike pomaže dvostruki razgranati ispušni sustav koji naglašava karakterističan zvuk peterocilindričnog agregata.
Zadivljujući 2,5-litreni (2480 cm³) motor povezan je s brzim sedmerostupanjskim DSG mjenjačem s dvostrukom spojkom. Kombinacija znači da Formentor VZ5 može postići 100 km/h za samo 4,2 sekunde i postići ograničenu najveću brzinu od 250 km/h. Brojke od kojih će se vozač prilično naježiti za volanom.
Konačno, Formentor VZ5 također ima koristi od svjetlosnog indikatora mjenjača, vidljivog kada se mijenjaju stupnjevi prijenosa u ručnom načinu rada. Zelene LED lampice se aktiviraju kako se okretaji povećavaju. Kako se motor približava granici broja okretaja od 7000 okr./min., LED diode trepću crveno.
Različiti načini vožnje modela Formentora VZ5 lako se odabiru pomoću gumba za odabir načina rada CUPRA na upravljaču, čime se mijenja položaj vozila, čineći ga više usredotočenim na sve što se na cesti pojavi. Svaki način vožnje (Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad), nudi unaprijed postavljenu konfiguraciju, koja prilagođava odziv leptira za gas i mjenjač, upravljač, ovjes, razdjelnik momenta, ESC kao i ambijentalno svjetlo, između ostalog.
A za Formentor VZ5 kontroler podvozja je optimiziran, ne samo za povećanu izlaznu snagu peterocilindričnog motora, već i za poboljšanje dinamike u bilo kojem scenariju. Sjajno,... i ujedno zastrašujuće!
Poizvođač navodi sljedeće podatke: potrošnja u mješovitim uvjetima je 10,2-10,6 l/100 km, a emisija CO2 kombinirana je 230-241 g/km. Naravno, ove podatke uzmite s rezervom jer sve ovisi o vašem stilu vožnje, a čak i Cupra navodi da potrošnja može biti i 8,5 l, ali i 15,6 l/100 km (ovisno o uvjetima vožnje). No onaj tko se odluči za ovaj spektakularni super sportski model vjerojatno neće niti pomišljati na ekonomičnost potrošnje, već na osjećaj sportske vožnje. Pogotovo na očaravajući sportski zvuk iz ispušnog sustava.
Za kraj, naš testni Formentor VZ5 sa svom dodatnom opremom stoji 79.726,57 eura (pDV i PPMV uključeni). Što se garancije tiče, Cupra jamstvo traje 6 godina od datuma isporuke ili do prijeđenih 150.000 km, ovisno što prvo nastupi, s time da nema ograničenja kilometraže za prve dvije godine. Ovo vrijedi za sva nova vozila kupljena i isporučena preko ovlaštene mreže u Republici Hrvatskoj nakon 01. rujna 2022. godine.