Mazda je ovim modelom otvorila novu nišu u svojoj paleti vozila kombinirajući karakteristike manjeg CX-3 i većeg CX-5 SUV modela
Prošli tjedan smo na testu imali najnoviji Mazdin model CX-30, koji je po svojoj vokaciji kompaktni SUV smješten između modela CX-3 i CX-5. Sam model CX-30, predstavljen ove godine na autosalonu u Ženevi donekle je zbunio čak i one koji dobro poznaju Mazdinu paletu SUV vozila. Barem na trenutak, jer mnogi su pomislili da Mazda ide na otvaranje nove nomenklature SUV game, pretpostavljajući da će njegovo ime biti CX-4. No umjesto novog naziva u slijedu, dobili smo zapravo novu nišu u kojoj japanski proizvođač kombinira karakteristike manjeg CX-3 i većeg CX-5 SUV modela. S CX-30 Mazda je nastojala iskoristiti kompaktne, gradske dimenzije manjeg modela te prostor i praktičnost većeg SUV-a. Nakon predstavljanja potpuno nove Mazde3 hatchback i sedan, Mazda CX-30 je drugi model u liniji nove generacije tvrtke.
Da bismo spoznali razlike u dimenzijama i tako lakše odredili funkciju modela CX-30 treba se osvrnuti na tri dodirna modela, s kojima je ovaj model usko povezan. Prije svega treba reći da je onaj model koji, možda, i najviše 'utječe' na pojavnost CX-30 upravo model CX-3. Što se dimenzija samog vozila tiče CX-30 je dug 4395 mm, širiok 1795 mm (bez otvorenih retrovizora), visok 1540 mm, dok mu je međuosovinski razmak od 2655 mm, i ako to usporedimo s manjim CX-3 onda vidimo da je novi model duži 120 mm, širi 30 mm, viši za 5 mm, a međuosovinski razmak mu je veći za 85 mm. Visina od podloge CX-30 je 175 mm, što je više od manjeg modela za 20 mm.
POGLEDAJTE VIDEO:
S druge strane, pogledajmo kako se CX-30 odnosi s još dva referentna modela; Mazda 3 hatchback je čak i duži za 65 mm, a CX-5 je duži za 155 mm. Po širini Mazda 3 je identične širine, a CX-5 širi za 75 mm. Po visini Mazda 3 je 105 mm niža, a CX-5 za 45 mm viši. No tu slijedi možda i najveće iznenađenje, jer Mazda 3 hatchback ima duži međuosovinski razmak za 70 mm, a CX-5 duži tek za 45 mm. Iako bi mnogi pomislili da je 'malena' Mazda 3 hatchback osjetno manjih dimenzija, pojavnost CX-30 je i već na prvi pogled prema dimenzijama vizualno nadmašila manji hatchback. Prema tome CX-30 doista pokazuje da je praktična skoro poput CX-3, što je svakako zadovoljavanje prvog kriterija, onog o kompaktnim, gradskim dimenzijama prilikom inicijalnog razmišljanja o novoj niši.
Usporedimo li pak volumen prtljažnika ova četiri modela, CX-30 pokazuje da je ispunila i drugi kriterij postavljen prije nastanka najnovijeg SUV-a. Dakle, Mazda CX-30 ima volumen prtljažnika od 430 litara (422 kada je ugrađen vrhunski Bose audio sustav), a kada se spusti stražnji red sjedala onda on naraste do 1406 litara (1398 s Bose sustavom). Usporedimo li volumen prtljažnika ostala tri modela, onda CX-3 ima manji za 80 litara (-146 litara s preklopljenim stražnjim redom sjedala), Mazda 3 hatchback isto tako manji za 72 litre (-380 litara s preklopljenim stražnjim redom sjedala), a CX-5 ima, razumljivo, veći prtljažnik od CX-30 za 76 litara (214 litara kada su preklopljena stražnja sjedala). Naravno praktičnost jednog SUV modela se promatra i kroz visinu od podloge, pa je tako CX-3 155 mm udaljen od podloge, dok je CX-5 od 197 do 200 mm (u ovisnosti o dimenzijama kotača).
Novi CX-30 izgrađen je na Mazdinoj novoj generaciji Skyactiv arhitekture vozila (Skyactiv-Vehicle Architecture), koja ne samo da koristi osobinu svojstva ravnoteže za prirodniju i intuitivniju kontrolu vozila, već pruža i smanjenje i kontrolu nad NVH (noise, vibration and harshness ili buka, vibracija i gruboća), olakšavajući jedinstvenu 'kvalitetu tišine' u kabini.
Izvana CX-30 izgledom predstavlja klasično lijep Mazdin dizajn novih modela, pa je i ovaj kompaktni SUV dinamičnih linija. Prednji kraj s velikom maskom hladnjaka i tankim prednjim LED farovima izgleda jako dojmljivo, a prednja hauba je uokvirena i ne doseže do vrha vozila te je blago profilirana i naizgled gotovo jednostavna. Dojmu jednog SUV vozila doprinose crni plastični dodaci na blatobranima koji su lijepo uklopljeni u dizajn bočnih linija. Stražnji blatobrani dojmljivo se stapaju sa stražnjim dijelom kabine, a vrata prtljažnika imaju odgovarajuće suženi oblik luka. U kombinaciji sa stražnjim LED svjetlima, to stvara snažnu stražnju formu sa širokim, dinamičnim stavom jednog sportskog automobila. Dok crni stražnji branik odgovara posve dizajnom onog prednjeg. Stražnji krovni spojler odlično nadopunjuje dojmljivost stražnjeg kraja CX-30. Kotači s Bridgestone Turanza T005A gumamja dimenzija 215/55R18 sasvim mu pristaju, dok u vožnji ovaj SUV izvrsno leži. Bez ikakve zamjerke.
Unutrašnjost Mazdinih modela je posljedniih godina svojim minimalističkim uređenjem kabine prilično impresivna, i tu CX-30 nije iznimka. Svi modeli imaju gornju ploču presvučenu od umjetne kože, obilje plastičnih obloga i kontrola koje im odgovaraju ugodnom preciznošću. Za infotainment se brine 8,8-inčni zaslon smješten središnje, visoko na gornjoj ploči. Njegove funkcije se kontroliraju okretnim kotačićem smještenim na središnjoj vodoravnoj konzoli između prednjih sjedala, što olakšava navigaciju čak i u vožnji. Grafika je oštra, dok su Apple CarPlay i Android Auto standardni.
Ono što se može prijetiti kada sjednete na vozačko sjedalo u CX-30 je obilje prostora za noge i za više osobe i lako je pronaći vozački položaj koji vam odgovara zahvaljujući puno podešavanja sjedala i kola volana. Nije na odmet spomenuti da se nalazite u povišenom položaju u odnosu na hatchback, ali i CX-3. Stražnji prostor nudi donekle manje prostora za noge višim osobama, što je i razumljivo jer se radi o kompaktnom SUV-u, ali vidjeli smo i gore u tekstu da CX-30 ima impresivan prtljažnik. Tu je i sveobuhvatni paket aktivnih sigurnosnih značajki i-Activsense Mazde CX-30 koji uključuje nedavno dodani sustav za nadzor vozača, a kompaktni SUV nudi opremu s dodatnim mogućnostima kako bi svim putnicima osigurao sigurno i ugodno iskustvo vožnje. Popis sigurnosnih značajki je podugačak, no spomenimo neke: Sustav G-Vectoring Control Plus (GVC+), Pomoć pri kretanju na uzbrdici, Senzori za kišu i svjetlo, Automatsko kočenje u gradskoj vožnji (SCBS) s detekcijom pješaka (AEB), Pomoć pri zadržavanju u voznom traku (LKA), Prilagodljivi radarski tempomat (MRCC), Inteligentni limitator brzine (ISA), Sustav automatskog kočenja pred preprekom (SBS), Sustav prepoznavanja prometnih znakova (TSR), Automatsko uključivanje/isključivanje dugih svjetala (HBC), Digitalna kamera za vožnju unazad, Sustav E-Call (poziv u nuždi), Protuprovalni alarm,...
Tu je head-up zaslon koji projicira bitne podatke na vjetrobransko staklo pred vozačem, digitalna instrumentna ploča, električna parkirna kočnica i funkcija Auto Hold, start/stop prekidač. U CX-30 mnogima će se svidjeti i kožno kolo volana, koje je povećeg promjera, ali ugodnog presjeka koji vam ne zamara ruke niti na dužim putovanjima. Audio i Bluetooth komande se nalaze na kolu volana i jedina primjedba ide prema malo nečitljivim oznakama na prekidačima kada je jako sunčano vani. No vjerujemo da se čovjek lako navikne, samo mora proći neko vrijeme da vozač automatizira svoje navike po pitanju upotrebe pojedinih funkcija. Prednji naslon za ruke između vozača i suvozača je praktičan i može se uzdužno klizno pomicati, čime se jako lako pronađe idealan položaj, dok s druge strane u njega stane dosta korisnih stvari. Tu je i električno podizanje vrata prtljažnika. Sjedala na našem testnom modelu su izrađena od tkanine, zanimljive teksture i čovjek gotovo i da ne pomišlja na kožna sjedala. U svakom slučaju, kabina je podređena čovjeku i udobno fokusirana na područje vozačkog kokpita. Ergonomija je na visini.
Naš testni model ima dizelski Skyactiv-D, 1,8-litreni četverocilindrični motor snage 116 KS (85 kW) i 270 Nm najvećeg okretnog momenta, s prednjim pogonom (iako ima i opcija s pogonom na sva četiri kotača) te ručnim 6-brzinskim mjenjačem. Učinkovite piezo brizgaljke s ultravisokim odzivom dizelskog motora Skyactiv-D 1,8 opremili su ovaj motor sustavom Rapid Multi-Stage Combustion. Kombinacija potrošnje goriva, tišine i smanjenih ispušnih plinova osigurava glatkije i robusnije performanse te poboljšanu ekonomičnost u stvarnom svijetu.
Rapid Multi-Stage Combustion koristi višestruko ubrizgavanje goriva (do šest) u brzom slijedu, dok je klip na ili blizu gornje mrtve točke kako bi stvorio kontinuirano sagorijevanje s kraćim vremenom izgaranja. Buka pri udaru smanjuje se preciznim kontroliranjem količine goriva u svakoj injekciji da bi se izbjegle brze promjene brzine oslobađanja topline tijekom početnog izgaranja. Ubrizgavanje goriva pod visokim tlakom osigurava finu maglicu gorive smjese koja potiče temeljito premiksiranje goriva i zraka te pomaže u postizanju naizgled kontradiktornih aspekata kraćeg razdoblja izgaranja i smanjene buke. Ubrzanje našeg testnog modela, težine 1344 kg, od 0 do 100 km/h solidnih je 10,8 sekundi, a krajnja brzina sasvim dovoljnih 183 km/h. Kombinirana potrošnja je, prema Mazdi, 5,1 l/100 km. A kako smo otišli na 500-njak kilometara dugi put s CX-30 uvjerili smo se da ne odstupa puno. Razlika je samo u tome što smo se vozili autocestom pri višim brzinama, pa je potrošnja bila neznatno viša zbog toga. Emisija CO2 u kombiniranim uvjetima vožnje je prema podacima 135 g/km.
Sve u svemu, CX-30 je zanimljivo vozilo koje je na nas ostavilo izuzetno povoljan dojam, a posebno njegove vozne karakteristike, jer u gradu je spretan, a van grada u vožnji autocestom izvrsno leži za jedan SUV i gotovo da klizi kao po tračnicama pri višim brzinama. Na kolu volana se osjeti stabilnost, a mjenjač i kočnice izvrsno su mu prilagođene.
Za kraj, CX-30 kreće s cijenom za model Mazda CX-30 Skyactiv-G122 (benzinac 122 KS) od 173.321 kuna (MPC s trošarinom), dok je naš testni model CX-30 Skyactiv-D116 Plus Sound Style bez dodatnih opcija 204.981 kuna, a sa dodatnim opcijama 221.999 kuna (sa svim doplatama).