Vožnja kabrioleta s otvorenim krovom može značajno poboljšati raspoloženje i performanse vozača u usporedbi s vožnjom s podignutim krovom, prema prvoj znanstvenoj studiji te vrste
U partnerstvu s izvanrednom profesoricom ponašanja vozača na Sveučilištu Cranfield U Velikoj Britaniji i osnivačicom PsyDrivea, dr. Lisom Dorn, istraživanje koje je proveo Fiat nastojalo je istražiti utječe li vožnja s otvorenim krovom na naše fizičko i emocionalno blagostanje. Ukratko, rezultati sugeriraju da boravak za volanom kabrioleta čini vozače sretnijim, budnijim i čak bi mogao imati zdravstvene prednosti na duži rok.
Detaljni nalazi
Prije testiranja, mjeren je stil vožnje za svakog sudionika pomoću Driver Stress Inventory, kako bi se vidjelo jesu li predisponirani na agresiju ili želju za volanom.
Kad je krov bio spušten, svi su vozači doživjeli značajan porast od najmanje 6 posto u 'Hedonističkom tonu', mjerilu sreće. Najveći utjecaj osjetili su agresivniji vozači, za koje je zabilježeno da su doživjeli poboljšanje raspoloženja od 20 posto – više nego dvostruko više nego kod manje agresivnih vozača i jednako pozitivnim hedonističkim učincima nakon rigoroznog vježbanja.
Vožnja sa spuštenim krovom nije samo pojačala pozitivne emocije, već je uzrokovala smanjenje varijabilnosti otkucaja srca (HRV – pokazatelj stresa) za do trećinu (32 posto), što sugerira da vozači imaju veći kontakt s okolinom u kojoj voze i vjetar u njihovoj kosi mogao bi im poboljšati dobrobit.
Vožnja kabrioleta također može dovesti do sigurnije vožnje, budući da su vozači pokazali do 15 posto povećanu budnost i 20 posto niže razine negativnih emocija kao što su frustracija ili ljutnja, što se može povezati s 'bijesom na cesti'. Pozitivno raspoloženje (i neutralno i/ili sretan) povezan je s poboljšanim performansama vožnje, vizualnom pažnjom i bržom reakcijom na opasnost.
Gledajući spol, i muškarci i žene primijetili su gotovo jednako i značajno povećanje energetskog uzbuđenja sa spuštenim krovom, što znači da su muškarci i žene bili jednako oprezni na cesti. Međutim, žene su prijavile jači utjecaj vožnje općenito na njihovu razinu energije. Povećanje energetskog uzbuđenja znači da su vozači budniji i svjesniji situacije, što ih čini potencijalno boljim na cesti.
Dr. Lisa Dorn je rekla: 'Kada vozimo sa spuštenim krovom u kabrioletu, doživljavamo veće razine povratnih informacija iz okoline na cesti. To se može dodatno povećati u električnom vozilu, koje emitira puno manje buke i omogućuje vozaču bolje promatranje okoline. U takvim okolnostima, naši podaci pokazuju da to stvara neku vrstu euforije na otvorenom zbog koje se osjećamo fizički i psihički bolje, a možda čak i vozimo sigurnije.'
'Raspoloženje tijekom vožnje jasno će varirati ovisno o nizu čimbenika koji utječu na vozača, vozilo i uvjete na cesti. Međutim, ova je studija pokazala značajan učinak koji sugerira da bi vozači s ponovljenim izlaganjem mogli uočiti zdravstvene prednosti vožnje kabrioleta tijekom vremena.'
Metodologija u detalje
Fiat se udružio s dr. Lisom Dorn u prvoj studiji te vrste za izvođenje dvodnevnog znanstveno utemeljenog eksperimenta sa skupinom britanskih vozača automobila. U dva uvjeta prikupljanja podataka sudjelovalo je 23 sudionika, 10 žena i 13 muškaraca. Morali su voziti solo u dva kratka putovanja, vožnju s krovom i vožnju spuštenim krovom na unaprijed planiranoj mirnoj ruralnoj javnoj ruti.
Sudionici su nosili EKG na prsima za mjerenje otkucaja srca, a prije vožnje su zamoljeni da ispune Upitnik raspoloženja koji je uključivao četiri podljestvice mjerenja: Energično uzbuđenje koje ukazuje na budnost (EA); Hedonistički ton koji označava sreću (HT); Napeto uzbuđenje koje ukazuje na naglašeno emocionalno stanje (TA); i bijes i frustracija (AN). Sudionici su ispunjavali upitnik nakon vožnje s podignutim krovom, a zatim ponovno nakon vožnje sa spuštenim krovom.
Deskriptivne analize opisale su podatke, a zatim je provedena parametarska analiza kako bi se istražilo postoji li značajna razlika u varijabilnosti raspoloženja i otkucaja srca u dva stanja u usporedbi s osnovnim mjerenjima. U analizi je također razmatrano je li stil vožnje, mjeren putem Driver Stress Inventory, povezan s razlikama u raspoloženju i HRV-u u različitim uvjetima vožnje.
Damien Dally, generalni direktor Fiata za Ujedinjeno Kraljevstvo, rekao je: 'U FIAT-u znamo kakvu radost vozačima donosi vožnja kabrioleta, posebno u Ujedinjenom Kraljevstvu, koje se često naziva europskom prijestolnicom kabrioleta. Zato smo uvijek nudili 500 kao kabriolet, bili smo prvi koji su Ujedinjenom Kraljevstvu ponudili električni otvoreni krov s četiri sjedala – i zašto smo jedan od samo nekoliko proizvođača koji danas nude električni kabriolet kupcima automobila u Ujedinjenom Kraljevstvu.'
'Sada postoji znanost koja dokazuje ono što smo uvijek mislili, vozači su sretniji sa spuštenim krovom. Fascinantno je vidjeti što se događa s našim umovima i tijelima kada se vrtimo na otvorenom. Vožnja potpuno električnog Fiata 500 trebala bi biti radosno iskustvo, a ova studija pokazuje da su vozači bili sretniji za volanom bez obzira je li krov podignut ili spušten. Također je zanimljivo vidjeti da to može koristiti vozačima na druge načine, bilo da su budniji ili smireniji za volanom.'
Fiat 500 potpuno električni kabrio prvi je 100 posto električni Fiat dizajniran iz temelja. Automobil nudi niz značajki najboljih u klasi kao što su tehnologije autonomne vožnje razine 2, razne opcije baterija i domet vožnje na potpuno električni pogon do 480 km (WLTP).