direktor tekstilprometa

'Ako kabine za isprobavanje odjeće nisu problem u Njemačkoj, ne vidim zašto bi bile u Hrvatskoj. Mi smo na koljenima, ako se nešto ne poduzme, imat ćemo bar stotinjak tisuća nezaposlenih!'

23.04.2020 u 12:37

Bionic
Reading

Vlade je donijela odluku o popuštanju epidemioloških mjera, što znači otvaranje svih trgovina osim onih u šoping centrima. Navodno su problematične trgovine s odjećom jer je, prema epidemiolozima, rizično isprobavanje odjeće u kabinama. Na tu temu razgovarali smo s Hrvojem Šimićem, direktorom Tekstilprometa iz Zagreba

Tekstilpromet je vodeći distributer i trgovac tekstilnim proizvodima u Hrvatskoj i regiji. U prodajnoj mreži ima oko 170 dućana te je zastupnik niza poznatih svjetskih brendova (Gerry Weber, Camel active, Skiny, Huber, adidas, Mango, Basler, Betty Barclay i dr.). Kompanija zapošljava oko 1000 ljudi, od kojih oko 400 radi u proizvodnoj tvrtki Galeb.

Prošlu godinu grupacija je imala 358 milijuna kuna prihoda i 4,7 milijuna kuna dobiti.

Direktor Tekstilprometa Hrvoje Šimić smatra kako nema nikakvog razloga da trgovine s odjećom ostanu zatvorene, pogotovo ako su problem samo kabine.

'Razgovarali smo s našim dobavljačima koji imaju maloprodaju po Njemačkoj, Austriji, Sloveniji i drugim zemljama u EU. Kabine su, čini se, jedino rizične u Hrvatskoj jer druge zemlje nisu zabranile isprobavanje odjeće. Dapače, u pojedinim zemljama smatra se da je problematičnije nositi robu doma pa je vraćati, nego je isprobavati u dućanu. Ukoliko postoji zabrinutost za to, spremni smo predložiti rješenja, no za to mora postojati dijalog koji sve ovo vrijeme nismo imali', izjavio je za tportal Šimić.

U Njemačkoj, prema njegovim riječima, jedina epidemiološka mjera u trgovinama je broj kvadrata po kupcu. Ovisno o pokrajini, traži se od 15 do 20 kvadrata.

'Imaju preporuke nošenja maski za prodavače, bez obaveze za kupce. Čak nije propisano vrijeme između dezinficiranja površina jer to ovisi o posjećenosti trgovine. Nije isto radi li se o visokofrekventnoj prodavaonici pa dođe nekoliko stotina ljudi u danu ili je u pitanju klasični dućan koji posjeti od 30 do 40 ljudi dnevno', istaknuo je Šimić.

  • +38
Zatvoreni kafići i trgovine Izvor: Cropix / Autor: Zeljko Hajdinjak / CROPIX

On napominje kako već više od mjesec dana rade prehrambene trgovine koje u formatima većih dućana također prodaju odjeću.

'Tamo tekstil stoji u košarama. Ljudi isprobavaju i to nitko dosad nije problematizirao. Ne vidi zašto bi onda bile problem naše kabine iako i tu možemo ponuditi rješenje', naglasio je Šimić.

Kao direktor Tekstilprometa, Šimić je član Izvršnog odbora Udruge trgovine pri HUP-u. HUP je prije dva dana uputio dopis u Vladu, u kojem predlaže mjere što bi omogućile otvaranje trgovina s odjećom i tekstilom.

'Radi se o istim mjerama koje se primjenjuju u prehrambenim trgovinama, u kojima usprkos velikom broju kupaca nije bilo zaraze. S tim da možemo ponuditi mogućnost da svi oni koji ne žele isprobati odjeću u dućanu mogu to učiniti doma. U roku od 14 dana moraju je vratiti, a i mi bismo tu robu naredna tri dana držali izvan prodaje. Osim toga, recentne studije pokazale su kako se virus prvenstveno prenosi socijalnim kontaktom, zatim preko tvrdih površina, a najmanje rizične su mekane površine, u koje spada i tekstil', naglasio je Šimić.

Sektor neprehrambene trgovine je, ističe, u jako teškoj situaciji. Ako se dućani uskoro i otvore, zbog nedostatka likvidnosti pitanje je tko će opstati.

'Dovedeni smo u situaciju da imamo nula kuna prihoda i nula kuna priljeva. Tvrtke ne propadaju kad imaju gubitke, već kad im nestane novca na računu. Država je dala jako dobru mjeru za plaće i to je jedina likvidnost koju imamo. Za razliku od drugih država, Hrvatska nije ništa napravila za likvidnost za trgovačke tvrtke, a pogotovo za velike. Nemamo pristup financiranju putem HBOR-a jer nismo turizam i izvozni sektor, a direktno zapošljavamo 90 tisuća ljudi, i to u potpunosti domaću radnu snagu. Prepušteni smo sami sebi', rekao je Šimić.

Pojedine kompanije, kaže, nemaju više novca na računu. Epidemija koronavirusa pogodila je sektor u najgorem mogućem trenutku.

'Nama je sezona upravo sada, u ožujku, travnju i svibnju. Roba nam je ušla u siječnju, veljači i ožujku. Računi za tu robu dolaze nam u travnju, svibnju i lipnju. To vam ukratko znači da je sektor neprehrane bez pomoći u likvidnosti pred propadanjem. Bez pomoći države kroz garantne šeme, bez pristupa likvidnosti mnoge tvrtke su gotove. Sad na burzi imamo 20.000 novih nezaposlenih, a ako se ne pomogne sektoru neprehrambene trgovine, bez ikakve patetike i dramatike tvrdim da ćemo za mjesec dana imati bar stotinjak tisuća nezaposlenih', upozorio je Šimić.

Kad je riječ o Tekstilprometu, Šimić ističe kako je tvrtka još uvijek u dobrom stanju te da se ne planira nikakvo zatvaranje dućana i otpuštanje radnika.

'Borit ćemo se za svakog čovjeka i radno mjesto', odlučan je Šimić.