BIROKRACIJA

Ako ste otplatili kredit za auto, ovo obavezno napravite: Uštedjet ćete mjesec dana

19.01.2025 u 07:03

Bionic
Reading

Brisanje zabilježbe o kreditu iz prometne dozvole automobila uvod je u birokratsku proceduru koja u Hrvatskoj traje službeno najmanje tri tjedna. Ispitali smo zašto je i otkad to tako te što trebate znati i sami poduzeti ako prodajete automobil koji ste davno otplatili. Jer o tome vas na vrijeme neće obavijestiti - nitko

Sudjelovali ste u lančanoj prometnoj nesreći i na automobilu vam je proglašena totalna šteta, pa ste odlučili, što je moguće prije, riješiti se starog oštećenog automobila, naći kupca i nabaviti drugi? Dobili ste odštetu, našli kupca, složili financijsku konstrukciju i naišli na zid: potencijalni kupac, iskusni autodiler, obavještava vas da morate maknuti zabilježbu s prometne dozvole, a vi ste u čudu jer ste otplatili autokredit prije tri godine?

S takvim iskustvom javio nam se čitatelj te je potom kontaktirao sa svojom bankom i Finom tražeći odgovor na pitanje što treba učiniti. Procedura banka-Fina-MUP u njegovu slučaju trajala je ravno 35 dana, čemu su sigurno kumovali i prosinački neradni dani. Tko je dužan obavijestiti nositelja otplaćenog kredita o toj proceduri kako bi se obavila odmah nakon otplate i kako to izgleda u praksi, pitali smo Financijsku agenciju (FINA), Hrvatsku udrugu banaka (HUB) i ljude koji rade u stanicama za tehnički pregled.

Zabilježba MUP-a

Sve počinje kad u banci dogovorite kredit za kupnju automobila. Pri kupnji vozila i obavljanju sve potrebne papirologije bitna je činjenica je li ili nije vozilo kupljeno na kredit. O kupnji uz pomoć banke MUP će u prometnu dozvolu upisati 'zabilježbu o prijenosu prava vlasništva radi osiguranja po zaključku Fine'.

Ta mala bilješka na zadnjoj stranici prometne dozvole mnogima je beznačajna, no bez potvrde o njenom brisanju gotovo je nemoguće prodati automobil poslije nekoliko godina. Ljudi na to najčešće zaborave nakon što su otplatili kredit, ponajviše zato što ih na ovu obvezu nitko ne upozori.

'Kad podižete kredit, uputit će vas na Finu, gdje ćete dobiti broj i potvrdu upisa u prometnu dozvolu. Nakon otplate kredita dužni ste posjetiti Finu s uplatnicom i potvrdom da je sve plaćeno. Fina će to odobriti ako je sve u redu. Potom trebate otići u postaju prometne policije jer oni brišu bilješku iz prometne dozvole', objasnio nam je djelatnik stanice za tehnički pregled vozila.

Zakonske obveze

Taj će postupak skratiti vrijeme potrebno za prodaju vozila. U slučaju našeg čitatelja sve je trajalo 35 dana, no moglo je i kraće da je znao da treba maknuti zabilježbu iz prometne dozvole. Ali to mu nitko nije rekao.

'Banke u Hrvatskoj nemaju zakonsku obvezu obavijestiti klijente o potrebi brisanja zabilježbe iz prometne dozvole po otplati kredita. Međutim mnoge banke, ovisno o svojoj poslovnoj politici, pružaju upute i informacije klijentima o potrebnim koracima. Zabilježba se može odnositi na autokredite, leasing, pa čak i nenamjenske kredite ako je vozilo dano kao osiguranje. Klijenti mogu provjeriti svoje obveze pregledom ugovorne dokumentacije', objašnjavaju iz Hrvatske udruge banaka.

Dakle sva odgovornost za brisanje zabilježbe je na vlasnicima vozila i oni bi ipak trebali pratiti što se, osim otplate, događa s njihovim kreditima. Naime pravila o navođenju podataka često se mijenjaju.

'Postupanje banaka regulirano je Zakonom o kreditnim institucijama, kojim je od 2018. godine propisana obaveza banke, u roku od 15 dana od dana otplate kredita u cijelosti, obavijestiti potrošača o otplati kredita i informirati ga o načinu preuzimanja brisovnog očitovanja. Napominjemo da se slanjem obavijesti o otplati kredita ne pokreće postupak brisanja založnog prava ili prijenosa prava vlasništva radi osiguranja u Upisniku osiguranja tražbina', napominju iz Fine.

Kako obrisati teret?

Upravo to je postupak koji vlasnici vozila često zaborave. Naime, prema Zakonu o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima, Fina vodi Upisnik osiguranja tražbina i zadužena je za vođenje evidencije o raznim vrstama tražbina, poput prijenosa prava vlasništva radi osiguranja na vozilima, što je pisalo u prometnoj dozvoli našeg čitatelja.

Nakon upisa Fina šalje zaključak o upisu tereta na vozilo prometnoj policiji, a ona u prometnu dozvolu upisuje zabilježbu. Nakon otplate kredita tu zabilježbu, ponovit ćemo, potrebno je ukloniti.

'Brisanje tereta provodi se na temelju prijedloga za upis brisanja i brisovnog očitovanja koje izdaje vjerovnik (u konkretnom slučaju banka). Prijedlog za upis brisanja mogu podnijeti dužnik (vlasnik vozila, op.a.) i vjerovnik. O prijedlogu za upis brisanja Fina donosi zaključak o brisanju koji dostavlja dužniku i banci, a nakon pravomoćnosti i policijskoj upravi radi brisanja upisa u evidenciji MUP-a i prometnoj dozvoli', objasnili su iz Fine, dodajući da sve postupke, odnosno donošenje zaključaka provode u roku od osam dana.

Gubitak vremena na pošti

Formalno-pravno, datum pravomoćnosti zaključka o brisanju zabilježbe o teretu na vozilu Fina može utvrditi tek kad iz banke primi potvrdu o primitku pošiljke. Cijeli postupak se produljuje na nekoliko tjedana zato što se sva dokumentacija potrebna za donošenje zaključka o brisanju zabilježbe šalje - poštom. Običnom, a ne elektroničkom.

'Dostava dokumentacije strankama i nadležnim tijelima vrši se putem pošte jer za dostavu elektroničkim putem nisu ostvareni uvjeti. Prosječno trajanje postupka brisanja od primitka prijedloga do dostave pravomoćnog zaključka policijskoj upravi traje dva do tri tjedna. Trajanje postupka brisanja ovisi o tome je li Fini dostavljena ispravna i potpuna dokumentacija, o isporuci preporučenih pošiljaka strankama od strane Hrvatske pošte i povratu potpisanih povratnica u Finu', zaključili su iz Financijske agencije.

Nakon odlaska u policijsku postaju u prometnoj dozvoli pisat će 'brisano', uz datum pravomoćne odluke o tome. Ta je informacija bitna kupcu rabljenog vozila kako bi mogao pravilno izvršiti prijenos vlasništva na svoje ime.