Transatlantski trgovinski rat mogao bi dobiti novu dimenziju nakon što je američki predsjednik Donald Trump najavio planove za uvođenje novih carina na uvoz automobila. Njegov glavni argument su znatno više europske carine na vozila u odnosu na one u SAD-u. Europska unija naplaćuje 10 posto uvozne carine na automobile, a SAD ima znatno nižu stopu od 2,5 posto. No, kako upozoravaju američki dužnosnici, dodatni problem predstavlja europski PDV od oko 20 posto, što ukupan namet za američke proizvođače povećava na 30 posto
Nakon što je uveo carine na sav uvoz čelika i aluminija, Trump je najavio da razmatra daljnje tarife. U slučaju da se odluči za uvođenje novih carina na uvoz automobila, to bi snažno pogodilo europske proizvođače, a ponajviše njemačku automobilsku industriju.
Prema istraživanju platforme JATO Dynamics, čak 73 posto automobila koje EU izvozi u SAD proizvodi su tri najveća njemačka proizvođača – BMW-a, Mercedesa i Volkswagena. Trump već dugo otvoreno kritizira priljev njemačkih automobila na američko tržište, tvrdeći da SAD ne poduzima dovoljno da zaštiti domaću industriju.
'Imamo milijune automobila koji dolaze, BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen, i još toliko drugih marki. A mi ne radimo ništa po tom pitanju', izjavio je Trump 3. veljače u razgovoru s novinarima, jasno dajući do znanja da planira poduzeti konkretne mjere, piše Politico.
Osim izvoza izravno iz Njemačke, dodatni problem za tamošnje proizvođače predstavljaju tvornice u Meksiku te bi one također mogle biti pogođene novim trgovinskim nametima. Njemačke marke u toj zemlji imaju značajne proizvodne kapacitete, a moguće carine za Meksiko samo bi im povisile troškove.
Industrija traži rješenja
Europski proizvođači već su pokrenuli inicijative da bi spriječili trgovinski sukob s Washingtonom, a Udruženje europskih proizvođača automobila (ACEA) javno je izrazilo zabrinutost zbog toga.
'Duboko smo zabrinuti zbog mogućeg uvođenja carina u SAD-u', rekla je Sigrid de Vries, glavna tajnica ACEA-e. 'Umjesto politike odmazde carinama, EU i SAD trebali bi surađivati na postizanju velikog dogovora da bi izbjegli potencijalni trgovinski sukob.'
BMW je otišao i korak dalje, sugerirajući da bi EU trebao smanjiti carine na automobile s 10 na 2,5 posto kako bi se izbjegao trgovinski rat i ujedno smanjili njihovi izvozni troškovi. No takav potez nosi i dodatne rizike.
Kina bi mogla profitirati
Ako bi EU snizio svoje carine na automobile na 2,5 posto, prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO), isti uvjeti morali bi se ponuditi i Kini. Time bi Unija poništila dodatne carine za kineska električna vozila, uvedene prošle godine, nakon što je istraga pokazala da kineski proizvođači primaju goleme državne subvencije.
'To bi bio velik dar zemljama poput Kine jer bismo smanjili carine bez ikakve protuusluge. Time bismo išli protiv cjelokupne filozofije pregovora o carinama', rekao je neimenovani trgovinski odvjetnik iz Bruxellesa.
Utjecaj na europske brendove
Porsche, VW-ova podružnica, izvozi sve svoje modele iz EU-a u SAD, gdje je prošle godine prodao rekordnih 76.000 automobila. Audi, još jedan VW-ov brend, također izvozi većinu svojih vozila u SAD, osim modela Q5, koji se proizvodi u Meksiku. No dok Porsche nema drugu opciju osim izvoza, Audi bi mogao prebaciti proizvodnju svog modela Q4 u SAD, gdje Volkswagen već proizvodi električni ID.4.
'To su zapravo ista vozila, a Volkswagen tamo ima kapacitete', objasnio je europski automobilski analitičar Matthias Schmidt.
Trumpova dvostruka pravila
Ako Trump zaista želi 'pravedan' trgovinski odnos, morat će razmotriti i američku carinu od 25 posto na laka teretna vozila (pick-up kamionete), a koja je na snazi još od vremena predsjednika Lyndona B. Johnsona. Ova carina glavni je razlog za to što američki proizvođači poput Forda i dalje dominiraju domaćim tržištem pick-up vozila.
Trumpova administracija, međutim, tvrdi da je problem daleko složeniji i da EU koristi PDV kao dodatnu zaštitnu mjeru.
'Jeste li znali da, kada pošaljete automobil iz Sjedinjenih Država u Europu, ako ga uopće puste unutra jer imaju mnogo necarinskih barijera, između PDV-a i carina taj automobil bude oporezovan po stopi od 30 posto?' rekao je Stephen Miller, zamjenik šefa kabineta Bijele kuće, u emisiji na Fox Newsu.
'Njemački ili europski automobil poslan u Ameriku oporezuje se sa samo 2,5 posto – ili praktički nula. To je glavni razlog zbog kojeg američka automobilska industrija propada i gubi radna mjesta već desetljećima', dodao je Miller.