Etikete na bocama žestokih alkoholnih pića u Rusiji mogle bi uskoro biti unificirane, jednostavne i bezlične kako bi se građanstvu pomoglo u zaštiti od prekomjernog konzumiranja alkohola, prođe li ideja koju zastupa Društvena komora Ruske Federacije, piše ruski list Izvestia.
Komora, koja se uz ostalo bavi usklađivanjem državne politike i javnog interesa, predlaže zabranu isticanja brandova na etiketama, ističući da oni potiču na pijenje i one koji tome nisu skloni.
Prema prijedlogu Društvene komore, nove etikete na svim alkoholnim pićima bile bi bez logotipa i individualnog dizajna, a naziv robne marke, samoga pića i njegova sastava bili bi otisnuti standardiziranim fontom. Predlaže se i da natpis "Prekomjerna konzumacija alkohola šteti vašem zdravlju!", koji već prati pakiranja žestice u Rusiji, ostane na svom mjestu. Rasprava o tim prijedlozima predviđena je do kraja kolovoza.
"Država ulaže znatan napor kako bi smanjila konzumaciju alkohola, ali proizvođači nastoje suprotno raznim reklamnim trikovima, kako bi privukli pažnju prema svojim proizvodima. Tako na etiketama ističu državnu zastavu i geografske oznake", kaže predsjednik Koordinacijskog vijeća Društvene komore za zaštitu građana Ruske Federacije od narkotika, alkohola i duhanske ovisnosti Sultan Hamzaev.
U pismu ministrici zdravlja Veroniki Skvorcovoj on ukazuje da je općepoznato kako krajnje agresivne reklame pridonose tome da djeca, maloljetnici i odrasli pažnju usmjeravaju na alkoholne proizvode i padaju pod njihov utjecaj. Podsjeća da su bezlične etikete na žestokim pićima nekad bile propisane.
"Prvotno, još u carskoj Rusiji, boca votke imala je bijelu etiketu s jednostavnim natpisom, a tako je bilo i u drugim zemljama", kaže Hamzaev.
Ističe da bi u slučaju prihvaćanja prijedloga Društvene komore, Rusija bila prva zemlja u svijetu s neprivlačnim etiketama na alkoholnim pićima. "Ne treba se skanjivati biti prvi ako je naša ideja razumna. Glavno je ne biti prvi otraga", smatra on.
U ruskom ministarstvu zdravlja, pak, ocjenjuju da atraktivne etikete zaista sablažnjavaju neke građane, osobito one nesklone piću.
U Rusiji je već bilo sličnih inicijativa, poput one da se alkohol prodaje u posebnim dućanima ili da se, poput cigareta, smjesti u kutove dućana, daleko d središnjih polica.
Poslovna zajednica očekivano je rezervirana. Tako brand direktor tvrtke "Istočnoeuropska distribucijska kompanija" Stanislav Kaufman tvrdi da bi "ubijanje" brandova nanijelo štetu proizvođačima, a da bi se zapravo pilo više, a ne manje. On, naime, smatra da bi uniformirane etikete potaknule kupovinu jeftine robe, a to znači da bi se kupovalo i pilo više.
Napominje i da razvoj brandova stoji milijune. "Roba je kao dijete - treba odjeću i školu, a to košta" objašnjava Kaufman.