Kruzer za polarne ekspedicije Ultramarine, vrijedan više od stotinu milijuna eura, isplovio je iz splitskog škvera u neobičnom manevru koji je predstavljen kao 'pokusna plovidba do međunarodnih voda', s privremenim dozvolama, no umjesto da se vrati u Brodosplit, završio je - u Trstu
Slobodna Dalmacija otkrila je da je brod imao samo privremene dozvole koje mu je izdalo međunarodno klasifikacijsko društvo DNV iz Norveške, pa splitska Lučka kapetanija nije ni obavljala kompletan pregled broda, već mu je izdala privremeno odobrenje. To su potvrdili i u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
'U kontaktu s predstavnicima brodogradilišta utvrđeno je kako je brod predan te sadašnji vlasnik nema nikakve obveze prema brodogradilištu, iz čega proizlazi da je agent pogrešno najavio isplovljavanje, zbog čega nisu poduzete odgovarajuće mjere, odnosno promjena podataka u THETIS bazi i inspekcijski pregled, a slijedom čega će se pokrenuti odgovarajući prekršajni postupci', kazali su za Slobodnu iz tog ministarstva.
Ovaj brod početkom travnja službeno je isporučen naručitelju iz tvrtke Quark Expeditions, a državi su vraćena sva jamstva - na kojima je dodatno zaradila 720 tisuća eura. Od tada je bio privezan u škveru, a neslužbeno se kao razlog neobičnog isplovljavanja navodi obveza plaćanja PDV-a.
Kako je riječ o proizvodu za izvoz, na koji se ovaj porez ne plaća, bilo je potrebno da u roku od 30 dana nakon primopredaje napusti Hrvatsku, odnosno isplovi do međunarodnih voda. Manevar stoga zvuči logičan jer je brod izgrađen za stranog naručitelja i vjerojatno doista više nikada neće uploviti u Hrvatsku - specijaliziran je naime za krstarenje polarnim područjima.
Vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak za tportal je kratko rekao da je kruzer početkom travnja predan naručitelju i da je splitski škver u potpunosti naplatio sva svoja potraživanja.
'Vlasnik broda može s njime činiti što god hoće, ploviti ili ga vezati bilo gdje, pa tako i u Brodosplitu', kazao nam je Debeljak. Potvrdio je da je kruzer iz formalnih razloga doista morao napustiti Hrvatsku u roku od 30 dana te da za njega vrijede pravila kao i za sve druge proizvode koji se rade za izvoz.
Razlozi zašto to nije učinjeno po uobičajenoj proceduri, s inspekcijskim i službenim pregledom, zasad ostaju nejasni: tvrtka Quark Expeditions nije odgovarala na upite ni Slobodne Dalmacije ni tportala.
Upravo Ultramarine najsofisticiraniji je brod izgrađen u hrvatskim brodogradilištima, znatno kompleksniji od Amorelle i Isabelle s kraja osamdesetih, koje se uzimaju kao referenca. Za razliku od njih, Ultramarine je proizveo i dobit za sve strane, pa čak i državu, koja je profitirala na jamstvima za gradnju.
Prethodno kašnjenje u isporuci ovog broda bilo je jedan od razloga kašnjenja isplate plaća radnicima Brodosplita i stavljanja najvećeg dijela njih na minimalac'. Debeljak tvrdi da je to nadoknađeno i da će plaća za travanj - koju radnici također čekaju - biti isplaćena ovog petka, dakle prije zakonskog roka krajem mjeseca.
Kako tportal neslužbeno doznaje, u idućim danima splitsko brodogradilište preuzet će i nedovršeni tanker za ruskog naručitelja, koji se već gotovo pet godina nalazi na navozima u Brodotrogiru i na kojemu je potrebno obaviti još oko polovice radova. U trogirskom brodogradilištu već godinama to najavljuju, no njihovi kapaciteti se smanjuju, a radnici otpuštaju, pa je vlasnik odlučio pronaći novog partnera.