Šest američkih modnih influencerica i kreatorica sadržaja našlo se na meti kritika na društvenim mrežama nakon posjeta tvornici kontroverznog kineskog modnog brenda Shein. Taj div internetske trgovine te brze i jeftine mode platio im je put u svoj 'inovacijski centar' na jugu Kine, u gradu Guangzhou, kako bi vidjeli kako izgleda proizvodnja. Američki gosti vratili su se 'oduševljeni i puni sjajnih dojmova'
I to ne bi bilo sporno da Shein već godinama nije kritiziran zbog netransparentnosti prema javnosti, neljudskih radnih uvjeta i praksi, izrabljivanja radnika, ali i zbog utjecaja na okoliš i količine otpada koja nastaje zbog njihove proizvodnje jeftine robe loše kvalitete.
No tih se etičkih pitanja influencerice nisu dotaknule u svojim objavama, već su nizale pohvalu za pohvalom, što je naposljetku njihovim pratiteljima i ostatku javnosti djelovalo kao 'peglanje imidža tvrtke plaćenim putovanjem'.
Pratitelji su, dakle, istaknuli da se komentari influencerica nakon posjeta tvornici – jednoj od 6000 koje ovaj online trgovac ima – ne bave navedenim optužbama, zbog čega je 'teško povjerovati da ono što vide u ovim videima odražava stvarnost radnih uvjeta u tvornici Shein'. 'Čini se kao da su vas iskoristili za kontrolu štete i to je uznemirujuće', napisao je pratitelj jednoj od influencerica.
'Shein šalje djevojke u Kinu u neku (PR) tvornicu 'inovacija', u kojoj sve izgleda netaknuto i besprijekorno čisto, radnice se zabavljaju dok šiju, a tvrtka kaže da zaposlenici imaju 'konkurentnu' plaću', komentirala je jedna korisnica na Twitteru.
Influencerska grupa iz SAD-a obilazila je tvornicu dok su ih spremno dočekali veseli radnici koji su izrađivali odjeću. Videozapisi koje su ondje snimili prikazuju jarko osvijetljenu tvornicu, s osobljem koje radi u čistim uvjetima, bez prašine, i pomoću robota koji pomažu u obradi i pakiranju narudžbi.
Neke od influencerica i same su se okušale u zadacima, sudeći po videozapisima koje su objavljivale na svojim profilima na društvenim mrežama.
Optužbe zbog izrabljivanja radnika
Channel 4 pokrenuo je istragu prošle godine, a ona je uključivala tajnog radnika koji je snimao uvjete u dvije tvornice Sheina u Guangzhouu i otkrio da su radnici plaćeni manje od 20 dolara tjedno za proizvodnju 500 komada odjeće dnevno.
Istragom je također utvrđeno da su radnici u obje tvornice redovno radili do 18 sati i da su dobili samo jedan slobodan dan mjesečno. Kasnije je Shein rekao da je nakon provedene neovisne istrage utvrđeno da zaposlenici 'doista rade dulje nego što to dopuštaju lokalni zakoni, no da rade na poboljšanju standarda'.
Također, tvrtka je kritizirana zbog utjecaja brze mode na okoliš. CBC-jeva istraga otkrila je da su neki Sheinovi predmeti sadržavali značajne količine olova, pa je tako jedna dječja jakna imala gotovo 20 puta veću količinu olova od one koju kanadski zdravstveni dužnosnici smatraju sigurnom za djecu. Tvrtka proizvodi desetke tisuća odjevnih predmeta dnevno i navodno oslobađa više od 6,3 milijuna tona ugljika godišnje.
Shein se već našao pod nadzorom zbog svoje prakse što se tiče održivosti: oko 85 posto odjeće završi na odlagalištima ili se spali, a stručnjaci već dugo upozoravaju da jeftina moda niske kvalitete samo pogoršava taj problem.
'Meni je najsmješniji dio debakla sa Sheinom to što se influencerice ponašaju kao da su otišle na tajni zadatak da to istraže. Pozvane ste, naravno, to je PR', napisao je jedan korisnik, a drugi dodao:
'Djevojke daju sve od sebe da nam objasne zašto Shein nije uopće tako loš i to jednostavno izgleda tužno.' Komentari su se nastavili i na računima djevojaka na Instagramu i TikToku, gdje ih prate stotine tisuća ljudi, a optužuju ih za lažno i nekritičko prikazivanje situacije.
'Nisam mogla ni otići na Instagram'
Kenya Freeman, dizajnerica koja je prodavala odjeću na Sheinu, otputovala je u Kinu i Singapur te dio toga podijelila na svom računu na Instagramu. Njezini pratitelji nisu je štedjeli - Kenyu je dočekala 'poplava' komentara i kritika. Količina internetske mržnje bila je 'bez presedana', rekla je Freeman za CNN, dodajući da su komentari utjecali na njezino mentalno zdravlje.
'Jučer nisam mogla ni otići na Instagram', rekla je dizajnerica iz Atlante, dodajući da ne brani tvrtku niti je odgovorna za njezine postupke. Freeman, koja je sa Sheinom prvi put radila 2019. godine, rekla je da je div brze mode 'slamka spasa za male tvrtke', posebno one čiji su osnivači iz marginaliziranih zajednica.
Shein odgovorio na prozivke
Dani Carbonari, plus size influencerica i model koja je putovala s Freeman te koju prati više od 481 tisuća ljudi na Instagramu i gotovo 300 tisuća njih na TikToku, rekla je da se pridružila putovanju kako bi odgovorila na 'glasine' o poslovanju tvrtke i odnosu prema radnicima. No izbrisala je nakon brojnih kritika objavu na Instagramu u kojoj je navela da se Shein 'bori svim silama ne samo da pokažu istinu, već da nastave napredovati i biti najbolji što mogu'.
Objave ostalih influencerica s putovanja nisu se puno razlikovale od njezina sadržaja, pa su tako neke ostale 'impresionirane uvjetima nakon razgovora s radnicima u tvornici'. Pratitelji su ih optužili da zvuče 'kao da su sve dobile istu skriptu o tome kako bi objave trebale izgledati'.
'Očekivala sam da će ovaj objekt biti prepun ljudi koji samo robuju, ali zapravo sam bila ugodno iznenađena jer je mnogo toga automatizirano, a radnici opušteni', rekla je Destene Sudduth, a ima 384.000 pratitelja na Instagramu i preko četiri milijuna njih na TikToku.
Shein je odgovorio na prozivke na internetu te ustvrdio da su videozapisi na društvenim mrežama koje su objavile influencerice autentični. 'Shein je predan transparentnosti i ovo putovanje odražava jedan od načina na koje slušamo povratne informacije, pružajući priliku da pokažemo grupi utjecajnih osoba kako Shein radi kroz posjet našem centru za inovacije te omogućavajući im da podijele svoje uvide s pratiteljima', rekli su iz tvrtke.
Shein uživa veliku popularnost među generacijom Z jer se intenzivno oglašava na aplikacijama poput TikToka, njeguje bliske odnose s utjecajnim osobama i održava niske cijene tijekom razdoblja povijesno visoke inflacije. No njegov rapidni uspon dolazi s puno upitnika, posebice zbog napetih odnosa između Sjedinjenih Država i Kine.
U travnju je, naime, komisija američkog Kongresa rekla da su Shein, online supertrgovina Temu i drugi u Kini potencijalno povezani s korištenjem prisilnog rada, iskorištavanjem trgovinskih 'rupa', opasnostima za sigurnost proizvoda, pa i krađom intelektualnog vlasništva.
Zakonodavci su u svibnju pokrenuli dvostranački napor tražeći od Komisije za vrijednosne papire i burzu da zahtijeva od Sheina potvrdu da nisu koristili prisilni rad zaposlenika koji pripadaju ujgurskoj etničkoj skupini, muslimanskoj manjini u Kini, a postupanje prema njoj godinama je bilo predmet osude u cijelom svijetu.
Citirali su izvješće Bloomberga iz 2022., u kojem se tvrdi da odjeća koju prodaje Shein u Sjedinjenim Državama sadrži pamuk iz Xinjianga, područja u zapadnoj Kini u kojem žive mnogi Ujguri i druge etničke manjine. Sjedinjene Države zabranile su sav uvoz iz regije Xinjiang zbog zabrinutosti oko korištenja prisilnog rada.
Shein kaže da mu njegov poslovni model omogućuje smanjenje otpada i prekomjerne proizvodnje kreiranjem malih serija. Tvrtka tvrdi da naručuje veće serije samo od tvornica u svom opskrbnom lancu ako se pokaže velika potražnja za njima. Postavila je cilj smanjenja emisija za 25 posto do 2030. godine, na temelju brojki iz 2021. godine.
Taj kineski div brze mode postao je jedna od najbrže rastućih tvrtki za e-trgovinu u svijetu; prema TIME-u, 2022. ostvario je prodaju od 100 milijardi dolara, u odnosu na 10 milijardi dolara 2020. S niskim cijenama, trendi artiklima i širokim rasponom veličina, Shein je nadmašio i Amazon u App Storeu.