brodari u fokusu

Atlantska plovidba pred preuzimanjem? Evo tko bi mogli biti novi vlasnici

04.10.2023 u 21:06

Bionic
Reading

Jedan od najvećih hrvatskih brodara, dubrovačka Atlantska plovidba, krenula je u prikupljanje dodatnog kapitala za obnovu flote. Istovremeno, među vodećim dioničarima došlo je do znakovitih vlasničkih rošada, što je izazvalo nagađanja da je na pomolu preuzimanje najvećeg dubrovačkog brodara. Kao potencijalni kupac spominje se moćna Tankerska plovidba, iz koje zasad demantiraju namjeru preuzimanja

Nakon odobrenja Hanfe, Atlantska plovidba je prošlog tjedna krenula u prikupljanje svježeg kapitala. Aktualnim pozivom postojećim dioničarima ponuđen je upis najmanje 348.875, a najviše 697.750 novih redovnih dionica. Za cijenu pojedine dionice u javnoj ponudi određen je raspon od 53,50 do 60 eura, a konačna cijena bit će utvrđena nakon okončanja upisa, ovisno o pristiglim upisnicama i ponuđenim cijenama.

Javna ponuda traje do 11. listopada, a smatrat će se uspješnom ako bude upisano i uplaćeno najmanje 348.875 dionica. U slučaju uspješnog odaziva, Atlantska će prikupiti između 18,7 i 41,9 milijuna eura. Svježim kapitalom kompanija planira unaprijediti trenutnu flotu ugradnjom novih pročišćivača kako bi se prilagodili regulativi manjeg zagađenja okoliša, ali i pomladiti je nabavkom nekoliko novih brodova.

S obzirom na osjetan diskont u odnosu na neto vrijednost imovine (NAV), koja je krajem polugodišta iznosila 81,2 eura po dionici, postojećim dioničarima pruža se dobra prilika za ulaganje. No objavom odluke o dokapitalizaciji u srpnju mnogi su dioničari ostali zatečeni s obzirom na to da je samo dvadesetak dana prije održana skupština dioničara, na kojoj nije bilo riječi o tome da se sprema prikupljanje novog kapitala. Potezi uprave potaknuli su nagađanja da se cijelim postupkom nastoji okrupnjeti vlasnička struktura i olakšati preuzimanje kompanije.

U usitnjenoj vlasničkoj strukturi Atlantske 10 najvećih dioničara drži oko 40 posto vlasništva. Najveći pojedinačni dioničar je predsjednik Upravnog odbora Igor Bilbija s udjelom od 12,79 posto. Slijedi država s udjelom od 7,41 posto, a u top 10 još je nekolicina bivših menadžera, kao i dva investicijska fonda. Dvije transakcije koje su se odigrale u posljednjih mjesec dana upućuju na to da je okrupnjavanje vlasništva u tijeku.

Najprije je svoj udjel od 3,49 posto prodao bivši menadžer Vlaho Lonza, a nakon toga je iz vlasništva izišao treći dioničar u top 10, poznati varaždinski odvjetnik i financijski investitor Oleg Uskoković, koji je vlasnički udjel od 4,15 posto naslijedio od oca Želimira Uskokovića, dugogodišnjeg člana Uprave.

Nakon navedenih transakcija na listi 10 najvećih dioničara pojavio se novi vlasnik s dioničkim udjelom od 7,40 posto, a koji se zasad krije iza skrbničkog računa. No uskoro bi trebao obznaniti svoj identitet s obzirom na to da je prešao prag od pet posto vlasništva.

Zanimljivo je to da upis novih dionica i spekulacije o preuzimanju nisu doveli do značajnijeg rasta cijene dionice Atlantske plovidbe. Ulagače je nesumnjivo obeshrabrila burzovna cijena od 50 eura, po kojoj je dionice prodao Oleg Uskoković, što sugerira da potencijalni preuzimatelj nije spreman platiti premiju za stjecanje vlasničke kontrole. Posljednjih nekoliko dana cijena na burzi kreće se u rasponu od 50 do 52 eura, što je ispod minimalne cijene istaknute u javnoj ponudi.

Izostanku euforije kumuju i slabi poslovni rezultati kompanije. Poslovanje Atlantske plovidbe, koja raspolaže flotom od 12 relativno starih brodova za prijevoz rasutog tereta, opterećeno je visokim dugom, a stanje na tržištu ne ide joj u prilog. Vozarine za rasute terete osjetno su pale u odnosu na prošlu godinu, stoga je dubrovački brodar u prvoj polovici godine pretrpio gubitak od milijun eura.

Zadarska Tankerska plovidba, koja figurira kao potencijalni preuzimatelj, dominantno posluje u segmentu tankerskog prijevoza, a on je već dulje vrijeme izuzetno profitabilan zahvaljujući visokim vozarinama za prijevoz nafte. Najveći hrvatski brodar lani je s povezanom kompanijom Tankerska NG ostvario 148,3 milijuna eura dobiti prije oporezivanja i nesumnjivo ima potencijal za preuzimanje financijski znatno slabijeg konkurenta.

Tankerska je u posljednje vrijeme realizirala nekoliko velikih akvizicija. Lani je otkupila dionice od manjinskih dioničara Tankerske Next Generation, tvrtke koju je sama osnovala 2014. godine, a lani je preuzela Turisthotel, najveću zadarsku turističku tvrtku.

Iako Tankerska iskazuje načelni interes za preuzimanje hrvatskih brodara, čelni čovjek zadarske tvrtke Mario Pavić zasad odbacuje spekulacije o operaciji preuzimanja Atlantske plovidbe.

'Prema našim spoznajama, osim relativno malih količina kojima se trguje na burzi, ne prodaje se nikakav kontrolni paket dionica Atlantske plovidbe. Atlantska plovidba je prije nekoliko dana objavila prospekt za izdanje novih dionica, no njega tek trebamo detaljnije proučiti. Koliko na prvu shvaćamo, svi postojeći dioničari imat će ravnopravnu mogućnost upisati nove dionice, a s obzirom na to da se novih dionica planira izdati maksimalno do 50 posto od broja postojećih dionica, izvjesno je da sama dokapitalizacija niti teoretski ne može dati većinskog vlasnika', izjavio je Pavić na upit portala 057info.

S druge strane, znakovit signal u prilog mogućeg preuzimanja dao je izvršni direktor Atlantske plovidbe Marko Domijan jer je u emisiji 'Pomorska večer' Hrvatskog radija na izravno pitanje hoće li Tankerska plovidba preuzeti Atlantsku plovidbu kazao: 'Sad izdajemo 33,3 posto budućeg temeljnog kapitala, a hoće li oni preuzimati dalje, to je ipak pitanje za njih.'