Autoceste u nadležnosti Hrvatskih autocesta (HAC) spremne su za povećani promet od lipnja uslijed turističke sezone u kojoj će putnicima biti dostupne neke nove usluge, a na temelju povećanog prometa HAC očekuje bolje prihode od lanjskih
"U održavanje autocestovne mreže ove godine planiramo uložiti 404,9 milijuna kuna, od čega u investicijsko (izvanredno) održavanje 276,1 milijuna kuna, a u redovno održavanje 128,8 milijuna kuna. U uređenje mreže odmorišta planirano je ulaganje od oko 25 milijuna kuna, a u sigurnost na autocestama oko 75 milijuna kuna", iznose na upit Hine iz HAC-a podatke o investicijama ove godine i očekivanjima od turističke sezone i prometa.
Bolja odmorišta i učestalije ophodnje autocesta
Među odmorištima na autocestama u koja ulažu u modernizaciju ugostiteljskih, benzinskih i drugih objekata te usluge u suradnji s ugovornim korisnicima cestovnog zemljišta za turističku sezonu 2021., iz HAC-a ističu odmorišta Vukova Gorica na autocesti Zagreb-Split-Dubrovnik te Križ sjever i Križ jug, Rastovica sjever i Spačva sjever na autocesti Bregana-Zagreb-Lipovac, zatim Lepenica na autocesti Bosiljevo-Rijeka te Rupa istok i Rupa zapada na autocesti Rupa-Rijeka-Žuta Lokva.
"I većina pratećih uslužnih objekata na autocestama investirala je u uređenje interijera te u nove sanitarne čvorove opremljene najsuvremenijom opremom, kako bi poboljšali/povećali razinu kvalitete i uslužnosti na odmorištima", dodaju iz HAC-a.
Kao i svake godine, tako se i prije ove ljetne sezone u HAC-u obavljaju i pripreme radnika i vozila za redovnu ophodnju i nadziranje autocesta, koje će ove sezone u dane vršnog prometnog opterećenja odnosno u dane vikenda i praznika biti učestalije.
"Iako je ophodna služba prisutna na autocestama 0-24 h, tijekom turističke sezone planira se uvesti pripravnost za ostale operativne izvršitelje koji su ključni za žurno otklanjanje kvarova i nedostataka na opremi i sustavima (npr. električari). Imamo i ugovor sa vanjskim izvođačem usluga izvlačenja, uklanjanja i odvoza teretnih vozila i autobusa te osobnih vozila sa dionica autocesta, no s obzirom na duljinu od više od 1.000 km autocesta, uvodimo i uslugu prijevoza, kojom će HAC vikendima i praznicima u vršnim opterećenjima dodatno rasporediti i vlastita vozila za izvlačenje osobnih vozila na kritičnim lokacijama i koja će se koristiti samo u slučajevima incidentnih situacija i krajnje nužde", poručuju iz HAC-a.
Također će biti spremna i ophodna vozila opremljena s 32 automatska defibrilatora za slučajeve potrebe, a koji su redovno servisirani i raspoređeni na svim dionicama autocesta, dok će u tehničkim jedinicama Brinje i Dugopolje na autocesti A1 biti i timovi hitne medicinske pomoći.
"Vezano na zapošljavanje u HAC-u, možemo reći kako je na dan 1. siječnja 2020. u HAC-u bilo zaposleno 2610 radnika na neodređeno vrijeme, a danas nas je 2507. U novom Sektoru za promet zaposlit ćemo dva pripravnika, a što se tiče sezonskog zapošljavanja ove godine zaposlit ćemo 80 blagajnika naplate cestarine", odgovaraju iz HAC-a na pitanje o zaposlenima.
Turisti većinom autocestom, rast prometa i prihoda
Ocjenjujući prometnu infrastrukturu jednom od bitnijih u razvoju turizma u kontekstu dostupnosti destinacije, iz HAC-a ističu važnost ulaganja u investicijsko održavanje što povećava sigurnost i udobnost putovanja, kao i projekte koje provode na sanaciji kolničke konstrukcije i objekata, modernizaciji i nadogradnji postojećih sustava (videonadzor, vođenje prometa), poboljšanju pasivnih mjera zaštite (odbojne ograde, prometna oprema i signalizacija), usklađenju tunela s direktivama i drugih.
Sve to, a i s obzirom da se i ove godine očekuje da će većina turista na ljetne odmore u Hrvatsku dolaziti cestovnim putem, što je i prije pandemije, a i u pandemiji, činilo iznad 80 posto svih dolazaka turista među svim vrstama prijevoza, autoceste i njihova spremnost za povećani promet imaju važnu ulogu i za turističke rezultate.
Kako su u 2020. zbog pandemije i mjera ograničenja putovanja i promet, kao i ostali sektori, ostvarili znatno manje promete nego u 2019., tako je i promet vozila na HAC-ovim autocestama bio za oko 31 posto manji.
Za razliku od toga, 2021. se od početka pokazuje bolja, jer podaci HAC-a pokazuju da je od početka siječnja do 23. svibnja na autocestama HAC-a prometovalo gotovo 15 milijuna vozila, što je povećanje od 15,6 posto u odnosu na isto razdoblje 2020.
U isto vrijeme, od cestarine je naplaćeno 723,8 milijuna kuna (bez PDV-a) ili gotovo 23 posto više nego u isto vrijeme 2020., pri čemu iznose i podatak da je u prva četiri mjeseca ove godine udio ENC korisnika u ukupno realiziranom prihodu na dionicama HAC-a bio 61,85 posto te da je to na razini prošlogodišnjeg udjela.
Nastavku pozitivnih trendova u HAC-u se nadaju i u ostalim mjesecima ove godine, posebice tijekom ljetne turističke sezone.
"Što se tiče planova za 2021., prihod od cestarine planiran je u iznosu od oko 2,18 milijardi kuna, od čega se na razdoblje siječanj-travanj odnosi 541,69 milijuna kuna. Iz toga se vidi da je već za razdoblje siječanj-travanj prihod od cestarine veći od planiranog za 10,79 posto", navode iz HAC-a.
Na pitanje hoće li ove godine biti sezonskog (ljetnog) poskupljenja cestarine, kojeg u 2020. nije bilo zbog pandemije, iz HAC-a kažu da "odluka o sezonskim cijenama još nije donesena" te da će pravovremeno obavijestiti korisnike o tome hoće li odluka biti kao i prošle godine, kada su cijene ostale nepromijenjene, ili će se kao prethodnih godina uvesti sezonska cestarina.
S druge strane, oko cestarina iz HAC-a podsjećaju da od kolovoza 2020. suradnjom HAC-a i koncesionara BINA-Istra postoji funkcionalnost "ENC IN" za postpaid korisnike, kojom se HAC ENC uređaji mogu koristiti i na dionicama BINA-Istre bez zaustavljanja i bez dodatne registracije u prodajnim uredima BINA-Istre.
Vozačima i korisnicima autocesta skreću pažnju na odgovornu vožnju, da prije puta provjere novosti na njihovim i web stranicama HAK-a s ažuriranim podacima o stanju na cestama, ali i na važnost uključenja radioprijamnika u vozilu u sustav informiranja o stanju u prometu RDS, jer jedino slušanjem radio postaje korisnik autoceste u vožnji može u realnom vremenu biti informiran o svemu, pa i eventualnoj izvanrednoj situaciji na cesti s obzirom da je radio jedini medij koji vozač smije koristiti tijekom vožnje.