Unatoč činjenici da su cijene motornih goriva na razini iz prve polovice 2021., dakle prije europske energetske krize uzrokovane ratom u Ukrajini, Vlada je na sjednici 05.06.2023. donijela novu Uredbu o utvrđivanju maksimalnih cijena goriva, prema kojoj je maksimalna marža distributera povećana minimalno - za 2,5 centi po litri goriva.
Na taj način Vlada i dalje teret regulacije cijena goriva prebacuje na poduzetnike i time znatno oteža njihov rad i poslovanje, priopćila je Udruga malih distributera goriva.
Nakon što su cijene goriva stabilizirane i pale na razinu od prije 2 godine, mali distributeri traže hitnu redistribuciju cijena goriva ili subvencije vlade.
'Od sadašnjeg modela formiranja cijena goriva najviše koristi ima Vlada putem prikupljanja poreza, ali i vozači bogatih članica Europske unije poput Njemačke, Italije, Austrije, ali i skandinavskih zemalja koji u sezoni posjećuju Hrvatsku. Sve to dugoročno na štetu poduzetnika - distributera koji su dovedeni na rub propasti, ali i hrvatskih građana i poljoprivrednika kojima bi zbog time uzrokovanih problema u poslovanju mogla biti upitna kontinuirana opskrba motornim gorivima', priopćeno je.
Zbog svih tih činjenica, te nakon što je cijena goriva stabilizirana i za hrvatske građane došla u prihvatljive okvire, više puta je upućena molba Vladi za vraćanjem na stanje prije krize. Mali poduzetnici u ovom još uvijek aktualnom razdoblju reguliranih cijena goriva posluju s ekstremnim gubitcima koji rezultiraju i problemima u opskrbi. Naročito su izraženi problemi u poslovanju s osnovnim dizelom i plavim dizelom.
U prva tri mjeseca 2023. mali distributeri imali su gubitak od trgovine gorivom veći od 2,5 milijuna eura, priopćeno je. Povećanje je nažalost došlo prekasno za neke jer je dio malih distributera bio prisiljen odustati od djelatnosti i otpustiti zaposlenike, a velik dio distributera potpuno je zaustavio ili znatno smanjio investicije u opskrbnu mrežu. Istodobno, prihodi od poreza koji se prikupljaju od prodaje naftnih derivata su na rekordnim razinama.
'Mali distributeri pozdravljaju odluku Vlade o djelomičnom vraćanju marži, ali povećanje nije ni približno dovoljno da bi se pokrili gubitci. Ukoliko Vlada nastavlja inzistirati na ograničenju marži i direktno regulirati cijene na tržištu na način da mali distributeri i dalje rade s gubitcima dužna je i pobrinuti za one koji opskrbljuju građane gorivom, a nemaju dovoljnu razliku u cijeni ni za pokrivanje plaća zaposlenika.
Inzistiranje na intervenciji u cijene goriva sada kada su one na razini iz prve polovice 2021. kada nije bilo govora o nikakvoj energetskoj krizi suprotno je svim načelima slobodnog tržišta i europskom pravu. Istodobno, dok mali poduzetnici posluju s gubitcima - država na trošarinama i porezu na goriva zarađuje više od proizvođača i prerađivača nafte te trgovaca naftnih derivata zajedno', zaključuje se.