Još nema ni godinu dana otkada je Andrej Dean iz Meksika stigao u Fortenova grupu i preuzeo odgovornost za sektor poljoprivrede, a time i poslovanje Vupika plus, PIK-a Vinkovci plus, Agrolagune i Belja plus. Kompleksan strateški posao na razini Fortenova grupe Dean usklađuje s onim operativnim, na terenu, u Belju plus, tvrtki koja se od početka ove godine proširila za novu članicu, preuzetu mljekaru u Osijeku
U Upravi Osječke mljekare susreli smo se s Andrejom Deanom, a koji se nakon dva desetljeća karijere u multinacionalnoj kompaniji Bayer vratio u Hrvatsku. Prošlog srpnja imenovan je izvršnim direktorom za sektor poljoprivrede u Fortenova grupi, a tri mjeseca poslije i predsjednikom Uprave Belja.
Belje, koje je početkom godine preuzelo Osječku mljekaru u vlasništvu Megglea, bilo je u fokusu našeg razgovora s Deanom.
Ovaj veterinar po struci posljednjih pet godina proveo je u Meksiku, u koji se, kaže nam, planira vratiti.
Stigli ste iz Meksika. Što ste radili ondje?
Karijeru sam započeo u Bayeru 1999. godine, a u Meksiko sam otišao 2015. na mjesto direktora divizije veterinarskih lijekova Bayera Meksiko. Od 2018. moja su se zaduženja proširila na cijelu Centralnu Ameriku i sjeverni dio Latinske Amerike, a obuhvatila su Venezuelu, Kolumbiju, Ekvador i Peru. Bilo je to odlično poslovno iskustvo koje mi je omogućilo da upoznam i kulturu i običaje tih prekrasnih zemalja te steknem divne prijatelje.
Hoćete li im pokazati Hrvatsku?
Plan je da cjelokupnu ekipu od Brazila, preko Novog Zelanda, Australije, do Indije okupim u Istri. Da ih provedem kroz Agrolagunu, pa da vide naše vinograde i proizvodnju sira, a onda ćemo se spustiti prema Zlarinu, odakle mi je otac. Za mene je to najljepši dio Hrvatske, koji obožavam. A onda ćemo krenuti prema Slavoniji i Baranji. Želim da prvo vide naše poznate vizure, a onda ću ih odvesti da probaju grah iz ćupa, šarana na rašljama, fiš, iš fiš.... Bit će to lijepa avantura.
Želim im pokazati što se sve u ovom kraju može doživjeti, od krajolika, preko gastronomije, do mirnoće ljudi te što sve propuštaju oni koji na godišnji odmor hrle samo na našu obalu. Mene osobno jako smiruje boravak ovdje.
Radili ste i u Poljskoj.
Da, u Poljskoj sam, kao i u Meksiku, bio zadužen za unapređenje poslovnih rezultata, razvoj ljudskih potencijala i vrijednosti kompanije.
Što je bilo okidač za povratak?
Bayer se odlučio za prodaju tog segmenta. Ponuđene su mi opcije, ali sam smatrao da je ponuda Fortenova grupe nešto novo, izazovno, a mene je izazov u poslu uvijek privlačio. Htio sam dokazati da ovakav sustav može biti uspješan, jako dobar, na razini koja se očekuje te da budemo u rangu s najboljim svjetskim i europskim kompanijama.
Trenutno živite na relaciji Zagreb - Osijek. Gdje provodite više vremena?
Najviše vremena provodim u Baranji, Vukovaru i Vinkovcima jer sam kao izvršni direktor Fortenova grupe za poljoprivredu odgovoran i za poslovanje Vupika plus, PIK-a Vinkovci plus i Agrolagune, naših kompanija koje se primarno bave ratarstvom, stočarstvom, proizvodnjom domaće hrane i vina od vlastitih sirovina.
Kako usklađujete sve to?
Belje je firma koja ima jako dobre ljude i dobru organizaciju. Naravno da se uvijek neke stvari mogu poboljšati. Moje dosadašnje upravljačko iskustvo i kultura iz koje dolazim pokazali su da je kod ljudi u timovima najvažnije razbiti osjećaj straha prema autoritetu šefa, stvoriti osjećaj povjerenja, dati im podršku u razvoju i usmjeravati ih.
Želja mi je da ljudi stvarno slobodno rade svoj posao i budu najbolji u onome što znaju. U takvim uvjetima dobijete najbolje rezultate.
Kada ste stigli na čelo Belja plus, rekli ste da vam je glavni cilj unapređivanje i razvoj domaće proizvodnje hrane s poznatim podrijetlom. Prije ste radili za njemački koncern Bayer, koji je preuzeo američki Monsanto, prepoznatljiv kao pionir u proizvodnji GMO sjemena. Kako sada gledate na to?
Poslovne odluke mojeg bivšeg poslodavca ne bih komentirao.
Od mog dolaska u Fortenova grupu i Belje jedini fokus je taj da sa suradnicima stvorimo preduvjete za daljnji razvoj i unapređenje svih segmenata poslovanja. Nije to baš lak i jednostavan put jer poljoprivreda ima svoje zakonitosti i ovisi o mnogim faktorima na koje ne možete utjecati.
Uz podršku Fortenova grupe i ogromne napore koje ulažu u stabilizaciju poslovanja cjelokupne grupe, Belju je omogućeno da se fokusira na primarni biznis, a to su poljoprivreda i proizvodnja hrane.
Fortenova grupa i najviši menadžment grupe uložili su znatne napore u stabilizaciju cjelokupnog poslovanja u protekle dvije godine i rezultati, od kojih izravnu korist imaju operativne kompanije Fortenova grupe, itekako su vidljivi. Promjena kapitalne strukture i dobri rezultati iz operativnog poslovanja, usprkos pandemijskim uvjetima u kojima radimo, oslobodili su investicijski potencijal i mi smo ga iskoristili na najbolji mogući način.
Krenuli ste od mliječne industrije?
Napori top menadžmenta Fortenova grupe i stabilizacija poslovanja cijele grupe omogućili su nam širenje preuzimanjem pogona, zaposlenika i kooperanata Osječke mljekare. Grupa se konsolidirala i dobili smo vjetar u leđa da možemo krenuti u nove investicije, a ovo je bila izvanredna prilika jer smo iskoristili tu akviziciju za ulazak u novi segment proizvodnje mliječnih proizvoda, koje do sada nismo imali u našem asortimanu.
Najveći i najprirodniji rast možemo postići u segmentu u kojem imamo know how, a to je naša mljekara u Belom Manastiru. Ta je tvornica već godinama u Baranji. Pokazali smo da znamo kako je treba voditi jer iz nje izlazi vodeći brend na hrvatskom tržištu, kao i u cijeloj regiji.
Belje je prvi put prešlo administrativnu granicu Baranje i proširilo se u Slavoniju kupnjom nekadašnje Meggleove mljekare u Osijeku.
Iako se Belje prvenstveno povezuje s Baranjom, već dug niz godina imamo proizvodne objekte u središnjoj Hrvatskoj, i to na širem području Vrbovca, Popovače, Ivanić-Grada i Križevaca. Riječ je o farmama za tov junadi i svinja, tvornici stočne hrane i silosima. Preuzimanjem Osječke mljekare i nastavkom suradnje s kooperantima u proizvodnji mlijeka, proširili smo poslovanje i na Slavoniju.
Naše dvije tvornice u Osijeku i Belom Manastiru proizvodno su kompatibilne i odlično se nadopunjuju. U Belom Manastiru proizvodimo svježi sir, polutvrde sireve te sirne i mliječne namaze dok u Osijeku imamo linije za proizvodnju svježeg i trajnog mlijeka, jogurta i ostalih fermentiranih mliječnih napitaka, kiselog i vrhnja za kuhanje.
Već ste na tržište izbacili i nove proizvode.
U travnju smo na tržište plasirali cijelu liniju mliječnih proizvoda pod brendom Kravica kraljica, a koji nastaju od 100 posto domaćeg mlijeka s farmi Belja i kooperanata. S obzirom na to da u našim stajama kravice tretiramo kao kraljice, brend je po tome nazvan Kravica kraljica. Kontinuirano radimo na razvoju proizvoda kako bismo do kraja godine plasirali na tržište nove proizvode pod brendovima ABC i Kravica kraljica.
Kravica kraljica zasad se može pronaći unutar naše kuće, u Konzumu, koji nam, kao i cijela Fortenova grupa, u ovom projektu daje veliku podršku. Zvijezda je, primjerice, uključena kao distributer, a cijeli je lanac složen tako da u njemu svaka kompanija iz grupe daje najbolje iz svog segmenta.
U pregovorima smo i s drugim trgovačkim lancima za plasiranje Kravice kraljice.
Kakvo ste stanje zatekli u Osječkoj mljekari?
Nisam čovjek koji će reći da je prije mene bio potop te da sam došao spašavati neke stvari. Meggle je ozbiljna kompanija koja je kvalitetno radila s ljudima i pridržavala se najviših standarda u mliječnoj industriji, a s obzirom na to da smo tijekom pregovora o preuzimanju napravili dubinsku analizu poslovanja, znali smo što nas čeka.
U Osječkoj mljekari poslujemo četiri mjeseca. Belje je dugo godina najveći proizvođač mlijeka u Hrvatskoj i ulazak u Osječku mljekaru bio je logičan slijed razvoja poslovanja u mljekarskom segmentu.
U svom sastavu imamo sedam farmi mliječnog govedarstva, proizvodnja nam je povezana od farme do finalnog proizvoda. Ako u izračun godišnje proizvodnje mlijeka uključimo našu partnersku tvrtku Vupik te kooperante, proizvodnja nam doseže 58 milijuna litara domaćeg mlijeka. Jedini smo proizvođač mlijeka u Hrvatskoj koji ima cjelovitu priču iza sebe. Isto je što se tiče svinjogojstva, ratarstva i tvornice stočne hrane do proizvoda živih svinja, koje idu prema PIK-u Vrbovec, a potom u Konzum. Želimo na najbolji način iskoristiti sve da bi to prepoznali i potrošači. Puno radimo i mislim da su jako lijepa vremena pred nama.
Najavljeno je da iz fondova EU-a planirate investirati 10 milijuna eura u mljekaru u Osijeku. Kolika je ukupna vrijednost projekata i s koliko Belje plus planira sudjelovati u tome?
Pripremamo projekte koje planiramo prijaviti za sufinanciranje iz fondova EU-a. Riječ je o investicijama u opremu u osječku i mljekaru u Belom Manastiru. Prema prvim kalkulacijama, radi se o investicijama u vrijednosti od 10 milijuna eura. Naš udio ovisit će o pravilima raspisanih natječaja i ispunjavanju propisanih uvjeta.
Koliko ste radnika zadržali u Osijeku?
U Tvornici mliječnih proizvoda Osijek zadržali smo 88 osoba, od toga najviše u proizvodnji, i to voditelja proizvodnje, tehnologe, radnike na svim proizvodnim linijama, kao i one u održavanju i skladištu. Za njih nije bilo velikih promjena.
Koliko je ukupno zaposlenih u mliječnoj industriji Belja?
U obje naše mljekare ukupno je 200 radnika, a na sedam farmi mliječnog govedarstva njih 221. Kada sve to povežemo, proizvodnjom i preradom mlijeka u Belju bavi se više od 400 radnika, što je četvrtina svih zaposlenih.
Koliko imate kooperanata i koliko mlijeka dnevno proizvode?
Trenutno imamo 300 kooperanata. Oni dnevno isporuče oko 40.000 litara mlijeka.
Dio kooperanata nekadašnjeg Megglea prešao je Dukatu i Vindiji zbog nezadovoljstva odnosom prema njima i otkupnom cijenom. Planirate li ih vratiti? Kako?
Razumijemo da su ljudi bili zatečeni objavom o zatvaranju tvornice i prestanku otkupa. Tražili su opcije koje im osiguravaju opstanak. Proizvodnja mlijeka posao je koji se razvija nekoliko godina, a u njemu uglavnom sudjeluju cijele obitelji. O tome koliko vremena i truda treba uložiti u farmu, najbolje govori podatak da trebaju barem dvije godine da bi se uzgojilo junicu za pomladak.
Svim kooperantima koji su nastavili proizvoditi mlijeko za Osječku mljekaru ponudili smo adekvatne tržišne uvjete koji se nisu razlikovali u odnosu na ugovor koji su ranije imali. Cijena mlijeka ovisi o kvaliteti, a premiju dobivate kada proizvodite što bolje i kvalitetnije mlijeko, ono koje sadrži veću količinu mliječne masti i proteina. Da biste to postigli, morate imati vrhunsku ishranu. Radimo na tome da našu kooperantsku službu pojačamo veterinarima i nutricionistima, iziđemo na teren i pomognemo svim našim kooperantima da bismo podigli kvalitetu proizvodnje.
Fortenova grupa uvrstila je mliječnu industriju u jednu od glavnih strategija u razdoblju 2020.-2025. u Poslovnom području poljoprivrede, a Belje je određeno kao nositelj toga zamaha. Što to znači?
Belje je najveća poljoprivredna kompanija u Fortenova grupi i dug niz godina najveći domaći proizvođač mlijeka. U sinergiji s Vupikom i kooperantima govorimo o godišnjoj proizvodnji od 14 posto ukupne proizvodnje mlijeka u Hrvatskoj.
Iza nas je stala Fortenova grupa i cijeli sustav, što nam je omogućilo da ovaj projekt dobije prioritet i da u gotovo rekordnom vremenu imamo gotove proizvode na policama Konzuma. U međuvremenu je i Mercator napokon postao integralni dio Fortenova grupe, a to je za nas u poljoprivredi jako važno jer nam otvara nove mogućnosti na tržištima u regiji, u kojoj kupci itekako prepoznaju našu kvalitetu.
Kako se koronakriza odrazila na prodaju mlijeka i mliječnih proizvoda u Hrvatskoj?
Iskustva iz 2020. godine dobar su nam pokazatelj toga koliko je značenje domaće proizvodnje u svim segmentima. Što se tiče mlijeka, prema podacima kojima raspolažemo, tržište je raslo pet posto, a više od 80 posto potrošača radije kupuje trajno mlijeko i preferiraju ga prvenstveno zbog roka trajanja i načina skladištenja.
Što se najbolje prodaje, mlijeko, sir ili jogurt?
Potrošači u Hrvatskoj najviše kupuju mlijeko, koje drži oko 60 posto prodaje mliječnih proizvoda, a slijede jogurti i sirevi. Takva je situacija i s prodajom proizvoda Kravice kraljice. Najviše se prodaje trajno mlijeko, jedino mlijeko u Hrvatskoj pakirano u ambalaži koja nastaje od 82 posto materijala na biljnoj bazi, a karton i plastika su na bazi šećerne trske, čime je ugljični otisak pakiranja smanjen za 18 posto.
Izvozite li?
Najviše izvozimo u zemlje regije, i to u Srbiju, BiH, Sloveniju, Makedoniju. Ukupno 50 posto proizvodnje ABC sira završi u izvozu dok proizvodi od crne slavonske svinje 90 posto završavaju na inozemnom tržištu.
S mliječnim proizvodima prisutni smo i na Bliskom istoku, na kojem su oduševljeni ABC sirom, koji izvozimo na ukupno četiri kontinenta. Što se tiče kulena i crne slavonske svinje, izvozimo ih na tržišta na kojima ima naših iseljenika, od Njemačke, preko Irske, do Švedske.
Koji je vaš omiljeni proizvod?
Jogurt od litre koji odlično ide uz burek s mesom. Jako sam velik ljubitelj i beljskog kulena, i to onog od crne slavonske svinje. To su proizvodi izvan svih kategorija, nešto što čovjek rijetko ima priliku probati.
U Belju ste krenuli od mljekarstva. Što je iduće na redu?
Krenuli smo u projekt povećanja kapaciteta svinjogojske proizvodnje, za koji radimo pripremnu dokumentaciju. Planiramo i unapređenje proizvodnje tovne junadi. No o tim projektima više ćemo govoriti krajem godine.
Koliko europskog novca planirate uložiti u Belje plus u narednom razdoblju, s koliko novca planirate sudjelovati u tim projektima?
Jako nam je važno svinjogojstvo i želimo ga širiti. Lideri smo s proizvodnjom 50 posto ukupne proizvodnje svinjskog mesa u Hrvatskoj. Standard i genetika koju imamo su na vrhunskom nivou po svim europskim i svjetskim standardima.
Moramo se fokusirati i na sustav navodnjavanja i pokušati podići rezultate na našim poljima. To su neka dva udarna segmenta u kojima bismo napravili iskorak u ovom trenutku.
Koji će biti najveći projekt? U kojem sektoru?
Za sada ne bih o detaljima. Bilo bi neozbiljno od mene davati obećanja dok projekti ne krenu u realizaciju.
Nakon Osječke mljekare, planira li se Belje i nadalje širiti?
Fortenova grupa je ozbiljna kompanija. Naravno da imamo plan, razvili smo strategiju koju ćemo usklađivati sa zajedničkom poljoprivrednom politikom EU-a za nadolazeće razdoblje i dobro proučiti u kojem smjeru idu potpore da bismo se prilagodili novim uvjetima koji će vrijediti za nas, velike proizvođače hrane. Imamo veliku odgovornost i prema našim zaposlenicima i vlasnicima da nastavimo ostvarivati pozitivne rezultate, proaktivno tražimo nove prilike za rast da bismo ujedno bili nositelji daljnjeg razvoja poljoprivrede u RH.
Ključ uspjeha su ljudi, timski rad, osjećaj odgovornosti, želja za uspjehom i izostanak straha u slučaju ako pogriješe. Kada uspostavite takav sustav vrijednosti, onda je samo nebo granica.
Koji je sektor najizazovniji, a koji najkompleksniji?
Belje je kompleksan sustav jer se naše proizvodne aktivnosti odvijaju na 70 lokacija diljem Hrvatske, a obuhvaćaju 15 biznisa.
Poljoprivreda je tvornica pod otvorenim nebom i ovisimo o vremenskim (ne)prilikama, suši, tuči, obilnim kišama, poplavama, tako da su ratarstvo, vinogradarstvo i proizvodnja povrća izvan staklenika najizloženiji. Nažalost, ako dođe do šteta u ratarstvu, to se reflektira i na sve ostale segmente.
Prošle godine je Baranju, primjerice, pogodilo strašno nevrijeme u kojem smo izgubili velik dio roda kukuruza. To nas je stavilo u tešku situaciju jer smo morali eksterno nabavljati sirovinu.