U jeku rastu inflacije društvene mreže su u posljednjih godinu dana preplavili tzv. fininfluenceri (financijski influenceri), a pojedini kanali na YouTubeu imaju i stotine tisuća pregleda. U moru savjeta teško je odvojiti žito od kukolja. Evo nekoliko savjeta i znakova za uzbunu koji bi vam mogli pomoći pri odabiru vaših online 'financijskih savjetnika'
Zarađujte dok spavate, živite od vlastite imovine, neka vaš novac radi za vas – samo su neka maksima s kojima vas žele privući financijski influenceri na društvenim mrežama. Sve što morate učiniti je slušati njihove savjete. Neki drugi pak ne daju obećanja, nego se trude povećati financijsku pismenost objašnjavajući različite apstraktne pojmove iz svijeta financija.
Kako piše BR24, finininfluenceri bilježe velik porast pratitelja, posebice u posljednjih godinu dana, otkako je inflacija uzela maha. Ljudi sa sve manjom kupovnom moći žele pronaći alternativu za dodatnu zaradu, pa nerijetko u neznanju nabasaju na 'online stručnjaka' koji im ukrade ili novce ili u najboljoj opciji samo vrijeme. No naravno da nije sve tako crno i da postoje ljudi čiji su savjeti zlata vrijedni.
Prije svega, važno je osvijestiti da influenceri uvijek imaju svoje financijske interese i da ništa na ovom svijetu nije besplatno. Što više lajkova i pratitelja generiraju, to više novca dobivaju od oglašivača. Iz ogranka za zaštitu potrošača njemačkog Saveznog tijela za financijski nadzor (BaFin) donose nekoliko stvari na koje vrijedi pripaziti tražite li financijske savjete na društvenim mrežama.
Najvažniji kriterij je transparentnost. Ugledni fininfluenceri nikada ne daju konkretne savjete za ulaganje, odnosno neće vam precizirati u koje točno dionice treba ulagati. Pored toga treba biti i oprezan ako se influencer želi prebaciti na privatne poruke preko WhatsAppa ili Signala. To je obično znak za uzbunu.
Ozbiljni financijski influenceri transparentni su kad primjerice govore o svojim ulaganjima, dajući uvid u poslovanje tvrtke, njezinu bilancu i slično. Obratite pozornost i na sjedište tvrtke koja stoji iza određene ponude koju vam influencer nudi. Ako se nalazi u Dubaiju, na Karibima i slično, trebate biti oprezni. To se često ne može doznati na društvenim mrežama, no ako influencer ima svoju web-stranicu, vrijedi malo guglati i pogledati što piše u impresumu.
Ono što bi se svi trebali zapitati je što je svrha kanala, je li možda riječ o prodaji nekih proizvoda. Ni pod kojim uvjetima nemojte bez provjere kliknuti na ikakve poveznice influencera. S druge strane i velik broj pratitelja i pregleda nije garancija da je riječ o kvalitetnom sadržaju.
A tu je i zloglasni FOMO efekt (Fear of Missing Out), kojim vas mame kako biste što prije zgrabili određenu ponudu koja traje vrlo kratko. Ozbiljni influenceri se ne koriste takvim tehnikama. I naposljetku, vrlo je važno da ne trošite novac ni na što što ne razumijete.