Prije dva dana pomalo je ispod radara prošla vijest o tome da je Europska komisija odobrila Hrvatskoj da strojarskoj grupaciji Đuro Đaković d.d. dodijeli potporu za restrukturiranje u ukupnom iznosu od 57,4 milijuna eura (430,6 milijuna kuna)
Tom mjerom grupaciji će se omogućiti da financira plan restrukturiranja i da uz potporu privatnog ulagača, konzorcija čeških društava DD Acquisition, ponovno uspostavi dugoročnu održivost, navodi Komisija. Prvi korak ka daljnjoj provedbi programa biti će formalno odobrenje Vlade i zaključenje ugovora o ulaganju s DD Acquisitionom.
Uslijedit će sazivanje skupštine kako bi se išlo u pojednostavljeno smanjenje temeljnog kapitala radi pokrića gubitaka. Ono predviđa najprije smanjenje nominalne vrijednosti dionica sa sadašnjih 20 kuna na 10 kuna, te potom slijedi spajanje 50 dionica u jednu. Potom će se temeljni kapital povećati realizacijom doprinosa Vlade, odnosno izdavanjem novih dionica ulaganjem prava u iznosu od 101 milijun kuna, nakon čega će uslijediti pojednostavljeno smanjenje temeljnog kapitala radi pokrića gubitaka spajanjem dvije dionice u jednu.
Nastupa nakon toga doprinos strateškog partnera, odnosno povećanje temeljnog kapitala izdavanjem novih dionica ulaganjem novca i prava u iznosu od 227 milijuna kuna. Slijedi sazivanje skupštine dioničara, na kojoj će se potvrditi potrebne odluke kako bi se proces restrukturiranja konačno pokrenuo.
Brodski holding sada ima povijesnu priliku, slažu se analitičari. U prvom redu, da postane istinska globalna kompanija koja više nikad neće ovisiti o državnim potporima. Iako, nema sumnje, s obzirom na prirodu sektora u kojima posluje, Đuro Đaković itekako će morati biti naslonjen na državu, pogotovo u obrambenom segmentu. Prije svega, radi se o potencijalu tekućih poslova na održavanju i modernizaciji pojedinih tipova oklopnih vozila.
Brodski holding već godinama traži strateškog partnera koji bi modernizirao kompaniju. Sada će ipak dobiti opipljivije poslove u vojnom segmentu. Povučemo li paralelu s brodogradilištem Viktor Lenac koje posluje odlično, ponajprije na krilima poslova za Šestu flotu, dolazimo do zaključka da je to itekako važno. Prije dvije godine spominjalo se kako je američki BAE Systems zainteresiran za suradnju s brodskim holdingom. Tada se govorilo da je preduvjet da BAE Systems krene s proizvodnjom u Slavonskom Brodu taj da Hrvatska donese odluku o nabavi oklopnih vozila Bradley.
SAD su početkom 2018. ponudile Hrvatskoj donaciju u obliku vozila Bradley M2A2 ODS s topom 25 mm. Tada je i otvorena tema o modernizaciji vozila u Đuri Đakoviću. No, modernizacija "hrvatskih" Bradleyja samo je dio planova Amerikanaca u Slavonskom Brodu. Oni žele u "Đakoviću" u budućnosti otvoriti logističko središta za održavanje Bradleyja za ovaj dio Europe.
Naime, prema dostupnim planovima, u sljedećim bi godinama ta vozila nabavljale Grčka, Bugarska, Rumunjska i Sjeverna Makedonija, što bi onda osiguralo poslove za tvrtku u Slavonskom Brodu. No, sudbina Bradleya još je uvijek neizvjesna.
Podsjetimo, nedavno su Amerikanci upozorili hrvatsku vladu da njihova ponuda vrijedi još samo do siječnja. Holding Đuro Đaković obuhvaća četiri tvrtke među kojima veličinom prihoda i ugovorenim poslovima odskaču Specijalna vozila, poznata po proizvodnji tenka M-84 i željezničkih vagona. No, i u lanjskom gubitku Holdinga od 65 milijuna kuna Specijalna vozila imala su najveći udio, 47,8 milijuna kuna. Đuro Đaković grupacija u prvih devet ovogodišnjih mjeseci poslovala je s gubitkom od 53,6 milijuna kuna, što je za 68,5 posto više nego lani.
U devetomjesečnom izvješću Uprava Đure Đakovića poručila je kako je uspjela stabilizirati svoju likvidnost. Nakon toga i proizvodni proces je optimiziran i kreće se nesmetano dok raste i razina poslovnih prihoda, poglavito prihoda od izvoza.