Troškovi europskih pržionica kave naglo su poskočili zbog krize u Crvenom moru i prisilili ih na potragu za novim izvorima nabave, upozoravaju trgovci i analitičari u sektoru
Vozarine za kontejnere poskočile su na ruti Azija-Europa oko 150 posto i mnoge pošiljke kave u zrnu najvećih proizvođača sorte robusta, poput Vijetnama i Indonezije, kasne kupcima u Europi do tri tjedna jer brodovi zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.
Pržionice su zato prisiljene potražiti druge izvore nabave, uključujući Brazil i Ugandu. Posrednici kažu da su zbog toga veleprodajne cijene porasle, što pak znači veće troškove za pržionice.
"Primjećujemo pad novih narudžbi (iz Europe) jer kupci snose (više) troškove isporuke. Jako smo zabrinuti. U ovo doba godine izvoz kave obično doseže vrhunac", rekao je izvršni direktor jednog od najvećih vijetnamskih izvoznika kave, koji je želio ostati anoniman. Oko 60 posto naše kave odlazi u Europu, napominje.
Problemi s manjkom kontejnera tek će se zaoštriti i dosegnuti razmjere nalik onima na vrhuncu pandemije covida 19, upozoravaju trgovci.
Jedan trgovac sa sjedištem u Europi smatra pak da rizik poskupljenja robuste na dulji rok zbog poremećaja u tranzitu kroz Crveno more nije velik.
"(Poremećaji) podupiru cijene na kraći rok, ali gledano iz srednjoročne i dugoročne perspektive posrijedi su tek zastoji. Kave ima i stići će na odredište", rekao je.