Na domaćem tržištu sve je više brendova koji se bave kreiranjem korisnih stvarčica za četveronožne ljubimce, od ogrlica i povodaca, preko slatkih jastučića za spavanje, do eko kućica i preslatke 'oblekice'. Među prvima od njih bila je Iva Goluža, a prije šest godina svoju ljubav prema kućnom ljubimcu pretočila je u super brend. Njezina kreativnost, kao i osjećaj za kvalitetan proizvod rezultirali su time da je dobila prestižno priznanje, što je zapravo prva nagrada za neki hrvatski proizvod namijenjen kućnim ljubimcima
Ležeći na plaži, Iva Goluža donijela je odluku da uz svoj posao u financijskim odjelima raznih korporacija krene realizirati svoju viziju. Ideju je ova diplomirana ekonomistica iz Zagreba razvijala godinu dana, a petnaest dana nakon lansiranja brenda dala je otkaz u tvrtki u kojoj je radila i zaplivala samostalnim poduzetničkim vodama. Mnogi su joj se čudili, ali ona nije odustajala, čak i kad joj je bilo najteže. Dizajnirala je i proizvodila, marljivo radila i borila se s raznim izazovima, ali je na noge podigla i uspješno održava Qushin, šarmantan brend koji je nedavno osvojio prestižno priznanje EPDA (European Product Design Award). Na početku razgovora Iva objašnjava koliko to znači za nju i njezin tim i koliko joj to daje vjetar u leđa, ali i osjećaj odgovornosti.
'Osjećaj je predivan, gotovo nestvaran. Iako sam od samog početka smatrala da je naša Sofa zaslužuje, nisam mogla vjerovati kad su mi javili. Popis brendova i proizvoda koji sudjeluju na ovom natjecanju zaista je impresivan, posebno kada pogledate sve te dizajne proizvoda koji su osvojili nagrade u svojim kategorijama. Što se tiče osjećaja odgovornosti zbog ove nagrade, ne osjećam ga ništa više nego što ga oduvijek osjećam. Od samih početaka stvaram proizvode iza kojih u potpunosti stojim, tako da oduvijek imam osjećaj odgovornosti', govori nam. Budući da je na tržištu već dug niz godina, pitamo je - je li to kruna njezina rada.
'I da i ne, ovisi kako gledate na to. Možemo reći da je to nagrada struke, crno na bijelo potvrda proizvoda koji ste sami osmislili, dizajnirali i izradili. Divno je rukama napraviti nešto što je nekada postojalo samo u vašoj glavi. U tom smislu to bi bila kruna mog dosadašnjeg rada. S druge strane kruna može biti svaka nova odluka koju donesem, svaki novi ugovor o prodaji koji potpišem, svaki novi kupac, svaki novi proizvod... Ali to su situacije koje nisu toliko vrednovane, koje se ne vide, ali itekako naprave razliku i zato i svaku od njih smatram svojevrsnom krunom', ponosna je.
Qushin je zapravo inspirirao ljubimac kojeg je nedavno izgubila. Ispričala nam je planira li možda neku kolekciju posvetiti njemu.
'Moj mali bijeli psić po imenu Bak potpuno mi je promijenio život i zbog njega danas radim ono što radim. Znate, istina je to da ne odabiremo mi pse, već oni nas. Danas znam zašto je odabrao mene i zauvijek ću biti zahvalna zbog toga. On zaslužuje posebnu kolekciju koja će nositi ime BaQ u spomen na njega. Kolekcija će biti namijenjena prvenstveno djeci. Njome želim Qushinu dati vječni pečat tog posebnog bijelog psića, da ga nitko nikada ne zaboravi. On to zaslužuje, ali zaslužuju i djeca. Voljela bih da svako dijete na svijetu u jednom periodu života ima svojeg Baka', iskrena je Iva.
Brend je pokrenula prije šest godina, kada je bila pionirka u toj industriji, a zatim se pojavilo puno novih brendova. Otkrila je prati li njihov rad i boji li se konkurencije.
'Sjećam se da kada sam pokrenula ovaj posao i kada bi me ljudi pitali i saznali čime se bavim, počeli bi se smijati. To je bilo onako fora, kao nešto zabavno. Kada me danas pitaju i odgovorim da sam vlasnica brenda Qushin, ne moram ni reći što proizvodimo. Danas zaista mogu reći da je Qushin prepoznatljiv brend u Hrvatskoj. Što se konkurencije tiče, zahvalna sam joj jer da je nema, ne bi bilo ni Sofe i te nagrade, ne bi bilo mojih novih ideja, novih proizvoda. To me tjera da budem svakim danom sve bolja, da stalno gledam unaprijed. Tako da je konkurencija zdrava i dobra. Cijenim svakog tko radi, pa čak i one koji vas u nedostatku ideja kopiraju jer znam da ne znaju bolje i nikad se ne uzrujavam zbog toga. Imam svoju viziju, znam što želim, znam gdje želim da bude Qushin i znam kako ću to postići. A konkurencija neka me slobodno prati', poručila je.
Zanimalo nas je da na temelju svog iskustva kaže s kojim joj je korakom u razvijanju nekog proizvoda najviše potrebno pomoći, je li to prodaja ili marketing ili nešto treće.
'Uf, teško pitanje... Svaki dio ovog procesa iznimno je bitan. Jedno bez drugoga ne ide. Upravo zbog toga je proizvodnja, posebno brendiranje, iznimno kompleksna. Možete imati super proizvod, ali ako ga ne znate prodati, ništa vam to ne vrijedi. Opet, da biste danas lakše prodali nešto, mora to biti posebno, drugačije i inovativno, i morate uključiti to u proces proizvodnje. Ono što je po meni najveći problem to je što u većini slučajeva te tri komponente ovise o odlukama jedne osobe, poduzetnika koji pokreće cijelu priču. Jer rijetko tko na samom početku ima direktora proizvodnje, direktora prodaje i direktora marketinga. Sve te funkcije su na leđima jedne osobe', pojašnjava i dodaje da što je ta osoba kompletnija, razumije i razvija sve te tri ključne komponente, to ima veće šanse za uspjeh.'
'Ali opet ne znači da će to biti dovoljno. Tako da bi moj odgovor bio da poduzetnik treba znati koja mu od ovih funkcija najslabije ide i u tom dijelu tražiti pomoć. Zvuči jednostavno, ali nije, jer poduzetnici vole misliti da sve najbolje znaju i ponekad teško zauzdaju ego', kaže kroz smijeh.
Svi njezini proizvodi nastaju u Hrvatskoj.
'Svi proizvodi rade se u Zagrebu, u našoj šivaonici na Vrbiku 10a, gdje se nalazi i naš showroom. Qushinov tim trenutno čini sedam ljudi. Zbog konstantnog širenja poslovanja prioritet je širenje proizvodnje. U planu je novi, puno veći proizvodni pogon koji će zadovoljiti i logističke zahtjeve jer su nam svakim danom sve veći. Tako da intenzivno radim na pronalasku idealne lokacije za novi Qushinov proizvodni pogon', priznala je.
Odavno ovaj hrvatski brend nije samo domaći. Naime devet mjeseci nakon što je sa svojim kušinima izašla na hrvatsko tržište počela je osvajati svijet.
'Njemačko tržište nam je najbliže i najviše smo fokusirani na njega. Upravo im predstavljamo novu kolekciju za 2022. godinu i feedback je odličan. Isto tako, pojavili su nam se distributeri za francusko i švicarsko tržište, tako da trenutno pregovaramo i s njima. I naravno, tu je Srbija. Srpsko me tržište ugodno iznenadilo. Na njemu imamo ekskluzivnog distributera koji radi odličan posao. Iako mi kažu da to nije problem kad prodaju Qushinove proizvode', precizira vlasnica.
Dotakli smo se toga i kako brend funkcionira u trenutnoj ekonomskoj situaciji i kako se pandemija odrazila na poslovanje.
'Nakon početnog šoka koji je osjetio cijeli svijet vrlo brzo vidjeli smo da nije sve tako crno. Odluka donesena prije šest godina da imam internetsku trgovinu pokazala se odličnom u doba pandemije. Naime u doba korone ljudi koji nikad nisu kupovali preko interneta i koji su bili skeptični prema takvom načinu kupnje prebacili su se vrlo brzo na njega. Upravo je ta situacija, uz porast internetske kupnje koji smo imali u mjesecima u kojima smo prije korone uvijek bilježili pad, dala mi hrabrost i odlučnost da zaključim da su ovo vrijeme i ove okolnosti pravi trenutak za investiranje u nove proizvode, novi, bolji i moderniji webshop i naravno, digitalni marketing. Završili smo 2020. godinu s rastom od nekih 10 posto, čime sam zaista zadovoljna kad znamo da je trebalo nadoknaditi onu rupu od tri mjeseca u kojoj je zaista sve stalo', ponosna je naša sugovornica.
Prodaja u 2021. godini također bilježi rast i svoju priliku vidi na zapadnoeuropskom tržištu jer je dosta uzdrmano zbog sve teže dostupnih proizvoda koje inače nabavljaju u Kini.
'Gotovo svaki dan iz Europe dobivamo upite raznih brendova proizvoda za kućne ljubimce za proizvodnjom pod njihovim robnim markama. To dovoljno govori o situaciji na tržištu. I tu vidim odličnu priliku da se Qushin nametne na zapadnoeuropskom tržištu', naglašava.
Prije svega su se nametnuli funkcionalnošću, kvalitetom i visokim estetskim kriterijima. Pitali smo je koji joj je najprodavaniji proizvod.
'Pa to je od početka neka moja zvijezda vodilja. Jednostavno ne znam drugačije raditi. Ili radim kako treba ili ne radim nikako. Sanjam o tome da Qushin bude svjetski brend, a to ne možete sanjati ako ne radite najbolje što možete. Vjerujte mi, ljudi to prepoznaju i cijene. Modeli Nest i Cloud naši su najprodavaniji proizvodi. Ali kako je krenulo, Sofa će ih prestići. (smijeh) Inače, svakog kupca volimo pitati o navikama njegova ljubimca i pokušavamo onda detektirati koji bi mu model najbolje odgovarao. Isto tako, vlasnici sve češće nabavljaju više jastuka za drugu sobu, vikendicu, ured i sl. Tada se vrlo često odlučuju za različite modele različitih cjenovnih kategorija', pojašnjava.
Osim dekorativnih jastuka, imaju ogrlice, vodilice za šetnju, torbe za nošenje kućnih ljubimaca, igračke i još mnogo toga. Iva nam je rekla što još planira ostvariti i kako će izgledati daljnji smjer djelovanja Qushina.
'U posljednjih godinu dana dosta smo proširili paletu proizvoda. Sada smo mobilizirali sve snage za širenje prodaje, tako da će novi proizvodi malo pričekati. Prioritet nam je širenje prodaje na zapadnoeuropskom tržištu. Kao što sam već spomenula, trenutno pregovaramo s distributerima za francusko i švicarsko tržište. Paralelno s time radimo na širenju proizvodnje jer trenutni kapaciteti neće biti dovoljni za sve što nas čeka u budućnosti', objasnila nam je.
Uz sve to, trenutno rade na novom webu, koji će, kaže, napokon objediniti i proizvode iz linije za ljude Qushin Home, a prvenstveno je riječ o kolekciji lounge bean bagova.
'Isto tako, lansirali smo inovativni proizvod pod imenom Qvixo, rukavicu koja učinkovito čisti dlake kućnih ljubimaca s tekstilnih površina, te će se uskoro naći na policama dućana diljem Hrvatske. Nakon punih šest godina Qushin je potpuno spreman i zreo za osvajanje Europe', poručila je na kraju.