ploče i rijeka

Globalna opskrbna kriza bez velikog utjecaja na hrvatske luke, promet i nešto veći nego lani

25.10.2021 u 09:25

Bionic
Reading

Pandemijom izazvana globalna kriza u pomorskom prijevozu, koja je uzrokovala dramatične poremećaje u lancima opskrbe mnogim robama, sve veća zagušenja velikih svjetskih luka stotinama brodova koji čekaju na ukrcaj ili iskrcaj tereta te vrtoglavi rast cijena brodskoga transporta, nije se zasad prelila u Jadran odnosno značajnije utjecala na poslovanje dviju naših najvećih teretnih luka.

Na globalnu krizu u pomorskom prijevozu kojoj se ne nazire kraj odnosno na poremećaje u lancima opkrbe utjecalo je niz faktora – od pandemijom izazvanog privremenog zatvaranja velikih kinesekih luka i nedostatka transportnih kontejnera do manjka transportnih radnika i vozača kamiona potrebnih za prijevoz roba iz zagušenih američkih i europskih luka do krajnjih odredišta, piše Lider.

U Luci Rijeka koja je u prvih šest ovogodišnjih mjeseci u odnosu na lani povećala ukupni promet za 35 posto, ali i smanjila udio onog kontjenerskog za jedan posto upoznati su sa promjenama koje se događaju u svjetskom pomorskom prometu i sa zabrinutošću prate razvoj situacije. Poznato im je da je globalni tržišni poremećaj nastao zbog zastoja u kontejenerskom prometu, gomilanja tereta u lukama, prvenstveno kineskim i naglog rasta potražnje za kontejnerima i da je sve to imalo za posljedicu značajan porast vozarina zbog nedovoljnog broja kontejnera u odnosu na potražnju. Upoznati su u našoj najvećoj teretnoj luci i sa činjenicom da su se određene robe već prebacile ili se nastoje organizirati prijevozi morem konvencionalnim brodovima te da je zbog rasta potražnje za takvim načinom prijevoza uočljiv u posljednih par mjeseci i trend povećanja cijena vozarina i konvecionalnih brodova.

Rast prometa u prvoj polovici godine bilježe i u Luci Ploče, a dobre poslovne rezultate obrazlažu činjenicom da su se ove godine poboljšali makroekonomski čimbenici naspram istog lanjskog razdoblja kada su zatvaranja i ostali pandemijski aspekti imali negativan globalni učinak. Kažu u Luci Ploče da su globalni poremećaji u lancima opskrbe veliki izazov ali da oni ne očekuju veće utjecaje na poslovanje. Obrazlažu to podatkom da ove godine svi indeksi industrijske proizvodnje pokazuju značajan rast čime je povećana potreba i cijena logistike dobara. U prilog drugoj po veličini našoj teretnoj luci, iznimno važnoj i za gospodarstvo susjedne Bosne i Hercegovine bez vlastite teretne luke, ide i stanje gospodarstva BiH gdje je zabilježen značajan oporavak u odnosu na prošlu godinu.

Zbog pravila objavljivanja poslovnih rezultata ni oni prije vremena ne mogu otkriti podatke za treći kvartal, dok prema javno dostupnim podacima u prvom polugodištu bilježe porast prometa od 22 posto. U strukturi tereta koji se prekrcava i ove godne prevladavaju rasuti tereti, a do pada prometa od 10 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine došlo je i u toj luci u kontejnerskom prometu, što upućuje na prelijevanje globalne krize i na kontjenerski segment poslovanja Luke Ploče.

Prema pisanju Financial Timesa, ispred najvećih svjetskih kontejnerskih luka u ovom je trenutku usidreno šestotinjak brodova koji čekaju na iskrcaj odnosno ukrcaj tereta, što je dvostruko više nego početkom godine, a globalnoj krizi u pomorskom prijevozu ne nazire se kraj. Najmanje se, dva do tri dana, čeka u kineskim lukama. U najvećoj europskoj luci, onoj roterdamskoj, brodovi su na čekanju i do šest dana, a najteža je situacija u američkim lukama u kojima se čeka i do dvanaest dana. U Kuehne Nagelu, jednoj od najvećih globalnih transportnih i logističkih tvrtki sa sjedištem u Švicarskoj očekuju da bi kriza mogla potrajati, najmanje i u prvom kvartalu 2022. godine, dok u danskom Maersku, najvećem svjetskom kontejnerskom prijevozniku, ne mogu prosuditi je li najgore prošlo i što se sve može dogoditi ulaskom u zimsko razdoblje na sjevernoj polutci i uobičajenim izazovima zatvaranja lučkih terminala uslijed vjetra i snijega.