Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić i vodeći ljudi HŽ Holdinga predstavili su na današnjoj konferenciji za novinare plan restrukturiranja željeznice. Do kraja ove godine predviđa se odlazak 2.700 ljudi iz HŽ Holdinga i ovisnih društava, a na njihove otpremnine potrošit će se 420 milijuna kuna
'Glavni cilj procesa restrukturiranja nije zbrinjavanje viška ljudi, već pokretanje novog investicijskog zamašnjaka te priprema za liberalizaciju tržišta što nas čeka sa 1. srpnjem iduće godine. Želimo brzu, efikasnu i učinkovitu željeznicu', ustvrdio je ministar.
Od 2.700 radnika viška, dio njih, objasnio je, otići će prirodnim odljevom, a ostatak će se rješavati putem poticajnih otpremnina i uz pomoć Željezničkog fonda. Osim iz proračuna, novac za otpremnine osigurat će se kreditima EBRD-a i Svjetske banke
HŽ Holding do kraja ove godine će nestati, a u državnim rukama će ostati HŽ Infrastruktura, Putnički prijevoz i HŽ Cargo. Budući da je prijevoz tereta tržišna djelatnost, plan je da se Cargo pripremi za povezivanje sa strateškim partnerima, odnosno privatizaciju.
Društvo HŽ Vuča vlakova podijelit će se između Prijevoza i Carga.
Od ovisnih društava, njih četiri – Željezničko ugostiteljstvo, tiskara, remont vozila Čakovec i Bjelovar – ide u privatizaciju. Tvornica željezničkih vagona Gredelj bit će podijeljena na dva društva – gradnja i tehnički servis – i pripremit će se također za privatizaciju.
Dio ovisnih društava bit će pripojen Tehničkom servisu Gredelj, Pružne građevine i POSIT biti likvidirani, a radnici će prijeći u HŽ Infrastrukturu. PROREG te Remont i održavanje pruga idu u stečaj.
Sve u svemu, plan restrukturiranja predviđa da do kraja 2016. još dodatnih 1.800 ljudi napusti željeznicu što s ovogodišnjih 2.700 znači višak od ukupno 4.500 ljudi.
Prioritet Vlade, istaknuo je Hajdaš Dončić, bit će investicije u infrastrukturu. Plan je da se u naredne tri i pol godine, uz pomoć kredita EBRD-a i Svjetske banke, 'upuca' u pruge oko 10 milijardi kuna, i to samo kako bi se dosegnula razina na kojoj je željeznička mreža bila početkom 90-ih.
Cilj je i da se broj zaposlenih po kilometru pruge spusti ispod dva. Trenutačno je taj broj dva i pol, a u zemljama EU, rekao je predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Darko Peričić, jedan.
U HŽ Putničkom Prijevozu očekuju da će im država osigurati 200 milijuna eura kako bi do kraja 2015. mogli dobiti 44 nova vlaka. Prosječna starost postojećih lokomotiva je 36,5 godina, a putničkih vagona 26 godina.
Pred najvećim izazovom nalazi se HŽ Cargo koji čeka liberalizaciju tržišta teretnog prijevoza u Hrvatskoj našim ulaskom u EU. Već 11 stranih operatera, rekao je ministar, čeka da im se otvore vrata.