Povjerenje potrošača širom svijeta oslabilo je u trećem tromjesečju u odnosu na tri prethodna mjeseca, i to ponajviše u SAD-u i Europi, dok su hrvatski potrošači ponovno među najpesimističnijima, pokazalo je ispitivanje tvrtke Nielsen Company
Više od polovine globalnih potrošača smatra da recesija još uvijek traje, pokazuju rezultati istraživanja, koje je provedeno u razdoblju od 3. do 21. rujna i obuhvatilo je 26.000 potrošača u 53 zemlje, uključujući Hrvatsku. Mjerilo je povjerenje potrošača u tržište rada, njihovo osobno financijsko stanje, te spremnost na potrošnju.
Rezultati su pokazali da je dohodak velikog broja potrošača u promatranom razdoblju potonuo na najnižu razinu u četiri godine koliko ta tvrtka, vodeća multinacionalna kompanija na području tržišno-marketinških istraživanja, prati te pokazatelje.
Tako je 27 posto Amerikanaca, 19 posto Europljana, te 16 posto Latinoamerikanaca kazalo kako im nakon pokrivanja osnovnih životnih troškova ne ostaje ništa za ostale izdatke.
'Iako se zapadanje u novu globalnu krizu ne očekuje, potrošači su u posljednjih nekoliko mjeseci prihvatili da nema brzih rješenja za tvrdokorne gospodarske probleme nezaposlenosti i vladinih nevolja s proračunskim manjkovima koji nastavljaju pritiskati i ograničavati oporavak', kaže Venkatesh Bala, glavni ekonomist grupacije Cambridge Group, dijela Nielsen Groupa.
Mogućnost provedbe novih mjera štednje prigušuje povjerenje europskih potrošača, pri čemu su najpesimističniji oni u Portugalu, uz klizanje odgovarajućeg indeksa povjerenja na 44 boda.
Prosječna je vrijednost indeksa 90 bodova a niže vrijednosti ukazuju na pesimizam.
Hrvatski su potrošači u trećem tromjesečju bili među najpesimističnijima među 53 promatrane zemlje, s indeksom povjerenja u visini 58 bodova. Podaci za drugo tromjesečje nisu bili dostupni dok je u prva tri mjeseca ove godine vrijednost indeksa bila još niža i iznosila je 48 bodova.
Među najpesimističnijim su potrošačima bili još i oni u Japanu (52 boda), Mađarskoj (54 boda), Rumunjskoj (55 bodova) i Grčkoj, (57 bodova).
Oporavak u Europi bio je u trećem tromjesečju obilježen velikim razlikama među pojedinim zemljama, pa se tako zahuktao zapadnoj Europi dok je u južnoj Europi i dalje prevladava recesijsko raspoloženje, zaključuju u Nielsenu.
Tako je indeks povjerenja potrošača u Italiji kliznuo na rekordno nisku razinu od 64 boda, a pesimistični su i potrošači u Španjolskoj, uz vrijednost indeksa od 65 bodova. Njemački su potrošači s 87 bodova na pragu da ponovno budu optimisti. U prethodnom tromjesečju indeks za Njemačku iznosio je 81 bod. U u SAD-u je pak pesimizam produbljen u odnosu na prethodno tromjesečje, uz klizanje odgovarajućeg indeksa na 81 bod, s 87 bodova u razdoblju od travnja do lipnja.
Azijski su potrošači pak optimistični, pa je najveća vrijednost indeksa, od 129 bodova, zabilježena u Indiji. Slijedi Tajland sa 117, te Australija i Indonezija s po 115 bodova. snažnije pritišće rast cijena hrane. Optimizam je snažno izražen i među potrošačima u Saudijskoj Arabiji, na Filipinima, u Singapuru, Danskoj, Kini i Brazilu.