ev mogul

Kako je Elon Musk učinio istočnu Njemačku ponovno velikom

23.10.2023 u 15:05

Bionic
Reading

Grünheide nije poznato ime, čak ni u Njemačkoj. Ali najava Elona Muska prije četiri godine da će pored toga grada na istoku Njemačke izgraditi prvu europsku Teslinu gigatvornicu učinila ga je globalno poznatim

Sada francuski predsjednik Emmanuel Macron, talijanska premijerka Giorgia Meloni i turski predsjednik Recep Tayyip Erdoğan prostiru crvene tepihe kako bi nagovorili Muska da i u njihovim zemljama izgradi tvornice. Umjesto toga, mogul električnih vozila spreman je proširiti pogone u Njemačkoj i udvostručiti proizvodne kapacitete na milijun automobila godišnje — što bi Grünheide učinilo najvećom tvornicom automobila u Europi, piše Politico.

Smješten 30 kilometara istočno od Berlina, u šumovitom kraju bogatom jezerima i vikendicama nekadašnjih komunističkih glavešina, grad od svega 8000 stanovnika postao je magnet za ljude koji bježe od vreve Berlina. Zbog toga je došlo do nezadovoljstva dolaskom Tesle, a aktivisti se bune zbog sječe šuma i mogućeg prekomjernog crpljenja vode.

Lokalne političare to previše ne dira jer je za njih Musk dobitna karta za stvaranje novih radnih mjesta.

'Tesla stvara potpuno novu sliku Brandenburga i važan je za ponovnu industrijalizaciju države', rekao je državni premijer Dietmar Woidke iz Socijaldemokratske stranke kancelara Olafa Scholza.

Istovremeno političari tvrde da Grünheide neće biti pretvoren u industrijski grad poput Wolfsburga — sjedišta Volkswagena — ali će mladim obrazovanim ljudima dati razlog da ostanu.

Prije dolaska Muska najvažnije tvrtke u Brandenburgu bile su plinska kompanija Wingas, u vlasništvu ruskog Gazproma, te rudnik Jänschwalde i elektrana na lignit. Plina je nestalo zahvaljujući ruskoj invaziji na Ukrajinu i naporima Njemačke da smanji svoju ovisnost o ruskim fosilnim gorivima, a Jänschwalde bi trebao biti zatvoren do 2028. u sklopu postupnog ukidanja ugljena u Njemačkoj.

Sada, zahvaljujući Tesli, Grünheide ima novu autocestu i bolje željezničke veze s Berlinom. A manje je briga i za općinski proračun.

  • +3
Elon Musk u Berlinu Izvor: Profimedia / Autor: Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia

Muskovo ulaganje privuklo je i druge investitore. BASF gradi tvornicu katoda koja će proizvoditi materijale za baterije za 400.000 električnih vozila godišnje, a njemačko-kanadska tvrtka Rock Tech planira otvoriti najveću europsku tvornicu litija u Brandenburgu. Porsche i njegova podružnica za baterije Cellforce također navodno razmišljaju o ulaganju.

'Istočni Brandenburg posebno je bio slab u industriji. Teslin dolazak promijenio je to', rekao je Klaus-Heiner Röhl, viši ekonomist i stručnjak za istočnu Njemačku s Instituta za ekonomska istraživanja u Kölnu, dodajući da Tesla 'vjerojatno može stvoriti više radnih mjesta u industriji nego što će ih nestati prestankom korištenja ugljena'.

Sve dosad Grünheide i Brandenburg - poput ostatka bivše Istočne Njemačke - teško su hvatali korak s bogatijim zapadom. Prosječna plaća je među najnižim u državi, nezaposlenost je viša od državnog prosjeka, a stanovništvo sve više stari zahvaljujući milijunima mladih ljudi koji su se preselili na zapad u 30 godina od ujedinjenja države.

Stagnacija je zaustavljena dolaskom Tesle. S tvornicom koja zapošljava 11.000 i proizvodi 5000 automobila tjedno, Brandenburg je ove godine zabilježio rast BDP-a od šest posto, u usporedbi s izostankom rasta nacionalnog gospodarstva i padom industrijske proizvodnje, a očekuje se da će se broj radnika više nego udvostručiti.

Političari žele još više. Brandenburški ministar gospodarstva Jörg Steinbach odletio je u SAD u travnju ove godine - noseći Teslinu majicu kratkih rukava - kako bi uvjerio Muska u 'kontinuiranu potporu' države za potencijalno širenje.

Ali nisu svi oduševljeni transformacijom u Grünheideu te šire u Brandenburgu.

Steffen Schorcht i Manu Hoyer vode lokalni građanski pokret, Bürgerinitiative Grünheide, koji se grozi bezuvjetne ljubavi prema Musku. Popis pritužbi na račun Tesle je dugačak: povećanje prometa, sve veće najamnine i nedostatak radnika za lokalne tvrtke.

'Zločin je to što je takva tvrtka uopće dobila dozvolu za rad ovdje', izjavio je Hoyer.

Smeta mu osobito to što je za tvornicu posječena desetljećima stara borova šuma. Postrojenje se djelomično gradi u zaštićenom području pitke vode i Tesli je dopušteno uzimati onoliko koliko je potroši omanji grad — dok se stanovništvo Brandenburga poziva na štednju.

To će se gunđanje vjerojatno pogoršati jer je kompanija Tesla podnijela zahtjev za proširenje kapaciteta tvornice s 500.000 automobila godišnje na njih milijun — čime bi od Volkswagena preuzela krunu kao najveća tvornica automobila u Europi. Tesla također želi udvostručiti kapacitet pogona za proizvodnju baterija s 50 gigavata sati godišnje na 100 GWh.

Taj je pokušaj naišao na otpor lokalnih vodovodnih vlasti te su odbile početnu ponudu zbog zabrinutosti da država ima premalo vode za opskrbu tvornice i da Tesla nema odgovarajuće planove za otpadne vode.

Također, ni u samoj tvornici nisu svi sretni. Oko tisuću radnika nedavno je prosvjedovalo zbog loših uvjeta rada, uključujući pitanja zdravlja i sigurnosti. Uprava tvornice navodno je kao odgovor na to povećala plaće.