Strane tvrtke imaju ozbiljne probleme s povratkom radnika u tvornice i urede nakon što je Šangaj, jedan od najvećih kineskih industrijskih centara i dom jedne od najvećih svjetskih trgovačkih luka otišao u strogi lockdown. Kina se bori s najtežim valom covida od početka pandemije, a vlasnici europskih i američkih tvrtki kažu kako se unatoč blagom popuštanju mjera većina radnika još uvijek nije vratila u tvornice, što je put u nove probleme u nabavi i globalnu nestašicu kineskih roba
Od početka ožujka, Kina je uvela niz restrikcija na promet, radnike je gotovo prisilila da ostanu kod kuće od Hong Konga na jugu zemlje pa sve do sjeverne provincije Jilin.
Lockdowni u Šangaju su uzrokovali najviše problema kako građanima tako i poduzećima. Sam Šangaj zaslužan je za gotovo četiri posto cjelokupnog kineskog BDP-a.
Prošli petak grad su posjetili izaslanici kineskog ministarstva industrije i dali dozvole na nastavak rada u 666 strateških tvornica koje proizvode čipove, lijekove, automobile i rezervne dijelove. Dobar dio kompanija u europskom vlasništvu našao se na listi, no kompanije se i dalje bore s nedostatkom radne snage i logističkim problemima jer je velik broj prometnica još uvijek 'pod lockdownom'.
Prema pisanju američkih medija, manje od trećine potrebne radne snage dobilo je dozvole da se vrati na posao pa kineske tvornice zjape poluprazne ili rade samo jednu smjenu. Problem je i stroga birokracija: tvornicama je dopušteno da nastave s radom, no lokalno stanovništvo teško dolazi do kineskih 'covid potvrda' koje omogućavaju koliko-toliko slobodno kretanje.
Veliki strah vlada u logističkom sektoru jer svaki vozač riskira 14-dnevnu karantenu ako se ispostavi da je i bio u blizini zaražene ili osobe bez 'covid potvrde' zbog čega mnogi pažljivo biraju gdje će dostaviti robu ili jednostavno ne voze uopće dok se mjere dodatno ne popuste. U usporedbi s ožujkom prošle godine, intenzitet prometa na ulicama Šangaja pao je za gotovo 80 posto.
Situacija je, slažu se ekonomisti, neodrživa i za kinesku ekonomiju i za strane vlasnike biznisa, zbog čega se očekuje popuštanje mjera možda već početkom svibnja.
Šef Huawei Consumer Business Groupa Richard Yu upozorio je da ako se mjere ne popuste u svibnju, industrijske i tehnološke tvrtke neće imati izbora nego zaustaviti proizvodnju do kraja jer je nemoguće doći do komponenti za rad i proizvodnju, pri čemu je najgore prošla auto industrija.
Njemački div BASF poručio je da mu nedostaje svih sirovina, radnika te imaju ogromne logističke probleme, a isto su priznali iz američkog DuPonta te iz Volkswagena. Kina podsjetimo, od početka pandemije provodi najstrožu moguću politiku poznatu kao 'nula novih slučajeva', koja se pokazala uspješnom sve do proljeća ove godine.