Dugo se na kineske automobile gledalo s podsmjehom zbog loše kvalitete. No, to se mijenja – i to prilično brzo. Kinezi bi uskoro mogli prestići velike automobilske nacije kada je u pitanju izvoz
Kina se želi probiti na sam vrh svjetskog tržišta automobila: nakon nekoliko neuspjelih pokušaja kineski proizvođači automobila nedavno su zabilježili izvanredne uspjehe. Prema navodima kineskog automobilskog udruženja CAAM, izvoz automobila iz Kine se od 2020. utrostručio na oko 2,5 milijuna vozila godišnje.
Time se Kina sada popela na treće mjesto na svjetskoj ljestvici izvoznika. Ispred nje je samo Njemačka, a na vrhu je Japan. Njemačka udruga automobilske industrije (VDA) izvijestila je o 2,61 milijuna osobnih automobila izvezenih iz Njemačke prošle godine. Japan je izvezao oko tri milijuna osobnih automobila. Ali dok izvoz vozila iz starih industrijskih zemalja napreduje sporo ili nikako, potražnja za automobilima iz Kine ubrzano raste. Ta utrka će bit središnja tema auto-salona u Šangaju koji počinje sljedeći utorak (18.4.).
Novi automobilski div
Kineski proizvođači već su vodeći na tržištu u dijelovima Bliskog istoka i Latinske Amerike. Ali čak i u Europi je na ulicama sve više automobila „Made in China", piše Deutsche Welle.
Još prije više od deset godina su se Kinezi pokušali etablirati u Europi, ali u doba motora s unutarnjim izgaranjem nisu mogli smanjiti jaz u odnosu na zapadnu konkurenciju. Osramotili su se na testovima sigurnosti i vozilima sumnjive kvalitete.
No sve se promijenilo s masovnom pojavom električnih automobila. Ovdje se kineski proizvođači odjednom smatraju tehnološkim liderima. Prema riječima stručnjaka za automobile, zahvaljujući ranijem početku Kina ne prednjači samo u izradi električnih automobila, već su i po pitanju povezivosti i autonomne vožnje neki kineski proizvođači bolje pozicionirani od primjerice njemačkih konkurenata.
Kineski jeftini auti
Kineska grupacija Geely je strateški dalekovidno prije nekoliko godina preuzela švedski brend Volvo i potpuno se usmjerila prema električnoj budućnosti. A i kineski brendovi e-automobila kao što su BYD ili Nio polako se probijaju u inozemstvu.
Kinezi trenutno pokreću strategiju globalizacije sa svojim e-automobilima, što ne pogađa samo Europu i Njemačku, kaže industrijski stručnjak Stefan Reindl, voditelj Geislinger instituta za automobilsku industriju. „Vjerujem da će neki kineski proizvođač u Njemačkoj u sljedećih pet godina imati tržišni udio do dva posto", kaže Reindl.
To bi se prije svega moglo dogoditi u klasi kompaktnih automobila - tu domaća industrija nije u stanju poslovati s konkurentnim cijenama.
Međutim, kineski proizvođači trebaju etablirane trgovce kao prodajne partnere kako bi mogli koristiti postojeće prodajne mreže i lokacije. To je osobito važno za servis vozila, jer e-automobili također trebaju održavanje i popravke. „Mnogi kineski proizvođači misle da mogu oblikovati prodaju u Njemačkoj i Europi samo digitalnim strukturama", kaže Reindl. Ali u ovoj zemlji kupci još uvijek slabo prihvaćaju takve prodajne koncepte.
Tržišta su negdje drugdje
Čak i promatrači u Kini sumnjaju da će se njihovi automobili u doglednoj budućnosti moći natjecati s Nijemcima na njihovom domaćem tržištu za bilo kakav značajniji posao. „Proći će dosta vremena prije nego što kineske automobilske tvrtke steknu tržišni udio na razvijenim, etabliranim tržištima", kaže kineski automobilski analitičar Zeng Zhiling. No drugačije je u jugoistočnoj Aziji, Južnoj Americi i Africi. Tu su Kinezi puno bolje pozicionirani.
„Konkurencija oživljava tržište", mirno konstatira Reindl. I napominje da njemačka automobilska industrija radi velike korake naprijed. Samo u Njemačkoj ovdašnji proizvođači trenutno nude više od 90 e-modela, a do kraja 2024. trebalo bi ih biti 100. A kada je riječ o kvaliteti, tu su Nijemci još uvijek vodeći.
U Njemačkoj su prošle godine više od pola svih novoregistriranih električnih automobila isporučili domaći proizvođači. Tržišni udio kineskih brendova je šest posto, zadovoljno konstatira Reindl.
Kina je budućnost
No, manje samouvjeren je neovisni stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhöffer. „Automobil budućnosti uglavnom dolazi iz Kine", uvjeren je. Pametna je strategija najprije ojačati na domaćem tržištu, a zatim se širiti korak po korak. Kinezi su napipavali svoj put u Europu. Već su relativno jaki u istočnoj Europi, a imaju i određenu snagu u Velikoj Britaniji. „Oni tek sada dolaze u Njemačku", napominje Dudenhöffer.