Rast korištenja električnih romobila diljem europskih gradova, zahvaljujući sve većem broju poduzetnika koji ih nude za lako i brzo kretanje gradom, vjerojatno će natjerati i druge države, poput Francuske, da razmotre uvođenje zakona kojima se zabranjuje njihovo korištenje na nogostupima
Baš kao i u brojnim drugim slučajevima u kojima tehnologija i inovacije diktiraju tempo državnoj upravi i birokraciji, francuske vlasti ovih dana razmatraju treba li zabraniti korištenje električnih romobila na nogostupima. Potreba za takvom regulacijom stvorila se u posljednje vrijeme zbog rasta korištenja električnih romobila u Parizu, u kojemu su učestali prigovori pješaka da električni romobili na nogostupu predstavljaju opasnost od ozbiljnih ozljeda. BBC izvještava da je lani bilo tristotinjak takvih nezgoda.
Električni romobili skočili su u fokus javnosti i vlasti zbog rasta njihovog korištenja nakon što su se pojavili poduzetnici koji ih nude po istom principu po kojem su se posljednjih desetljeće i pol često iznajmljivali gradski bicikli. Dakle korisnik uz pomoć aplikacije na pametnom mobitelu unajmi romobil, poveze se do svoje destinacije i tamo ga ostavi za idućeg korisnika. Tvrtke su dosad bile ograničene na lokacije na kojima se romobil mogao nadopuniti električnom energijom, no sada su pribjegle upošljavanju ljudi koji imaju zadatak skupiti ih s određene lokacije i dovesti do mjesta za punjenje ili tu uslugu, uz određenu pogodnost, mogu obaviti slučajni prolaznici s nešto slobodnog vremena.
Poduzetnici stavljaju romobile na raspolaganje korisnicima uglavnom bez dogovora s gradskim vlastima, računajući, kao i u nekim drugim sličnim slučajevima - od kojih je vjerojatno najpoznatija usluga koju pružaju tvrtke poput Ubera ili Lyfta i slične, da će takvim probitkom na tržište stvoriti situaciju u kojoj ih se ne može otjerati bez izazivanja nezadovoljstva građana. Popularnost e-romobilima raste zbog njihove velike praktičnosti – lagani su, laki za korištenje i u gužvama, u slučaju da je potrebno neki dio puta proći pješke mogu se sklopiti i ponijeti, jeftini su i ne proizvode ispušne plinove, zbog čega su pogodni za gradsko korištenje.
No trenutno se nalaze u svojevrsnom prometnom limbu u kojem ih se ne svrstava u vozila, niti se njihove korisnike može smatrati pješacima. Razvoj situacije u Francuskoj će vjerojatno promatrati i druge države jer se korištenje električnih romobila prilično širi u brojnim gradovima Europe i svijeta.
Podaci njemačke tvrtke InnoZ, nastale u suradnji njemačkih željeznica Deutsche Bahn, Njemačkog centra za zračni i svemirski promet (DLR, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) i Berlinskog centra za društvene znanosti (WZB, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung), a koja se bavi inovacijama u prometu, pokazuju da diljem Europe već postoji više od stotinu raznih aktivnih ili samo predloženih inicijativa u kojima se građanima na korištenje nude električni romobili i mopedi. Najveći izbor imaju građani Barcelone i Madrida, a ne zaostaju previše ni Milano, Varšava, Beč ili Berlin.
Tržište iznajmljivanja električnih romobila i mopeda raste i u Sjedinjenim Američkim Državama, odakle je i poteklo kad je 2012. tvrtka Scoot takvu uslugu ponudila na ulicama San Francisca. InnoZ pokazuje da se na takvoj usluzi radi i u Buenos Airesu, kao i to da je aktivna u Mexico Cityju, Bejrutu, indijskoj Kalkuti te na Tajvanu. Tvrtkama koje iznajmljuju električne romobile i mopede za gradsko korištenje stoga u posljednje vrijeme brzo raste vrijednost, a neke među njima, poput američkog Birda koji je osnovan prije tek nešto više od godinu dana, već se procjenjuju i na više od milijardu dolara.
U budućnosti će im rad ipak biti malo bolje reguliran jer francuska inicijativa ide u smjeru da se zabrani korištenje romobila na nogostupima i natjera korisnike da se voze kolnicima ili biciklističkim stazama. Francuska ministrica transporta Élisabeth Borne, čije je riječi prenio Reuters, kazala je da će se izmjenama zakona stvoriti nova kategorija upravo za električne romobile kako bi lokalne vlasti onda mogle regulirati njihovo korištenje.
'Ne možemo dozvoliti da te naprave koje se kreću brzinom od 20 do 30 kilometara na sat ugrožavaju sigurnost pješaka na nogostupima', rekla je Borne na izlaganju u francuskom parlamentu.
Kako se nerijetko radi o stotinama i stotinama romobila koji se za prostor u gradu 'bore' s pješacima i kako tvrtke koje nude njihovo unajmljivanje zasigurno neće olako odustati od pokušaja da brzo zgrabe tržište i zarade, regulative će zacijelo biti sve više. U tom procesu bila bi šteta da se ponovi odugovlačenje iz priče s pružanjem usluga prijevoza taksijem, nego bi gradske i državne vlasti trebale aktivno raditi na tome da se stanovnicima olakša život i kretanje u gradovima. Na električni ili bilo koji drugi pogon.