Na prijevozu izbjeglica angažirane su sve veće slavonske autobusne tvrtke. Najveći dio posla odrađuju osječki Panturist, APP Požega i Čazmatrans. Na koji će način i po kojoj cijeni biti plaćeni, znat će se, nadaju se, do kraja ovog tjedna. Očekuju i da bi nešto mogli zaraditi, iako svi ističu kako im je bila moralna obaveza pomoći
Direktor prometa Čazmatransa Damir Pavlović rekao je za tportal da je njihovih 13 autobusa trenutno zaposleno prijevozom izbjeglica. Većih problema nisu imali.
'Na početku je slomljen jedan retrovizor i imali smo napad na vozača, ali sad je sve u redu. S odgovornima nismo dogovorili cijenu. Kraj je mjeseca i napravit ćemo obračun. Imamo troškove goriva, dnevnice za vozače, noćni rad i sve ostalo', objasnio je Pavlović.
Tržišna cijena - euro po kilometru plus PDV
Inače, tržišna cijena najma autobusa ovisi o nizu faktora – tipu vozila, udaljenosti, broju putnika – ali u grubo, ona se kreće u prosjeku jedan euro po kilometru plus PDV. Do 300 kilometara računa se kao dnevni najam i on je tad fiksnih 300 eura ili 2.250 kuna. Sve više od toga plaća se prema prijeđenim kilometrima.
'Ovog tjedna trebali bismo razgovarati o našim troškovima i cijenama. Vozimo izbjeglice od 18. rujna i imali smo u pojedinim danima i 20 autobusa na terenu. Vikendima je obično bila veća potreba, dok bi se radnim danom to svelo na pet-šest autobusa. Sve prolazi bez većih problema', istaknuo je Hrvoje Petričević, voditelj razvojno – komercijalne službe osječkog Panturista.
Direktor APP-a Požega Ivan Križanović rekao je kako je svejedno hoće li država autobusne prijevoznike platiti u novcu ili kompenzacijom, bilo nekim poreznim olakšicama ili naftom.
'Naša moralna obaveza je bila da pomognemo tim ljudima. Vozimo ih od samo početka izbjegličke krize. Dnevno nam je angažirano od 10 do 20 autobusa. Vjerujem da će se uskoro o našim troškovima donijeti odluka na nivou Vlade', očekuje Križanović.
Terzić: Poslao sam svoje najbolje autobuse
Izbjeglice se, dodaje, ne razlikuju previše od njihovih običnih putnika, osim što im je obuća i odjeća prljavija zbog višednevnog pješačenja po poljima i blatnjavim putevima. 'Kad nam se vrati autobus, sve očistimo i dezinficiramo kako bismo ga urednog mogli opet koristi u redovnom prometu', naglasio je Križanović.
Izbjeglice posljednjih tjedan dana prevoze i četiri autobusa slavonskobrodske tvrtke Terzić bus. Na tom poslu, objasnio je vlasnik Jure Terzić, angažirani su stalno, 24 sata na dan. Njegov vozni park inače broji ukupno 25 autobusa.
'Poslao sam svoje najbolje autobuse. Nisam ni pitao za cijenu i tko će to platiti. Autobusi nekad naprave i 700 kilometara u danu. Mislim da na kraju nećemo proći loše', uvjeren je Terzić.