Tvrtkama koje su se tijekom ove godine istaknule u doniranju hrane prvi će se puta u proljeće iduće godine dodijeliti priznanje – Najdonator. Kriterij za dodjelu nagrade temeljit će se na službenim podacima o financijskom poslovanju tvrtke za prethodnu godinu kao i o donacijama koje su tvrtke dužne prijavljivati prema Pravilniku o uvjetima, kriterijima i načinima doniranja hrane. 'Najdonator' će se dodijeliti u kategoriji velikih proizvođača i trgovaca hranom te pekara
'Priznanje će se dodijeliti tvrtkama koje su se istakle doniranjem hrane u 2017. godini. Svrha je inicijative nagraditi društveno odgovorno poslovanje tvrtki, jer neke svojim donacijama hrane pomažu tisućama korisnika socijalnih samoposluga i pučkih kuhinja. Njihove akcije često prođu ispod radara, a mi smatramo da se za solidarnost treba odati priznanje', najavila je prilikom predstavljanja inicijative 'Najdonator' europarlamentarka Biljana Borzan u Zagrebu.
Godišnju dodjelu priznanja pokrenula je zajedno s Mrežom hrane kako bi se nagradili istaknuti donatori hrane u Hrvatskoj koja prema procjenama, godišnje baci preko 400.000 tona hrane. Istovremeno se police socijalnih dućana i skladišta humanitarnih organizacija slabo pune, a čak 20 posto populacije je u riziku od siromaštva. Hrvatska Vlada je, podsjećaju iz Ureda ove eurozastupnice, 2015. doniranje oslobodila PDV-a te donijela pravilnik o doniranju, ali se količine donirane hrane nisu značajno povećale.
'Za razliku od primjerice Francuske koja ima uređen sustav doniranja, u Hrvatskoj on počiva na humanitarnim organizacijama, volonterima te dobroj volji realnog sektora. Javnost često nije upoznata s društveno odgovornim poslovanjem donatora i prst krivice za velike količine bačene hrane te prazne police socijalnih samoposluga često se upire u realni sektor, pogotovo trgovačke lance. Cilj naše inicijative je pokazati da postoje tvrtke koje se ističu po dobrom i u isto vrijeme upozoriti na nedostatke u sustavu doniranja u Hrvatskoj', rekao je Zoran Grozdanov, koordinator Mreže hrane.
Budući da su proizvodnja i trgovina hrane iznimno kompetitivni sektori, potencijal za primatelje takvog priznanja je velik. Titula 'Najdonator', objasnili su zajedničku inicijativu, će ukazivati građanima da se radi o tvrtkama koje se ističe društveno odgovornim poslovanjem i solidarnošću.
Prva je dodjela najavljena za iduće proljeće u Bruxellesu za kategorije velikih proizvođača i trgovaca hranom te pekare. Kriteriji prema kojima će se ona dodjeljivati su službeni podaci o financijskom poslovanju tvrtke za prethodnu godinu kao i podaci o donacijama koje su tvrtke dužne prijavljivati prema Pravilniku o uvjetima, kriterijima i načinima doniranja hrane.
'Korisne savjete i informacije smo dobili od dvije organizacije koje već provode slične projekte. Radi se o Bulgarian Donors Forum-u i Espiga D'Oro, ili Zlatni klas, koji dodjeljuje federacija španjolskih banaka hrane. Obje nagrade postoje već godinama i uspješno promoviraju doniranje hrane', dodala je Borzan.
U svrhu popularizacije teme doniranja hrane kod mladih, organizatori su pozvali sve zainteresirane mlade kreativce da na mail najdonator@doniranjehrane.org pošalju svoje ideje za izgled loga i nagrade. Poziv s dodatnim informacijama bit će objavljen da društvenim mrežama organizatora u narednim danima, a autor odabranog rada će biti nagrađen putovanjem u Bruxelles i posjetom Europskom parlamentu.
Na istoj mail adresi mogu se dobiti i dodatne informacije o inicijativi, a u izradi je i posebna web stranica.