udruženi u kartel

Kupci njemačkih automobila trebaju dobiti odštetu, ako su ih proizvođači varali

21.10.2017 u 19:15

Bionic
Reading

Hrvatska zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan rekla je u subotu kako bi brojni kupci njemačkih automobila, uključujući one iz Hrvatske trebali dobiti odštetu ako se dokaže da su proizvođači luksuznih njemačkih automobila od 90-tih godina prošlog stoljeća bili udruženi u kartel.

Borzan, zastupnica u Odboru za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta reagirala je na optužbe da su njemački proizvođači automobila udruženi u kartel godinama ignorirali zakone EU-a o tržišnom natjecanju te poslovali na štetu svojih kupaca.

Djelatnici europskih službi za zaštitu tržišnog natjecanja ovaj su tjedan pretražili lokacije luksuznog njemačkog proizvođača BMW-a kao dio istrage o udruživanju u kartel.

‘Ukoliko se optužbe pokažu istinitima, biti će jako puno oštećenih potrošača, među ostalim i u Hrvatskoj’, rekla je Borzan u priopćenju poslanom iz njezina ureda.

Zbog toga je zajedno s Europskim krovnim udruženjem za zaštitu potrošača (BEUC) poslala pismo Europskoj komisiji da se osigura pravo kolektivne odštete.

‘Kada je došlo do skandala s Volkswagenom, Amerikancima je isplaćena odšteta od pet do 10 tisuća dolara te im je popravljen ili zamijenjen automobil, a europski potrošači još čekaju’, kaže Borzan.

Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
    +13
Sva lica Biljane Borzan Izvor: Pixsell / Autor: Jurica Galoic/PIXSELL

Njemački mediji objavili su u srpnju da su luksuzne njemačke tvrtke - BMW, Daimler (koji drži Mercedes), Volkswagen, Audi i Porsche navodno bili dio tajnog kartela koji je od 90-tih godina dogovorao kontrole emisija i standarde.

Sastajali su se nekoliko puta godišnje i dogovarali različite karakteristike svojih vozila kako se ne bi morali međusobno natjecati inovacijom, cijenom i kvalitetom. Prema podacima koji su objavljeni, navode se optužbe da su dogovarali veličine spremnika za pročišćavanje ispušnih plinova, maksimalnu brzinu do koje može voziti auto spuštenog krova i slično, pojašnjava Borzan.

‘Pretpostavlja se da su od ranih devedesetih dogovarali performanse automobila suprotno zakonima EU-a. Dakle, ono što su kupci mislili da plaćaju za kvalitetu njemačkog auta, zapravo je bila dogovorena cijena”, objašnjava Biljana Borzan.

Europska komisija u petak je priopćila da su dužnosnici službi za zaštitu tržišnog natjecanja obavili nenajavljenu inspekciju na lokaciji jednog od proizvođača u Njemačkoj.

Komisija nije navela o kojem se proizvođaču radi ali je BMW sam potvrdio da se radi o njima.