Čelnici hrvatskog i poljskog operatora plinskog transportnog sustava, tvrtki Plinacro i Gaz System potpisali su u četvrtak deklaraciju kojom te dvije tvrtke iskazuju namjeru suradnje na uspostavi plinsko-transportnog koridora između Baltika i Jadrana, povezivanjem poljskog LNG terminala, čija gradnja upravo završava, i budućeg LNG terminala na otoku Krku.
Deklaracija o namjeri suradnje i potpori razvoja plinskog tržišta srednje i istočne Europe potpisana je kako bi se pojednostavnio razvoj i stvorili temelji za zasnivanje liberaliziranog i visoko integriranog plinskog tržišta u tom dijelu kontinenta.
Prvi potpredsjednik Vlade i ministar gospodarstva Radimir Čačić na potpisivanju je kazao kako je riječ o iznimno perspektivnom i vrijednom projektu koji je prepoznat od Europske unije, a i Poljska je u svoje strateške planove uvrstila plinski koridor sjever-jug, odnosno Baltik-Jadran pri čemu je predviđena suradnja s Hrvatskom.
Za Hrvatsku je bitno poljsko iskustvo gradnje LNG terminala u Poljskoj, jednakog kapaciteta kao što bi trebao biti budući na Krku, od pet milijardi prostornih metara. Hrvatska od Poljske očekuje i podršku u komunikaciji s EU-om u dobivanju sredstava iz Unijinih fondova prilikom realizacije projekta LNG terminala na Krku, rekao je Čačić.
Po njegovoj ocjeni, zajedničko djelovanje dvaju terminala pojačat će njihov utjecaj na dobavne cijene plina te im omogućiti bolju poziciju na tržištu.
Čačić podsjeća da je Vlada prije četiri mjeseca otkazala suradnju međunarodnom konzorciju Adria LNG te razvoj LNG terminala povjerila tvrtci LNG Hrvatska, u kojoj 50 postotne udjele imaju HEP i Plinacro.
Po njegovim riječima, do kraja godine bit će poznate ocjene konzultanata, a potom slijedi otkup zemljišta na kojem će se graditi.
Predviđena investicija u terminal je 600 milijuna eura, a u plinsku elektranu pored njega 500 milijuna eura.
Gradnja bi, kaže Čačić, trebala trajati četiri godine pa bi terminal mogao biti gotov 2017. godine.
Najavio je da će s početkom gradnje započeti i ugovaranje dobave plina te najavio kako će, vjerojatno u sklopu državnog izaslanstva prilikom otvaranja hrvatskog veleposlanstva u Dohi, otputovati u Katar i razgovarati o dobavi plina.
Predsjednik Uprave Plinacroa Mladen Antunović smatra kako će budući LNG terminal na Krku puni smisao imati tek kad se uklopi u europski plinski sustav. LNG terminal jedan je od ključnih dijelova energetske politike Vlade koju, kako je rekao, Plinacro dosljedo provodi.
Predsjednik Uprave poljskog Gaz Systema Jan Chadam kazao je da Poljska upravo završava gradnju svog LNG terminala Swinoujscie koji je, uključujući gradnju i druge troškove, koštao 700 milijuna eura, a više od četvrtine Poljska je povukla iz fondova EU-a. Uspostava plinskog koridora Baltik-Jadran, po njegovu je mišljenju, važna kao pristup novim izvorima te za postizanje boljih dobavnih cijena na globalnom tržištu.