Iako se još nisu ni počeli graditi, patrolni brodovi za Obalnu stražu već podižu velike valove. Iz tvrtke Adria-Mar Brodogradnja na adrese nekoliko institucija poslano je pismo u kojem upozoravaju da je natječaj, raspisan krajem travnja, protivan Zakonu o javnoj nabavi. MORH-ovo inzistiranje na projektu Brodarskog instituta, koji su ugradili u natječaj, uspoređuju s natječajem za kupnju službenih automobila u kojem se Mercedesu, Volvu i Audiju daju nacrti od Škode i onda traže ponude
Privatna brodograđevna tvrtka Adria-Mar Brodogradnja, poznata kao izvoznik vojnih brodova u Libiju, postavlja pitanje zašto MORH bez javnog natječaja dodjeljuje državnom Brodarskom institutu posao izrade pretprojekta broda, koji služi kao osnova natječaja za nabavu brodova obalne straže. Ne samo to, upozoravaju da taj projekt Brodarskog instituta potpuno odgovara brodu koji je donedavno bio ponuđen na stranicama pulskog brodogradilišta Tehnomont, što znači da nisu svi ponuditelji u ravnopravnom položaju jer je barem jedan od njih bio već ranije upoznat s dokumentacijom. Smatraju da je angažman Brodarskog instituta opravdan u smislu definiranja tehničkih zahtjeva, ali da bi svaki ponuditelj morao biti u mogućnosti ponuditi vlastiti projekt koji odgovara tim zahtjevima.
'To da je u dokumentaciju natječaja ubačen pretprojekt broda iznimka je u odnosu na svjetsku praksu i suprotnost hrvatskom Zakonu o javnoj nabavi. Tko uostalom garantira da je to rješenje najbolje? Smisao javnog natječaja je taj da se za što manje novca dobije što viša kvaliteta, jer se jedino tako štiti javni interes', kazao je za tportal Goran Paladin iz Adria-Mara.
Prema zakonu, nakon što se definiraju tehnički zahtjevi, mora se omogućiti davanje drugih projektnih rješenja, ali koji su u skladu s tehničkim zahtjevima. Iz tvrtke Adria-Mar pisali su MORH-u, AZTN-u, Zlatku Gareljiću, savjetniku Predsjednika za obranu i Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave. Uzvratili su im samo iz MORH-a objašnjavajući da pretprojekt nije temeljen na rješenju nijednog gospodarskog subjekta, iako je u samoj dokumentaciji vidljiv logo Brodarskog instituta. Poručili su im i da su moguća druga tehnička rješenja u drugom krugu natječaja, no iz Adria-Mara kažu da izravno u startu traže od svih ponuđača da se odreknu te mogućnosti. Naime, od ponuđača traže da potpišu prihvaćanje projektne dokumentacije, čime se tehnički različita rješenja za brod više ne mogu nuditi!
'Nakon odabira najbolje ponude u drugom krugu natječaja, najbolji ponuđač će morati obaviti dodatnu analizu projekta i izraditi glavni projekt broda te sve to još jednom odobriti u Hrvatskom registru brodova. Time MORH pokazuje da ne vjeruje vlastitom projektu jer traži ponovna ispitivanja, traži od najboljeg ponuđača da preuzme odgovornost za tuđi projekt i na sve to bespotrebno troši novac poreznih obveznika', smatra Paladin.
Gradnja ophodnih brodova za Obalnu stražu najavljuje se već godinama, a bivša premijerka Jadranka Kosor htjela je posao direktno dogovoriti s Brodosplitom, protiv čega su se pobunili privatni brodograditelji. SDP-ov ministar obrane Ante Kotromanović krajem veljače najavio je gradnju prvog od pet ophodnih brodova, procijenivši ga na 10 milijuna eura. Bez obzira na to što izgradnja po projektu Brodarskog instituta nije u skladu za zakonom o javnoj nabavi, ministar nema namjeru odustati. Novinarima se nije ni trudio odgovoriti da je sve u skladu sa zakonom, nego je kazao kako su već platili projekt pet milijuna kuna: 'Bilo bi glupo da bacimo taj novac. Mornarica i Stožer zadovoljni su onim što je Brodarski institut napravio i moramo ići po tome. Ne možemo ići tražiti druga rješenja što bi nas opet koštalo vremena i novca', kazao je.