Na čelu poznatog mjesečnika Vanity Fair, čije stranice redovno krase najveće zvijezde filma i televizije, nakon 25 godina vladavine Graydona Cartera, od ovih dana nalazi se relativno nepoznata i samozatajna Radhika Jones, donedavno urednica u odjelu knjiga u New York Timesu
Među američkim magazinima postoji nekolicina koji su na razne načine obilježili, ali i utjecali na cjelokupno društvo. Danas je najpoznatiji svakako modni časopis Vogue, ali za njime ne zaostaje puno ni Vanity Fair, mjesečnik koji prati holivudsku filmsku industriju, televiziju i druge medije, zabavnu industriju u cjelini, ali ima i vrlo impresivnu povijest u pisanju o najaktualnijim problemima sadašnjice, od politike preko okoliša do tehnologije.
Časopis čiji je niz naslovnica, poput one s nagom Demi Moore u visokom stupnju trudnoće, glasno odjeknuo u javnosti ovih dana dobio je novu urednicu. Nakon što je na čelu magazina proveo 25 godina Kanađanin Graydon Carter odlučio je otići, a novom urednicom imenovana je relativno nepoznata Radhika Jones. Informacija o tome tko će biti imenovan novim šefom redakcije pojavile su se još prije više od mjesec dana, a Jones je ovih dana konačno preuzela dirigentsku palicu.
Smjena na čelu uredništva velika je prekretnica za sam magazin. Za početak, Radhika Jones došla je u Vanity Fair iz još jedne vrlo poznate novinske kuće, New York Timesa, u kojem je godinu dana bila urednica odjela za knjige. Prije toga radila je kao urednica u tjedniku Time i tromjesečniku posvećenom književnosti The Paris Review. Iako cijenjena u struci, s obrazovanjem koje je stekla na sveučilištima Harvard i Columbia Jones nije osoba za koju se smatra da je bliska filmskoj i televizijskoj industriji koje su, ipak, fokus Vanity Faira.
Magazin je pod vodstvom Graydona Cartera doživio svoje zvjezdane trenutke i nametnuo se kao jedan od najutjecajnijih glasova u industriji zabave. Godišnja proslava pod pokroviteljstvom Vanity Faira nakon dodjele nagrada Oscar postala je najprestižnija među takvim proslavama u Los Angelesu, kojoj žude prisustvovati svi važni i viđeni. Sam Graydon Carter postao je svojevrsna zvijezda i nerijetko se druži sa slavnima i poznatima. Carter i Jones se do trenutka kad je objavljeno da će ona zauzeti njegovo mjesto nisu uopće poznavali.
Od rujna, kad je Carter najavio odlazak, na pronalasku nove čelne osobe za redakciju radili su Robert Sauerberg, glavni izvršni direktor izdavačke kuće Condé Nast, i Anna Wintour, legendarna glavna urednica američkog izdanja časopisa Vogue, koja istovremeno ima funkciju umjetničke direktorice u Condé Nastu. U potrazi im je pomagao i David Remnick, urednik u još jednom utjecajnom izdanju Condé Nasta, tjedniku The New Yorker.
Iako je prerano govoriti o bilo kakvim eventualnim promjenama uređivačke politike dolaskom Radhike Jones, promjena koju svi očekuju tiče se financija. Tiskano novinarstvo nije se nikada oporavilo od velike ekonomske krize s kraja prošlog desetljeća i Condé Nast je godinama rezao budžete svojih izdanja. Vanity Fair se, uvelike zahvaljujući utjecaju koji je imao Graydon Carter, koliko-toliko uspio othrvati vrlo oštrim rezovima, iako se procjene kreću da magazin danas izlazi uz 60 posto budžeta u odnosu na razinu otprije krize 2008. i 2009.
Već i sam iznos plaće koju će primati Radhika Jones govori u prilog tome koliko su se vremena promijenila. Carter je, navodno, primao dva milijuna dolara godišnje, dok će Jones startati s plaćom u razini od 500 do 600 tisuća dolara.
Condé Nast najpoznatiji je kao izdavač pod čijom se kapom nalazi niz atraktivnih globalnih magazina. Uz Vanity Fair i Vogue, tu su Glamour, GQ, W, Wired, Architectural Digest, The New Yorker i drugi. Uz to, izdavačka kuća je vrlo aktivna na tržištu internetskih medija. Uz stranice koje održava za svoja tiskana izdanja, upravlja nekolicinom isključivo internetskih izdanja poput stranice epicurious.com, stranica posvećenih receptima i kuhanju, ili arstechnica.com, koja je posvećena tehnologiji i znanosti te njihovoj ulozi u društvu.
Izdavačka kuća poznata je i po brojnim pokušajima pokretanja novih naslova. Men's Vogue, magazin posvećen muškoj modi pokrenut sredinom prošlog desetljeća, kao samostalno izdanje trajao je tek tri godine, Portfolio, mjesečnik posvećen biznisu pokrenut prije desetak godina, također je imao relativno kratki vijek trajanja, a najnoviji neuspjeh bile su stranice style.com, posvećene modi, koje su pokrenute početkom rujna 2016., a ugašene devet mjeseci kasnije. Koliko kriza u industriji tiska nagriza Condé Nast, govori i to da se izdavač odlučio na gašenje tiskanog izdanja Teen Vogue, koje će ostati prisutno samo na internetu, te prorjeđivanje učestalosti izlaženja za Architectural Digest, GQ i Glamour.
Prema procjenama koje je objavio New York Times, ova godina će Condé Nastu donijeti 100 milijuna dolara manje prihode nego prošla. Izdavačku kuću je 1909. godine osnovao poduzetnik Condé Montrose Nast, a danas se nalazi u vlasništvu medijske kompanije Advance Publications, koja je pod kontrolom poznate njujorške obitelji medijskih izdavača Newhouse. Advance Publications je lani, prema dostupnim informacijama, imao prihode od oko 2,4 milijarde dolara.
Vanity Fair je počeo izlaziti još 1913. godine, ali se ugasio 1936., da bi ga izdavačka kuća uskrsnula 1983. godine. Radhika Jones neće biti prva žena na čelu Vanity Faira jer ga je od 1984. do 1992. uređivala legendarna Tina Brown, koja je usadila osnove uređivačke politike nastavljene u doba Graydona Cartera do danas. Jones će se u Vanity Fairu susresti s izazovom padajućih prihoda od oglašavanja, ali i željom da se ojačaju prisutnost i značenje magazina na raznim događajima, kao i na internetu.
Ono što će za novu urednicu također predstavljati izazov je korporativna kultura u Condé Nastu, koju se u medijima često opisuje kao ne baš prijateljsku, odnosno kao onu u kojoj vlada jaka konkurencija. Portal Daily Beast je, povodom dolaska Radhike Jones, prenio izjavu jednog od urednika iz Condé Nasta: 'Ako ne uspije, svi će to znati.'
Možda najbolja ilustracija te kulture je i priča koja je obilježila dolazak Radhike Jones na upoznavanje s budućim suradnicima. Utjecajni modni portal Women's Wear Daily je nekoliko dana nakon tog događaja objavio članak u kojem se pozvao na izjavu urednika mode iz Condé Nasta, koji su novoj šefici Vanity Faira zamjerili – modni izričaj. Problematične su bile haljina tamnoplave boje s mnogo zatvarača i tajice s uzorkom nacrtane lisice. Skandal je poprimio tolike razmjere da je urednica Voguea Anna Wintour morala stati u obranu modnog odabira Radhike Jones, a gosti koji su nekoliko dana prije bili prisutni na proslavi kojom je obilježen dolazak Jones u Condé Nast kući su ponijeli poklone: čarape s uzorkom lisice koje im je poklonila Wintour.
Kuhinja modernog Vanity Faira u posljednjih tridesetak godina uspješno je stvarala po recepturi u kojoj su bili izmiješani glamur i blještavilo Hollywooda, tj. industrija zabave, s ozbiljnim člancima vrlo cijenjenih autora o politici, kulturi i biznisu. Nova urednica Radhika Jones morat će odlučiti želi li (i može li) nastaviti s istim receptom koji je zadovoljavao ukus dobrog dijela publike ili će Vanity Fairu dodati neki novi začin.
Taštine