DOMAĆE TVRTKE U PROBLEMIMA

Narudžbe za autodijelove pale 60 posto

23.02.2009 u 09:15

Bionic
Reading

'Globalna kriza u autoindustriji više i dublje odrazila se na domaće tržište u odnosu na ono što smo očekivali. Već danas, samo mjesec-dva od mog posljednjeg medijskog nastupa, narudžbe u članicama našega klastera pale su 40 do 60 posto', kazao je Branko Mihalić, menadžer Hrvatskoga automobilskoga klastera (HAK).

Mihalić je, naime, krajem prošle godine kazao da ne očekuje da će globalna kriza ozbiljnije uzdrmati hrvatsko tržište autodijelova zbog njegove male veličine. U pitanje su došli i pregovori s Fiatom koji kreće u investicije u Srbiji. Mihalić ističe da ne očekuje previše od kooperacije domaćih tvrtki iz autobranše s Fiatom u Srbiji. Dosadašnja iskustva pokazala su da se Fiat gotovo uvijek oslanja na vlastitu mrežu dobavljača iz Italije, naglašava Mihalić.

Potvrdio je da je petnaest tvrtki iz Hrvatske ušlo u uži krug pregovora za dobavljača Fiata u proizvodnji Punta u Kragujevcu. Što se tiče općenito suradnje sa srpskom autoindustrijom, Mihalić kaže da nije osobito razvijena, ali ne, kako bi se moglo očekivati, iz političkih razloga.

'U početku smo mislili da Zastava ignorira tvrtke iz Hrvatske zbog proteklih ratnih događanja i aktualne političke situacije. No uvidjeli smo da ni srpski proizvođači autodijelova nisu u puno boljoj situaciji od nas', navodi menadžer Hrvatskoga automobilskoga klastera.

Osnovni razlog slabe suradnje sa Zastavom Mihalić vidi u problematičnoj privatizaciji koja je trajala duže nego što se očekivalo. Problem je također situacija s tehnološkim viškom jer otpušteni radnici, ili oni koji su svrstani u kategoriju kako je njihova proizvodnja neperspektivna za razvoj tvrtke, često štrajkaju i ometaju restrukturiranje i proizvodnju. Ni dolazak Fiata nije prošao bez potresa jer su dugo u igri bili i neki drugi akteri svjetskog tržišta automobila poput Opela, što je pak dovelo do stalne neizvjesnosti, objašnjava Mihalić.

Predsjednik Uprave zagrebačke tvrtke Munja Ivan Miloloža kaže da se njihovi pregovori s Fiatom odvijaju prema planu. Jedini problem projekta Punto vidi u nedavnoj plinskoj krizi koja im je uništila strojeve, piše Poslovni dnevnik.

'U Fiatu su nam izišli u susret i na mjesec-dva odgodili inspekciju tvornice. Sa Zastavom i sada imamo valjani ugovor, ali u Fiatu su tražili da se svi dotadašnji sporazumi storniraju i da će oni napraviti nove', kazao je Miloloža. Dodaje da ima dojam da su u prethodnoj inspekciji i analizi u Fiatu bili zadovoljni Munjom te da će se ta suradnja i dalje nastaviti u punom obujmu. U Fiatu su najavili da će investicija biti realizirana. Proizvodnja bi trebala krenuti u listopadu.

'U pregovorima smo s Vladom o sanaciji štete nastale obustavom isporuke plina. Vjerujem da će se to brzo riješiti. Ako država ne preuzme odgovornost za štetu, možemo staviti ključ u bravu', kaže Miloloža.