Samo 15 posto obiteljskih tvrtki smatra da će Brexit negativno utjecati na njihovo poslovanje, pokazuje globalno istraživanje PwC-a. Uzrok mnogih problema s kojima se suočavaju može se pronaći u nedostatku strateškog planiranja
Glavni razlog stagnacije obiteljskih poduzeća bit će strateško planiranje, a ne nepovoljna gospodarska kretanja, zaključak je PwC-ova novoga globalnog istraživanja više od 2.800 obiteljskih poduzeća u 50 zemalja.
Unatoč gospodarskoj nesigurnosti, gotovo dvije trećine (64%) njih zabilježile su rast u proteklih godinu dana. U sektoru postoje ambiciozni planovi za daljnji rast u idućih pet godina unatoč nepovoljnim globalnim gospodarskim kretanjima i zabilježenom padu prodaje u posljednje dvije godine u jednom od pet obiteljskih poduzeća.
Obiteljska poduzeća u Aziji i Pacifičkoj regiji imaju najveće ambicije jer čak 21 posto njih traži način za najbrži i najagresivniji rast, zaključuje se u PwC-ovu globalnom dvogodišnjem istraživanju obiteljskih poduzeća 'The Missing Middle: Bridging the strategy gap in family firms'.
Opterećeni očekivanjima
Obiteljska poduzeća u Zapadnoj Europi (10%) i Sjevernoj Americi (12%) manje su ambiciozna u pogledu brzog i agresivnog rasta jer su ispitanici u tim regijama uglavnom predviđali stabilan rast. Na globalnoj razini 15 posto ispitanika ima za cilj brz i agresivan rast u idućih pet godina, a 70 posto njih ima za cilj stabilan rast.
Ispitanici smatraju da Brexit neće u kratkom roku utjecati na njihove ambicije rasta (samo 15% na globalnoj razini smatra da će imati negativan utjecaj). Zabrinutost oko potencijalnog utjecaja Brexita u idućih godinu-dvije bila je najveća u Ujedinjenom Kraljevstvu (38% – više nego dvostruko od globalnog prosjeka od 15%) i zemljama EU-a (22%). Na globalnoj je razini 83 posto izjavilo da ne planiraju poduzeti nikakve radnje u pogledu Brexita.
Iako je u izvješću predviđena relativno stabilna budućnost, upozorava se na to da bi budući rast obiteljskih poduzeća mogao biti ograničen nedostatkom strateškog planiranja same organizacije, a ne gospodarskim ili drugim zabrinjavajućim vanjskim faktorima. Zapravo se uzrok mnogih problema s kojima se suočavaju obiteljska poduzeća može pronaći u nedostatku strateškog planiranja, odnosno nedostatku strateškog plana koji povezuje sadašnje stanje poduzeća s dugoročnim ciljevima i idejom o njegovoj budućnosti.
Dok neka obiteljska poduzeća uspješno upravljaju strateškim planiranjem, mnoga se utapaju u svakodnevnim problemima i opterećena su međugeneracijskim očekivanjima. PwC je otkrio da se u razdoblju između dva istraživanja nitko nije bavio područjima kao što su nasljeđivanje, diversifikacija, digitalne tehnologije, kibernetička sigurnost i inovacije
U već tri istraživanja zaredom u prosjeku četvrtina prodaje obiteljskih poduzeća odnosi se na inozemstvo, a ambicija im je podići to na trećinu. No u svakom je istraživanju inozemna prodaja ostala na otprilike 25 posto. Niz ključnih izazova koje su naveli ispitanici iz više od 2.800 poduzeća u 50 zemalja povezano je s njihovim strateškim planiranjem.
Mlađi bi prije prodavali na burzi
Tako samo šest posto obiteljskih poduzeća ima plan za postupak nasljeđivanja za sve više rukovoditelje. Njih 64 posto smatra da su inovacije ključni izazov kako bi se napredovalo u idućih pet godina. Jedan od ključnih izazova držanje je koraka s digitalnim i novim tehnologijama, smatra 47 posto ispitnih, no samo četvrtina smatra da njihova poduzeća mogu biti pogođena digitalnim inovacijama. Tri od pet ispitanika smatra da će zaposliti stručnjake koji nisu dio obitelji kako bi im pomogli u vođenju poslovanja. Trećina je izjavila da im je teže doći do kapitala (32%) nego njihovim pandanima koji nisu obiteljska poduzeća.
Peter Bartels, globalni lider za područje obiteljskih poduzeća u PwC-u, ističe da je nasljeđivanje kamen spoticanja u obiteljskom poslovnom modelu te da ona podcjenjuju utjecaj digitalizacije.
Zbog nesigurna gospodarskoga okruženja, obiteljskim poduzećima više nije toliko važno da i ostanu u obitelji. Manje od polovice njih planira potpuno prepustiti vlasništvo poduzeća i upravljanje poslovanjem novoj generaciji.450975,451048,424466,451861