Porezni obveznici koji će od Porezne uprave zatražiti obvezujuće porezno mišljenje za njegovo će izdavanje trebati platiti od pet tisuća do 30 tisuća kuna, a Porezna uprava će im to mišljenje u pravilu trebati izdati u roku od dva meseca, ako je složenije za tri mjeseca, a iznimno je predviđen dulji rok
Predviđa to Pravilnik o obvezujućim mišljenjima, ispravku prijave, statističkim izvješćima i poreznoj nagodbi, koji je objavljen u Narodnim novinama (broj 78/15), a stupit će na snagu i primjenjivati se od 25. srpnja.
Mogućnost da porezni obveznici zatraže obvezujuće porezno mišljenje predviđena je izmjenama Općeg poreznog zakona, koji je Sabor donio krajem veljače ove godine, a sada su pravilnikom propisana područja primjene, način, rokovi, kao i troškovi koje u cijelosti snosi porezni obveznik.
Inače, riječ je o institutu poznatom u mnogim država, a služi kao instrument za zaštitu prava poreznih obveznika.
Obvezujuća mišljenja za konkretna pitanja
Prema pravilniku, poreznici će obvezujuća mišljenja moći izdati za konkretna pitanja podnositelja zahtjeva koja su značajna za porezni tretman budućih i namjeravanih transakcija, odnosno poslovnih događaja i djelatnosti.
Kao područja primjene pritom su navedeni: utvrđivanje oporezivih isporuka u svrhu podjele pretporeza; primjena poreznih propisa u slučajevima investicijskih projekata čija vrijednost prelazi 20 milijuna kuna; utvrđivanje porezne osnovice poreza na dobit pri spajanju, podjeli, djelomičnoj podjeli, prijenosu imovine i zamjena dionica i udjela te primjena ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja kod poreza na dohodak i na dobit.
Područja za koje se može zatražiti obvezujuće mišljenje mogu biti i porezni tretmani poslovnih aktivnosti koje zbog svojih osobitosti nisu usporedive niti uobičajene s poslovnim aktivnostima koje se obavljaju na području Hrvatske.
Porezna uprava pak neće donijeti obvezujuće mišljenje ako se zahtjev odnosi na predmet započetog poreznog nadzora, sudskog ili postupka povodom pravnih lijekova, ako se odnosi na općenito ili hipotetsko pitanje, ako iz sadržaja proizlazi da podnositelj nema stvarnu namjeru poduzimanja poslovnih aktivnosti koje su predmet zahtjeva.
Isto tako obvezujuće se mišljenje neće donositi ako se radi o predmetu o kojem se odlučuje u okviru prava na informiranje, kao i ako podnositelj do dana podnošenja nije uplatio troškove izdavanja obvezujućeg mišljenja.
Troškovi ovise o prihodu
A troškovi izdavanja ovise o prihodu koji poduzetnici ostvaruju i kreću se od pet tisuća kuna za podnositelje koji prema posljednjoj poreznoj prijavi ostvaruju prihod do tri milijuna kuna do maksimalno 30 tisuća kuna za one koji ostvaruju prihod veći od 150 milijuna kuna.
Trošak od pet tisuća kuna platit će i oni koji započinju ili su započeli poslovanje u razdoblju u kojem se podnosi zahtjev, fizičke ili pravne osobe koje još nisu stekle status poreznog obveznika ili još nisu izvršili registraciju obavljanja djelatnosti, kao i oni koji mišljenje traže o investicijskim projektima vrijednim više od 20 milijuna kuna.
Obvezujuće mišljenje izdavat će Savjetodavno tijelo za obvezujuća mišljenja, a u njemu će biti djelatnici Porezne uprave koje će imenovati ravnatelj/ravnateljica Porezne.
Rok za mišljenje dva mjeseca, može i tri mjeseca, a iznimno i duže
Porezna će uprava obvezujuće mišljenje morati izdati u roku od 60 dana od dana podnošenja potpunog zahtjeva.
Taj se rok, s obzirom na složenost pitanja, može produljiti najdulje još 30 dana.
Iznimno, rok može biti i duži i to u slučajevima kada će poreznici, s obzirom na složenost pitanja, morati tražiti podatke ili informacije od drugih tijela u Hrvatskoj ili u inozemstvu. U tom će slučaju razlozi produljenja biti obrazloženi u obvezujućem mišljenju.
Porezna će uprava o izdanim mišljenjima voditi evidenciju, a obvezujuće će mišljenje za nju imati obvezujući učinak.
Pravilnik regulira i prestanak važenja obvezujućeg mišljenja i to su slučajevi kada su se promijenile ili prestale važiti odredbe propisa na temelju kojeg je izdano, kada je došlo do promjene okolnosti koje imaju bitan utjecaj na mišljenje te kada se utvrdi da se ono temelji na neistinitim ili nepotpunim podacima.
Prije nego podnesu zahtjev za izdavanje obvezujućeg mišljenja poduzetnici će moći podnijeti i prijedlog za održavanje prethodnog razgovora s Poreznom upravom, koja će im poziv za takav razgovor biti obvezna uputiti najkasnije u roku od 15 dana od zaprimanja zahtjeva.
389405,387143,381128,385250
Porezna nagodba
Pravilnikom su, uz obvezujuće mišljenje, regulirana i pitanja ispravka prijave na poziv Porezne uprave, statistička izvješća o činjenicama bitnim za oporezivanje, izvješćivanje o dospjelim, a nenaplaćenim potraživanjima, kao i porezne nagodbe.
Taj se posljednji dio odnosi na uvjete za sklapanje porezne nagodbe za novoutvrđene obveze u postupku poreznog nadzora, što uključuje i zatezne kamate za razdoblje od dana nastanka poreznih obveza do dana zaključenja porezne nagodbe.
Kod obveznika kojima će se te obveze utvrditi procjenom (sukladno članku 82. Općeg poreznog zakona) one će se moći smanjiti za ukupno pet posto. U postupku porezne nagodbe neće se moći smanjivati novoutvrđene obveze koje se odnose na porez na dohodak, prirez porezu na dohodak i doprinose za obvezna osiguranja.
Prema pravilniku, obveze po osnovi zateznih kamata moći će se, ako se iznos novoutvrđenih obveza plaća na dan zaključenja nagodbe, smanjiti razmjeno iznosu uplaćenih obveza.
Plate li poduzetnici cijeli iznos novoutvrđenih obveza u roku od 90 dana od sklapanja nagodbe kamata će im se smanjiti za 50 posto.
Predviđena je i mogućnost primjene načela oportuniteta pa tako, ako su za primjenu tog načela ispunjeni uvjeti, poreznici mogu odustati od pokretanja prekršajnog postupka.
Prijedlog za sklapanje porezne nagodbe podnosi porezni obveznik u pisanom obliku i to na zaključnom razgovoru ili najkasnije u roku od osam dana od tog razgovora. Prije samog zaključnog razgovora, obvezniku se dostavlja pisana obavijest o visini novoutvrđenih obveza u poreznom nadzoru.