Zahvaljujući fotelji iz 50-ih godina, koju je kupila i preuredila te ubrzo prodala, Marija Stjepanović shvatila je da joj hobi može postati posao. Danas ova mlada dizajnerica plijeni pažnju svojim radom jer sve čega se dohvati poprimi potpuno nov, šarmantan izgled funkcionalnog namještaja. Njezina strast, znatiželja i velika ljubav prema stvaranju pokazali su se kao dobitna kombinacija
'Na početku zapravo i nije bilo neke konkretne vizije, sve se nekako spontano počelo razvijati. Započela sam renovirati fotelje, a prva fotelja koju sam našla preko oglasnika i renovirala relativno se brzo prodala pa sam primijetila da postoji određeni interes za to. Renovacija je bilo sve više i mislim da je proizvodnja takvih fotelja koja je uslijedila bila logičan slijed jer je potražnja samo rasla', rekla nam je Marija Stjepanović, osnivačica domaćeg brenda koja se nakon srednje škole stručno osposobljavala da postane dizajnerica interijera.
Njezina ljubav prema uređenju interijera i namještaju rezultirala je Retro designom koji uspješno posluje od 2016. godine. Otkrila je otkud joj ljubav prema 'preuređivanju'.
'Odmalena sam umjetnički nastrojena i iza mene je dosta uspješnih i bezuspješnih hobi projekata, a iako sam po struci dizajnerica interijera, više sam se orijentirala na uređenje doma i namještaj te počela s malo zahtjevnijim projektima i renovacijama namještaja. Uvijek sam smatrala da preuređeni stari komad namještaja daje interijeru dozu topline i nostalgije, što se ne može usporediti s nekim masovno proizvedenim primjerkom', ističe.
Marija Stjepanović uz restauraciju fotelja ima svoju proizvodnju namještaja nadahnutog retro stilom.
Dobiti inspiraciju za neku poslovnu ideju je jedno, no teži dio svakog posla dolazi kada se trebaju pronaći kupci i tržište za određeni proizvod, otkriva nam.
'Kada sam shvatila da bi mi ovo mogao postati posao, sljedeći korak bio je pronaći kupce i tržište. Trebalo je neko vrijeme da steknem reputaciju i nađem kupce, a krenula sam s onim što najbolje poznajem - društvenim mrežama, zatim i s oglašavanjem putem drugih kanala. Dosta sam naučila u cijelom tom procesu, ali još uvijek učim i analiziram', objašnjava dizajnerica.
Trenutačno ima više proizvoda koji se mogu naručiti - fotelju, tabure, komodu i klub-stolić, ali ima u planu još proizvoda, na čijem dizajnu radi. Upravo zbog povećanog opsega posla zaposlili su radnike - dva stolara i tapetara.Objasnila nam je kako izgleda proces izrade, odakle kreće i koje su mu sve faze.
'Prva faza je dogovor oko izgleda fotelje. Kako imamo velik izbor materijala za tapeciranje i boja drveta, kupac prvo pregledava sve uzorke u našem salonu i odabire ono što mu najviše odgovara, zatim izdajemo radni nalog, izrađujemo konstrukciju za sjedište, pa sjedište ide na tapeciranje. Za to vrijeme izrađuju se ručke koje idu na bajcanje i zadnja faza je montiranje i preuzimanje', govori nam i dodaje kako su radili za urede, lounge barove i frizerske salone.
Materijale nabavljaju od hrvatskih i stranih dobavljača. 'Uvijek mi je bilo bitno imati velik izbor materijala za tapeciranje kako bi si svatko mogao pronaći nešto za svoj interijer te da je kvaliteta provjerena', ističe.
Zanimalo nas je koliko je teško pokrenuti nešto svoje i ono bitnije - kako opstati i boriti se s velikim kućama koje imaju masovniju proizvodnju?
'Treba krenuti polako i oprezno. Mislim da nam je nekako svima u prirodi da odmah želimo iznenadni uspjeh, ali u poslu treba biti razuman. Bitno je posvetiti se detaljima, analizirati tržište i prilagoditi mu se, ali opet zadržati svoj identitet, i mislim da tada kupci prepoznaju rad i volju te se više na neki način poistovjete kada iza svega stoji jedna osoba ili mala skupina ljudi, nego neka velika firma s masovnijom proizvodnjom', smatra.
Glavne odlike proizvoda Retro designa su unikatnost i ručni rad. Kako su to nečije ruke, puno vremena i ljubavi prije svega, objasnila nam je na koji način su formirali cijene.
'Od početka mi je bio cilj formirati cijene koje bi bile prihvatljive gotovo svima, ali opet uzimajući u obzir unikatnost i ručni rad. Budući da nam se tržište preplavljuje uvoznom robom, ponekad upitne kvalitete, mislim da ljudi sve više cijene ručni rad i hrvatski proizvod', naglasila je.
Razgovarali smo s njom i o poteškoćama na koje je nailazila pri stvaranju.
'Prilikom razvijanja novog proizvoda uvijek može doći do određenih poteškoća, a na svu sreću dosad to nije bilo ništa što nismo uspjeli riješiti - sve je dio tog procesa kako bismo na kraju usavršili proizvod', pohvalila se dizajnerica.
Pitamo je koliko je teško ili lako danas u poslu biti dobar, kvalitetan i prepoznatljiv. 'Kao što sam već spomenula, bitno je prilagoditi se tržištu i pratiti trendove, ali opet ostati vjeran sebi i svom brendu. Ako imaš dovoljnu volju za to što radiš, konstantno težiš usavršavanju, pa i kvaliteta prirodno dolazi nakon toga', napominje.
Doznali smo i njezino mišljenje o trendovima u proizvodnji namještaja. 'Primijetila sam da se u zadnje vrijeme velike kuće sve više okreću mid-century stilu, ali kada govorimo o nekoj masovnijoj proizvodnji, obično se radi po zadanoj šabloni, što znači da nema mogućnosti odabira materijala i boje u ovoj mjeri, a mislim da je mogućnost personalizacije dosta bitna klijentima jer tako dobivaju unikatniji komad namještaja koji mogu u potpunosti prilagoditi svom ukusu', tvrdi.
Na društvenim mrežama ima brojne simpatizere i poklonike. Njezini radovi mogu se pogledati na Facebooku i Instagramu te web stranici www.retrodesign.hr. Danas joj društvene mreže itekako pomažu u promociji. 'To su dvije platforme čija je popularnost u oglašavanju jako porasla zadnjih godina. Najveći promet bilježim na Instagramu jer je to više vizualna platforma, savršena za ovakav tip proizvoda', priznaje.
Za vrijeme dvomjesečne izolacije zbog koronavirusa imali su, kaže, razdoblje bez narudžbi koje je odlučila iskoristiti za izradu web stranice, fotografiranje proizvoda te istraživanje i izradu nacrta za neke nove proizvode koji će uskoro u proizvodnju. Sada se, kaže, brzo oporavljaju.
'Mislim da je ova situacija svim poduzetnicima u Hrvatskoj otvorila oči što se tiče online poslovanja i njegovih prednosti, pa tako i meni. Shvatila sam koliko je to bitno, pogotovo u ovakvim situacijama, zato sam se odlučila na izradu web shopa, putem kojeg će biti olakšano naručivanje bez dolaska na našu fizičku lokaciju, uz online pregled svih materijala i dostavu', poručila je.
Na kraju nas je zanimalo gdje vidi svoj brend za godinu, a gdje za pet godina. 'Teško je to predvidjeti, ali nadam se kontinuiranom rastu i širenju na inozemno tržište', iskrena je Marija.