Istraživanje o duhanskim proizvodima, koje su tijekom siječnja proveli magazin JaTrgovac i agencija Hendal, pokazalo je da je crno tržište palo s prošlogodišnjih 10 posto na sadašnjih pet posto udjela
Kako se navodi u priopćenju, duhanske proizvode konzumira nešto više od trećine hrvatskih građana (37 posto), a po vrstama na vrhu su cigarete sa 74 posto udjela među konzumentima duhanskih proizvoda, što je za šest posto više u usporedbi s prošlom godinom.
Nakon cigareta slijede uređaji nove generacije (19 posto) koji su u blagom rastu od jedan posto u odnosu na prošlu godinu, ali su u usporedbi s 2023. u padu za tri posto.
Duhan za motanje ima 19 posto udjela, ali uz snažan pad broja konzumenata kojih je lani bilo 24 posto, a preklani 31 posto. Električne cigarete imaju 13 posto udjela, koliko su imale i lani, ali su zato 2023. bile na 18 posto udjela. Po jedan posto udjela u broju konzumenata imaju cigare i duhan za žvakanje.
Većina konzumenata duhanske proizvode kupuje na kioscima (61 posto), što je tri posto više nego lani.
Osim toga, 44 posto ispitanika kupuje svoje duhanske proizvode u supermarketu/hipermarketu, što je pet posto više nego lani, a na benzinskoj stanici ih kupuje 42 posto ili 13 posto više nego u prošloj godini.
Gotovo jedna trećina ispitanika kupuje duhanske proizvode u lokalnoj kvartovskoj trgovini (31 posto), što je za 11 posto više nego na početku 2024. godine.
Manje udjele imaju specijalizirane trgovine/tobacco shopovi koje su u zadnje dvije godine prepolovile svoj udio – sada imaju devet posto, lani je to bilo 12 posto, a u 2023. ukupno 18 posto.
'Pokazatelj koji treba posebno istaknuti je ubrzani pad crnog tržišta jer je broj onih koji su duhanske proizvode nabavljali kroz kanale nelegalne trgovine u 2023. bio 12 posto, u 2024. je smanjen na 10 posto, a na početku 2025. je prepolovljen na svega pet posto udjela', ističe se u priopćenju.
Istraživanje je pokazalo da 36 posto ispitanika na duhanske proizvode troše do 30 eura mjesečno te ih je za tri posto više nego lani. Istodobno, jednak udio ima i skupina konzumenata koja na ove proizvode izdvaja do 70 eura mjesečno, ali je njihov broj smanjen za osjetnih 12 posto u usporedbi s prošlom godinom.
Onih koji troše do 140 eura je 20 posto ili pet posto više, a konzumenta koji troše više od 140 eura mjesečno je osam posto ili dvostruko više nego lani.
Rezultati istraživanja su pokazali da 53 posto konzumenata navodi kako poskupljenja ne utječu na iznos koji planiraju potrošiti na duhanske proizvode, dok je osam posto onih koji će trošiti više za ovu kategoriju.
Ipak, ukupno je 39 posto konzumenata duhanskih proizvoda istaknulo kako zbog poskupljenja sada troše manje na duhanske proizvode.
Istraživanje su tijekom siječnja proveli magazin Ja Trgovac i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 18 godina.